Thierry schreef:
Dijkio schreef:
Thierry schreef: Welke vertalingen lezen jullie van Dostojevski? Ik heb vorig jaar de broers (dus niet gebroeders) Karamazov gelezen in de vertaling van Arthur Langeveld uit 2005 en die vond ik erg goed. Schuld en Boete wil ik graag lezen in de vertaling van Jan Meijer (Misdaad en Straf dus). Ben benieuwd naar jullie ervaringen.

De broers Karamazov lees ik ook in de vertaling van Arthur Langeveld, alleen dan een uitgave uit 2009 (weet niet of daar nog verschil in zit).
Wat is er specifiek bijzonder aan Misdaad en Straf van Jan Meijer ten opzichte van andere vertalers?

Weet ik niet, maar ik heb er goede verhalen over gehoord, was benieuwd of iemand dat kon bevestigen ;)
Overigens is er geen verschil tussen de 2005 of 2009 versie van de Broers Karamazov van Langeveld volgens mij.

Ik heb een vertaling van ene S. van Praag uit 1958, omdat die toevallig bij Harm-Tjeerd in de boekenkast stond :) Klinkt af en toe wel wat gedateerd, ik stoor me er niet bijzonder aan, maar ik vermoed dat een recentere vertaling lekkerder leest.

De Heerser van Machiavelli.
Ik ben nog bij de intro, die is heel lang. Het is wel leuk om te lezen tot dusver

Tjonge, kom ook weer eens op gsvnet. Mooi dat er nog een beetje gelezen wordt :-)

Een paar tips van boeken die ik onlangs gelezen heb:

Jona Oberski, Kinderjaren
Dun boekje over een klein joods jongetje en over hoe hij in zijn kleuterjaren de oorlog beleeft. Heel erg bijzonder boek. Bizar met welke eenvoud de schrijver je door kinderogen naar zulke heftige gebeurtenissen laat mee kijken.

Adriaan Jaeggi, Held van beroep
Fijn boek voor de vakantie, maar zeker ook onder 'literatuur' te scharen. Gaat over een jongetje uit een Italiaans gezin dat in Nederland woont en over hoe hij omgaat met alle problemen die binnen zijn gezin op hem afkomen. Adriaan Jaeggi was de eerste stadsdichter (van Amsterdam) en de poëzie is zeker in zijn zinnen terug te lezen.

Connie Palmen, Lucifer
Niet een boek om 'even vijf minuutjes in te lezen', omdat het vrij ingewikkeld in elkaar zit. Een boek waarin Connie Palmen "haar hemel ontdekt". Het boek barst van de verwijzingen naar de Ontdekking van de Hemel (bijv. de personages Otto en Aaron (Onno en Max), waarbij Aaron bijzonder veel aan Mulisch zelf doet denken, dus als je dOvdH onlangs gelezen hebt, kan ik echt aanraden Lucifer er achteraan te lezen. Wel prettig om er na afloop wat recensies over te lezen (kan ik je toesturen), zodat je alles wat beter kan plaatsen.

Alle boeken zijn bij mij te leen (al heb ik de tweede op dit moment nog uitgeleend).

Ik heb pas de hele Divergent serie (van die film) gelezen, en de Mazerunner-trilogie (komt ook een film van). Als je the Hunger Games leuk vond raad ik deze series aan, is allemaal een beetje hetzelfde genre (post-apocalyptische science-fiction young adult fantasy oid). Ik raad Mazerunner meer aan dan Divergent.

Nu lees ik "The Giver" van Lois Lowry, volgens mij weer hetzelfde genre. Leest allemaal heel makkelijk weg, chill voor in de vakantie dus.

Net Joe Speedboot van Tommy Wieringa uit. Heul erg leuk. Leest lekker makkelijk weg. :D Volgens mij is ie heel anders dan andere boeken van deze auteur.

The Shining van Stephen King, met dank aan Smeerkees. Leuk boek.

Gisteren Daar is hij weer uitgelezen, aanradertje. Gaat over Hitler die in 2011 in Berlijn wakker wordt en de manier waarop hij weer succesvol wordt. Niet altijd even goed geschreven, wel erg grappig. Sympathieke vent, die Adolf.

de Mole schreef:

Net Joe Speedboot van Tommy Wieringa uit. Heul erg leuk. Leest lekker makkelijk weg. :D Volgens mij is ie heel anders dan andere boeken van deze auteur.

Neuh, 'Dit zijn de namen' en volgens mij ook zijn andere boeken zijn ook goed te doen hoor.

'Dit zijn de namen' is wel heel goed, maar heeft niet de humor die 'Joe Speedboot' wel heeft

Ten Oosten van het Westen - Penkov

Lekker boekje bestaande uit meerdere verhaaltjes, om zodoende de veranderingen na het omvallen van de Sovjet Unie te beschrijven. Het boek bestaat uit acht verhalen, en is makkelijk weg te lezen. Mijn favoriete verhaal binnen het boek: 'Lenin Kopen', waar een oude Sovjet opa zijn geëmigreerde kleinzoon probeert over te halen om de communistische waarden over te nemen.

De Engelenmaker van Stefan Brijs.
Vreemd verhaal, een beetje mysterieus. Wel zo boeiend dat ik het moeilijk weg kan leggen.

Stayphanie schreef:

De Engelenmaker van Stefan Brijs.
Vreemd verhaal, een beetje mysterieus. Wel zo boeiend dat ik het moeilijk weg kan leggen.

Volgens mij heb ik die ooit een keer in 1 dag uitgelezen ook :P "magisch realisme" heet het genre geloof ik.

Ik heb net Xenocide van Orson Scott Card (dikke sci-fi, opvolger van Enders Game) en "If on a winter's night a traveler" van Italo Calvino (raar, moeilijk) uit. Die eerste is best wel cool, heel erg science-fiction dus, maar ook met filosofische discussies enzo. Die tweede zou ik niet zo gauw aanraden, al is ie wel heel interessant en leuk bedacht.

En nu ga ik beginnen aan "S" van JJ Abrams & Doug Dorst. Dat boek ziet er echt fantastisch uit Kijk hier maar , en ik ben benieuwd of het verhaal ook leuk is.

Ik lees nu sinds vanavond Het Verdriet Van De Engelen, door Jon Kalman Stefansson. Heb het pas na 90 pagina's voor t eerst weg kunnen leggen, vanwege de fantastische schrijfstijl (hulde voor de vertaler ook overigens). Je wordt vanaf het begin gedwongen elke zin met aandacht te lezen omdat het zo onalledaags geschreven is; het zijn lange zinnen met verrassende woordkeuzes en prachtige vindingrijke metaforen die daardoor des te treffender zijn: het is bijna poëzie. Beschrijvingen of hoofdstukken worden niet zelden afgesloten met een filosofisch inzicht of een algemene wijsheid. Je moet eigenlijk wel op een stille plek zijn en er echt voor gaan zitten om er goed van te genieten, want het is de volle aandacht -vind ik- waard: ik heb al meerdere keren voluit moeten glimlachen om het mooie taalgebruik en de inzichten. Goed vakantieboek dus :)

Ik heb net Koekoeksjong uit van Robert Galbraith a.k.a. J.K. Rowling, goede detective, op de een of andere manier word je steeds uitgedaagd om verder te lezen ook al lijkt er heel weinig te gebeuren. Wel een aanrader om in de vakantie te proberen

robert8701 schreef:

Ik heb net Koekoeksjong uit van Robert Galbraith a.k.a. J.K. Rowling, goede detective, op de een of andere manier word je steeds uitgedaagd om verder te lezen ook al lijkt er heel weinig te gebeuren. Wel een aanrader om in de vakantie te proberen

Goed boek tot nu toe, ben er ook mee bezig.

Koekkoek jongúh

Ik heb net O, Louis van Hugo Borst gelezen. Geweldige literatuur. Na het lezen van dit boek zijn persconferenties en interviews met Louis van Gaal nog veel leuker dan voorheen.

Vandaag heb ik 'Vijf kwarten van de Sinaasappel' uitgelezen, van Joanne Harris.
Zij schreef ook Chocolat (die van die film).

Mooi boek over het verhaal van een vrouw die een groot geheim heeft. Tegelijk verteld zij over haar leven als Frans meisje van 8 die in ruil voor snoepjes ogenschijnlijk onbelangrijke geheimpjes deelde met Duitsers in de oorlog. Stukje bij beetje ontdek je haar geheim..

Leuk als je snel een boek uit wilt lezen met een niet te moeilijk maar toch fascinerend verhaal.
Als je m wilt lenen, moet je het maar zeggen.

Voor de fanatsy liefhebber onder u, ik ben net weer opnieuw begonnen aan de Kingkiller serie. Hij is van Patrick Rothfuss en het laatste deel wordt ergens in 2015 verwacht. het eerst deel heet The name of the wind. Volgens mijn nederige mening een van de beste fantasy boeken ooit. Absoluut een aanrader.

Wou ik even met jullie delen

jverbree schreef:

Voor de fanatsy liefhebber onder u, ik ben net weer opnieuw begonnen aan de Kingkiller serie. Hij is van Patrick Rothfuss en het laatste deel wordt ergens in 2015 verwacht. het eerst deel heet The name of the wind. Volgens mijn nederige mening een van de beste fantasy boeken ooit. Absoluut een aanrader.

Wou ik even met jullie delen

JA