Wendel schreef: En toch vind ik het best zielig voor Henk. Probeert ie eindelijk wat leuks te zeggen, opgestookt door Yvon, valt t bij alledrie de meiden niet goed en gaan ze straks allemaal weg. Hij is misscien wel een beetje lomp, maar volgens mij bedoelt iet het best wel goed.

Henk heeft het niet zo handig aangepakt. Hij vond Klarijn het leukste, dus hij had haar gewoon moeten aanbieden om het programma te stoppen als ze zou blijven en de andere twee naar huis te sturen. Op die manier had hij de bal dan teruggekaatst naar Klarijn en als zij dan nog steeds weg wilde dan kon ze gewoon naar huis en waren zijn er geen problemen.
En het is natuurlijk erg onnozel om haar te vragen/smeken om te blijven waar die andere twee bij zitten. Ik denk die andere twee in de volgende aflevering al pleite zijn.

*Christianne*

Ik denk het ook, wat een lomperik. Maar ergens vind ik hem toch wel heel grappig. Wat ik me wel afvraag is hoe die jongen het volgehouden heeft zonder zijn moeke tijdens zijn studententijd. Hij kan nog niet eens een ei koken!
Die Frans houdt de serie toch wel echt leuk met zijn geboer (letterlijk).

Volgens mij bedoelt Henk het juist helemaal niet zo goed, maar voert ie gewoon een toneelstukje op omdat hij het toch niet zo ziet zitten met die drie vrouwen. Hij heeft veel liever zn moeder, die stelt tenminste geen moeilijke vragen.
Verder houdt hij niet van confrontatie en wordt hij nu stiekem verliefd op Yvon.

Maar ik ben benieuwd! Vind het wel lache om naar te kijken!!

Zonet zag ik Hans op de tv, een van de boeren die in de vorige serie zijn droomvrouw had gevonden. Volgens hem komt Clarien wel terug, maar dan buiten de camera's om. Ze hebben vast al wat meer met elkaar maar dat willen ze niet onder het alziend oog van bekritiserend nederland tentoonspreiden. Het zal mij benieuwen. Die Henk verdient het wel, hij doet het volgens mij niet express, maar ook ik vraag mij af hoe hij zijn studententijd is doorgekomen. Waarschijnlijk net zo parasiterend op zijn huisgenoten als nu op zijn moeder.

Ha! Ik dacht dat ik een zeer betrokken kijker was, maar Farmer slaat alles. Zijn dagindeling wordt volgens mij compleet beheerst door BZV en Yvon.

Over het leven op het platteland gesproken. De laatste uitzending (13-01-2008) van Kruispunt gaat hierover, er worden ook wat passages uit BZV aangehaald. Wel een leuke uitzending. Quote: 'God kan niet zonder de boeren.' Trigger.

Heb ik ook gezien, natuurlijk. Wat wel een beetje tegenviel was dat ze het platteland als simpel en eenvoudig neer bleven zetten, het zo romantiserende. Ik snap wel wat ze ermee bedoelen. Het boerenleven focust zich meer dan anders op 1 onderwerp, geen druk bestaan in de zin van allerlei commissies, sporten, muziekles e.d. Maar dat maakt het nog niet simpel, in tegendeel, ik denk dat er niet veel beroepen zijn waar zoveel vaardigheden, kennis op zeer uiteenlopende gebieden en doorzettingsvermogen nodig is. Bovendien zijn er zat boeren die er wel degelijk wat naast doen, bijvoorbeeld in de locale politiek actief zijn of in het bankje. Dat zegt dan ook wel weer iets over de kwaliteiten van de gemiddelde boer.

Wat dan wel weer een mankement is aan Boer zoekt Vrouw, is dat dit programma te doen heeft met de toch vaak sociaal iets minder begaafde mensen, ze komen minder vaak dan gemiddeld buiten de deur. De echte entrepreneurs komen zo nooit in beeld, waardoor het platteland al snel minder divers lijkt dan dat het daadwerkelijk is.

Vriend Niels

Mijn favoriete boerin is toch wel Anita. Wat een droomvrouw! Als ik Jan was dan wist ik het wel; weg met Siepie, een orgel kopen en Anita in huis nemen. Die is tenminste ook nog jong genoeg om kinderen te baren.

Ik snap wat je bedoelt met het geromantiseerde beeld en over het instandhouden daarvan. Toch kwam wel degelijk naar voren dat in ieder geval een van de geinterviewde boeren/boerinnen zeker politiek actief is: Annelien de Winter-Wijffels, zij is Statenlid. Ook werd er wel aangegeven dat er grote zorgen kunnen zijn: hoe houden we het hoofd boven water? Volgens mij was de insteek van het programma niet om het geromantiseerde beeld van het platteland te ontkrachten.

Een aantal boeren uit BZV lijken idd minder vaak buiten de deur te komen. Van sommigen krijg je het idee dat ze vrij weinig (nieuwe) mensen ontmoeten. Ze hebben dan ook geen relatie.
Doel van het programma is ook om een vrouw te vinden voor de boer, niet om het platteland extra aantrekkelijk te maken.
Wat bedoel je met 'de echte entrepreneurs'? Zijn zij sociaal beter begaafd? Ik kan me iets voorstellen bij je opmerking, maar het lijkt me nogal kort door de bocht.

Niels, ik ben het met je eens. Anita steekt er met kop en schouders boven uit! Mooie avatar.

Stilstaan is achteruitgang. Wil je een beetje toekomst hebben als boer, dan zal je moeten ontwikkelen en kijken hoe je zo efficient mogelijk je inkomen kunt krijgen. Dus inventieve inkomstenbronnen, zoals bv mestvergisters(google maar es). Als je dat wilt doen zal je een grote groep mensen om je heen moeten verzamelen, accountants en bankmensen, adviseurs en aannemers. Je zult informatie moeten inwinnen en weten wat je wilt, anders krijg je het niet van de grond. Samengevat: je moet best assertief zijn.

Om nu te zeggen dat deze mensen sociaal beter begaafd zijn klinkt misschien een beetje kort door de bocht, de vraag is dan ook of assertief en ondernemend zijn onderdeel is van sociaal begaafd zijn.

Hoe je het ook noemt, de boeren die we op tv zien zijn nou eenmaal niet de mensen die veel informeren en kijken wat de mogelijkheden zijn in de sector, waardoor ze dus een minder sociaal uitgebreid leven hebben. Wat dan oorzaak en gevolg is, is de grote vraag.

Vriend Niels schreef: Mijn favoriete boerin is toch wel Anita. Wat een droomvrouw! Als ik Jan was dan wist ik het wel; weg met Siepie, een orgel kopen en Anita in huis nemen. Die is tenminste ook nog jong genoeg om kinderen te baren.

Hij heeft al een orgel, ja, ja.

Herbsgarden
Stieneke schreef: (...) Doel van het programma is ook om een vrouw te vinden voor de boer, niet om het platteland extra aantrekkelijk te maken. Wat bedoel je met 'de echte entrepreneurs'? Zijn zij sociaal beter begaafd? Ik kan me iets voorstellen bij je opmerking, maar het lijkt me nogal kort door de bocht.

Allereerst: BZV is inderdaad gewoon een datingshow en niet een informatief programma dat de grachtengordel een objectief beeld moet geven van de diversiteit van de Nederlandse agrarische sector. Je storen aan het feit dat de boeren niet representatief zijn voor alle agrariers is zoiets als bij All You Need is Love opmerken dat het geen representatief programma is, omdat het niet laat zien dat er ook verliefde mensen zijn die niet zo afschuwelijk dramatisch en klef doen. Op die objectiviteit is het programma natuurlijk niet gericht.

Niettemin zijn er wel voorbeelden van iets minder sullige boeren dan die uit BZV. Een tijdje terug was bijvoorbeeld de boerenfamilie Janse in het nieuws. Deze Zeeuwse boeren wonnen in 2006 de prijs voor meest innovatieve boer van Europa en in 2007 de aanmoedigingsprijs 'Agrarisch Ondernemer 2007'. De familie verbouwde eerst tarwe, maar nadat hun grond steeds zouter werd zijn ze daarmee gestopt. Nu kweken ze de oude tarwegronden een of andere zeepier. 'k Snapte het maar half en het klinkt nogal suf, maar het is best slim bedacht. Maar echt slimme boeren zie je niet bij BZV, daar heeft Ruben wel gelijk in.

Maar je kunt natuurlijk ook best én een moderne boer zijn én op zoek zijn naar een boerinnetje.

Herbsgarden schreef: Maar je kunt natuurlijk ook best én een moderne boer zijn én op zoek zijn naar een boerinnetje.

Ergo sum.

Farmer schreef:
Vriend Niels schreef: Mijn favoriete boerin is toch wel Anita. Wat een droomvrouw! Als ik Jan was dan wist ik het wel; weg met Siepie, een orgel kopen en Anita in huis nemen. Die is tenminste ook nog jong genoeg om kinderen te baren.

Hij heeft al een orgel, ja, ja.

Sorry hoor, maar dat is toch echt een harmonium.

Herbsgarden schreef: Maar je kunt natuurlijk ook best én een moderne boer zijn én op zoek zijn naar een boerinnetje.

Dat onderschrijf ik ook.

Petrus schreef:
Farmer schreef:
Vriend Niels schreef: Mijn favoriete boerin is toch wel Anita. Wat een droomvrouw! Als ik Jan was dan wist ik het wel; weg met Siepie, een orgel kopen en Anita in huis nemen. Die is tenminste ook nog jong genoeg om kinderen te baren.

Hij heeft al een orgel, ja, ja.

Sorry hoor, maar dat is toch echt een harmonium.

Grapjas, alsof Vriend Niels het verschil zou zien. Toch...?

Aaaaaaaaaaaaaaaaargh!!! Wilde ik dat al weten? Niet dat ik het niet zag aankomen ofzo, maar de voetbaluitslagen verklap je ook niet. Ik kijk nooit weer op dit topic!

Gerjan schreef: http://www.telegraaf.nl/prive/3041419/_Boer_Jan_heeft_gekozen_voor_Anita___.html

Dank voor de link Gerjan, nu snap ik de avatar van Niels ook weer...

he, dat moet je niet vertellen...