Ik lees momenteel 'Congo' van David van Reybrouck. Ik vind het zelf super interessant en goed geschreven. Het leest absoluut niet als een enkel informatief boek. Dus als je meer over de boeiende geschiedenis van een van de grootste landen van Afrika wil weten , is dit zeker aan te bevelen!

Ben nu bezig in The Silk Roads - A new history of the world van Peter Frankopan naar aanleiding van deze gelijknamige tegenlicht documentaire.

Heel interessante kijk op de wereld vanuit het "centrum": het Midden-Oosten en de Caucasus. De Docu is interessant, het boek nog veel meer. Klein voorproefje wat je kunt verwachten:

  • Waarom het logisch is dat alle grote wereldreligies in het Midden-Oosten zijn ontstaan
  • Hoe politiek religie wereldwijd heeft verspreid
  • Over christelijke Chinese keizers en Mongolen met kruis-tattoos op hun schedel
  • Over de opkomst van Islam
  • Over waarom sla verbouwen leuker is dan keizer zijn van Rome.
  • Over waarom wulpse Aziatische vrouwen slecht zijn voor de moraal van het Romeinse leger.
  • Over de opkomst en ondergang van het Griekse(Macedonische), Romeinse en Perzische rijk.

En dit zijn nog maar de eerste 100 pagina's. Aanrader!
10tje op bol.com.

The Rosie Project van Graeme Simsion. So far so good, echt een boek dat ik moeilijk kan wegleggen.

Marjan Dwarshuis

Stayphanie schreef:

The Rosie Project van Graeme Simsion. So far so good, echt een boek dat ik moeilijk kan wegleggen.

Dat is echt een aanrader!!
Ik ben zelf bezig in het vervolg.
The Rosie Effect

NienkeBraam

'Kind 44' van Tom Rob Smith. In dit boek krijg je een kijkje in de wereld van de Koude oorlog. Beetje gruwelijk wel soms, vooral in het begin, maar een verrassend en bizar einde.

NienkeBraam schreef:

'Kind 44' van Tom Rob Smith. In dit boek krijg je een kijkje in de wereld van de Koude oorlog. Beetje gruwelijk wel soms, vooral in het begin, maar een verrassend en bizar einde.

Heel goed boek inderdaad, Agent 6 en Kolyma zijn ook leuk. Ik lees nu WIL van Jeroen Olyslaegers, heel leuk boek over jonge Belgen die meegaan in de jodenhaat van de tweede wereldoorlog

Net met grote dank aan Eva van Renssen 'Lord of the Flies' uitgelezen. Over een vliegtuig met een groep Engelse jongens aan boord dat neerstort op een eiland, waar de jongens vervolgens zo goed en zo kwaad als het gaat overleven. Ontspoort natuurlijk volledig uit de hand. Klassiekertje, vrij dun dus je hebt 'm zo uit (als je een beetje doorleest tenminste) en te leen bij Eva. Grijp uw kans.

peterbuchner

Ik lees momenteel 'Het spel van de engel' van Carlos Ruiz Zagón. Het is de opvolger en prequel van zijn bekende werk 'De schaduw van de wind'. Het verhaal speelt zich af in Barcelona in de jaren 20 en 30 van de vorige eeuw en gaat over een schrijver die een opdracht krijgt aangeboden door een mysterieuze uitgever uit Parijs.
Het boek heeft een mooie kleurrijke schrijfstijl en leest ook lekker makkelijk weg. Kortom een aanrader voor iedereen die wel houdt van een romannetje op zijn tijd.

Ik ben halverwege Fahrenheit 451 van Ray Bradbury. Het gaat over een brandweerman wiens taak het is om brandjes te starten, in plaats van te doven. In de samenleving waar hij in leeft worden boeken verbrand en kijkt iedereen naar massavermaak op de tv. Zoals wel te verwachten valt begint de hoofdpersoon te twijfelen aan zijn baan.

Gave klassieker, en zoals veel dystopieën erg interessant. Zeker een aanrader.

Liz schreef:

Ik ben halverwege Fahrenheit 451 van Ray Bradbury. Het gaat over een brandweerman wiens taak het is om brandjes te starten, in plaats van te doven. In de samenleving waar hij in leeft worden boeken verbrand en kijkt iedereen naar massavermaak op de tv. Zoals wel te verwachten valt begint de hoofdpersoon te twijfelen aan zijn baan.

Gave klassieker, en zoals veel dystopieën erg interessant. Zeker een aanrader.

Eens! Ook gaaf om steeds te beseffen dat het boek uit 1953 komt en hoe en hoe redelijk accuraat sommige dingen zijn 'voorspeld'.

Stayphanie schreef:

Liz schreef:
Gave klassieker, en zoals veel dystopieën erg interessant. Zeker een aanrader.

Eens! Ook gaaf om steeds te beseffen dat het boek uit 1953 komt en hoe en hoe redelijk accuraat sommige dingen zijn 'voorspeld'.

Voor de liefhebbers van het genre staan hier dan nog '1984' en 'Animal farm' van George Orwell en 'Brave New World' van Aldous Huxley te wachten.

Om even door te borduren op het idee van de CKC/Hendert. Ik lees nu de Greppel van Herman Koch. "De burgemeester van Amsterdam is een klootzak" om even een teaser er in te gooien. Aanrader!

Marjan Dwarshuis

Voor als je wil lachen:

Pogingen iets van het leven te maken. (Het geheime dagboek van Hendrik Groen).

Het dagboek van een man in een berjaardentehuis in Amsterdam-Noord. Hij vertelt heel cynisch en sarcastisch over het leven van alle zeurende oudjes. Echt heel erg grappig. Niet per ongeluk in de stiltecoupe gaan lezen.

Ik lees af en toe klassiekers en op dit moment ben ik bezig in The Old Man and the Sea van Ernest Hemingway. Het is een simpel verhaal: een oude visserman uit Cuba heeft in tijden niks gevangen. Hij gaat in zijn zijn eentje de zee op en is vastbesloten om niet zonder vangst terug te komen. “My big fish must be somewhere”.
Ik vind het niet supermakkelijk om door te komen, maar wel interessant.

Stayphanie schreef:

Ik lees af en toe klassiekers en op dit moment ben ik bezig in The Old Man and the Sea van Ernest Hemingway. Het is een simpel verhaal: een oude visserman uit Cuba heeft in tijden niks gevangen. Hij gaat in zijn zijn eentje de zee op en is vastbesloten om niet zonder vangst terug te komen. “My big fish must be somewhere”.
Ik vind het niet supermakkelijk om door te komen, maar wel interessant.

Ik vond deze echt geen zak aan, haha.

The Great Gatsby. Ik ben benieuwd wat mensen die het al gelezen hebben er van vinden.

Wie dit trouwens nog niet kent: https://www.goodreads.com
Vet handige site om bij te houden wat je leest en om te zien wat je vrienden lezen.

Met een groep GSV'ers hebben we 'De jacht op het verloren schaap' van de Japanse schrijver Haruki Murakami gelezen.

De best wel depressieve hoofdpersoon wordt door 'de Leider' (die ontschaapt is, moet u weten) eropuit gestuurd om een mystiek schaap te vinden en gaat, samen met zijn vriendin met sensationeel mooie oren, op jacht.

Onze conclusie: erg leuk avonturenverhaal, behoorlijk bizar af en toe, gek einde, lastig om veel diepe betekenis in te vinden. Gewoon genieten van het mooie verhaal en de gave sfeerzetting dus.

Met als bonuslevel dit absoluut niet pretentieuze of wollige (lol) stukje over Murakami.

Peterh14 schreef:
De best wel depressieve hoofdpersoon wordt door 'de Leider' (die ontschaapt is, moet u weten) eropuit gestuurd om een mystiek schaap te vinden en gaat, samen met zijn vriendin met sensationeel mooie oren, op jacht.

Peder, als er een schaap in betrokken is vind jij het al een topboek. Ik vertrouw dit niet.

NienkeBraam

Voor alle viertjes, escape room-, widm- en Zondag met Lubachfans is de thriller IV van Arjan Lubach een aanrader.

Na de dood van haar vader komt Elsa erachter dat hij een belangrijk document in handen had. Elsa wil weten waar haar vader mee bezig was en belandt zo in een cryptische zoektocht naar de betekenis van het document waarin ze de politie én de moordenaars achter zich aan krijgt.
Gedurende de zoektocht vallen er steeds meer puzzelstukjes op z'n plek, maar wie is toch de mysterieuze IV?

Ik heb het met veel plezier gelezen, dus als iemand me meer van dit soort boeken kan aanbevelen, heel graag.

NienkeBraam

Eleanor Oliphant is completely fine van Gail Honeyman gaat over Eleanor (30) die leeft in eenzaamheid en steeds meer sociale contacten krijgt. Gedurende het boek kom je er steeds meer achter hoe ze eenzaam is geworden.
Als je dit bovenstaande leest, lijkt het erg saai, maar dat is allesbehalve waar. Het boek zit vol met humor en je kijkt weer eens op een hele andere manier naar onze sociale samenleving en comptiemaatschappij.
Aanrader dus!