NienkeBraam

Hoi, ben ik weer, vakantietijd is de beste tijd om te lezen, dus bij deze een nieuwe tip.

Scandinavië heeft mijn hart een beetje gestolen, niet alleen de omgeving maar ook het leesvoer.
Oorlogskind van Camilla Läckberg is een complex maar goed in elkaar zittend verhaal over een geschiedenis die boven water komt drijven als Erik Fankel wordt vermoord. Hij zou research doen naar een Nazi-medaille die misdaadromanschrijver Erica Falck heeft gevonden tussen oude spullen van haar overleden moeder...
Er wordt vanuit verschillende perspectieven verteld dus je moet je kop er goed bijhouden, maar desalniettemin wilde ik graag weten hoe het af zou lopen.
Het schijnt deel 5 van een serie te zijn, dus ik denk dat ik die ook nog maar even op ga zoeken...

Aanraders voor andere (Scandinavische) detective/misdaad boeken zijn welkom;)

Ps. Mankel is ook een aanrader als je hiervan houdt

NienkeBraam schreef:

Aanraders voor andere (Scandinavische) detective/misdaad boeken zijn welkom;)

De Bergmankronieken van Hjordt/Rosenvelt. 4-delige serie.

Met een groepje GSV'ers lees ik deze vakantie 'The Sellout' (vertaald in Nederlands als 'De Verrader') van Paul Beatty. Het gaat over een zwarte man die zijn stadje Dickens, dat eigenlijk is verdwenen en is opgegaan in Los Angeles, opnieuw zichtbaar wil maken. Dit om de zwarte, straatarme bevolking van Dickens weer wat eigenwaarde en groepsgevoel te geven. Om dit te bereiken, schildert hij een grenslijn en voert hij de segregatie tussen blanken en zwarten opnieuw (deels) in. Dit levert hem veel gezeik op met de VS en dan vooral met de wel goed 'geïntegreerde' zwarten.

Het boek gaat over racisme en is kort gezegd hilarisch en absurd. Het taalgebruik is heel hard en politiek incorrect, met vaak het n-woord en platte vergelijkingen, maar dat draagt echt bij aan de boodschap. Vooral om de eerste helft moest ik hard en vaak lachen. Voorbeeld: al wietrokend tijdens je zitting een rechter van het Hooggerechtshof dissen.

Veel plezier!

Met veel plezier heb ik deze vakantie de twee delen van Oek de Jong’s ‘Pier en oceaan’ gelezen. Het vertelt een coming of age-verhaal van een mannelijke hoofdpersoon die opgroeit in een strenggelovig en lastig gezin en steeds meer los probeert te komen van zijn beklemmende familie. De Jong wisselt steeds tussen de perspectieven van de verschillende personages in het verhaal, wat het laatste een extra laag diepgang geeft en je er echt in laat duiken. Ik vermoed dat ‘Pier en oceaan’ sterk autobiografisch is, maar zeker weet ik het niet. Wel zeker een aanrader!

Hoi
Ik ga morgen op vakantie met een aantal mensen die ik absoluut niet mag. Ik moet mezelf dus zien te vermaken en dat wilde ik doen door een goed boek mee te nemen, maar ik heb al mn eigen boeken al uit. Hebben jullie nog een tof boek (liefst roman, fantasy of detective ofzo) dat ik mee mag nemen?

Rick Antuma

Ooit van een e-book gehoord? Staan genoeg gratis online, zoek naar een epub bestand (in sommige e-reader apps kun je ook gratis boeken downloaden).

Of als je liever hebt dat je ze helemaal niet hoort (ook goed om vervelende novieten buiten te sluiten): een audio boek! (bij audible een gratis audio boek)

Thx allemaal! Ik heb mn boek.

Op sterk aanraden van Nienke toch maar dit topic opgezocht.
Misschien hebben anderen er ook iets aan: ooit gehoord van Kobo plus? De e-book app van Bol.com waar ontzettend veel boeken op staan. Soort Netflix maar dan voor boeken. Voor 9,99 p.m. kun je onbeperkt alles lezen dat erop staat! Gaat echt van thrillers tot kinderboekjes, genoeg keuze dus.

Nynke de Graaf

Hoi, ik ben even benieuwd, zijn er meer mensen hier met een goodreads account? Goodreads is het grootste boekenplatform op het internet en ik heb zelf in januari eindelijk een account gemaakt. Nu wil ik graag vrienden om te kunnen zien wat zij lezen (want op bezinningsweekend rondneuzen tussen alle boeken die rondslingeren op de tafels gaat hem helaas niet worden), maar tot zover kan ik niemand vinden :(
Het lijkt me voor meer mensen hier leuk, dus heb je een account (aangemaakt), let me know! Dit is mijn account: https://www.goodreads.com/nynkeelina

NienkeBraam

"Welcome in the real world." Is wat mijn geschiedenisleraar altijd zei. Ik zit ook nu tenenkrommend in m'n stoel als ik bedenk hoe cringy the manier waarop hij dit zei was.

Afijn, ik heb twee boektips voor jullie die hieraan gerelateerd zijn. Want we leven niet alleen in een wereld van plezier, ook in een wereld die voor vele mensen donker en zwart is.

  1. Wij zagen een licht - Laura Jansen. Zij is zangeres en oprichter van Movement on the Ground. Ze neemt je mee in haar hoofd, vanaf het begin van de vluchtelingencrisis tot haar depressie aan het einde.
  2. De dominee leert vloeken - Rikko Voorberg. Over de vraag hoe en waarom we woedend zouden moeten zijn. Opgepast: het schuurt soms aan je gereformeerde ideeën. Een quote: ik wil een woede er die het goede zoekt voor de samenleving.
boristerbeek

De app Legentibus combineert Latijnse luisterboeken met een meeleestekst, van korte verhalen (die je prima kunt volgen door een bijgevoegde Engelse vertaling) tot volledige literaire en historische werken (zoals het evangelie van Lucas). Een aanradenswaardige optie voor mensen die wel de beginselen van Latijn/de klassieke cultuur willen leren maar niet goed weten hoe! En 'correct' (voor zover men dat heeft weten te reconstrueren) uitgesproken Latijn komt ook nog eens aardig in de buurt van ASMR, dubbele winst dus.

Op Android: https://play.google.com/store/apps/details?id=app.legentibus.shelf

boristerbeek

Senatus scripsit:

Beste societas studiosorum reformatum Groningae,

[...]

Avé

Carissima Senatus societatis studiosorum reformatae Groninganae, fratres sororesque,

Subscriptionem applicationis nomine Legentibus totis non emendum, sed gratis est.

Ave 🏛️