AANRADER: 'De lotgevallen van de brave soldaat Svejk' van Jaroslav Hasek. Het gaat over de Tsjechische Svejk, die officieel voor idioot verklaard is, en zijn belevenissen als soldaat in de Eerste Wereldoorlog. Heerijk ironisch geschreven en de schrijver kan geweldig met taal spelen. Houd je van Marten Toonder en drs. P dan moet je dit boek zeker lezen. En anders ook.

Christine schreef: Verder niet zo erg bekend: Cynthia Voigt, oa The Runner.

Die heb ik toevallig ook eens gelezen. Ik vond hem wel leuk en aardig om te lezen, maar zeker niet opvallend goed ofzo. Maar smaken verschillen uiteraard.

Wat ik zelf nog een gruwelijk goed boek vind, is 'Het negende uur' van Pieter Nouwen. Het is een soort detective bestaande uit twee verhaallijnen. De een gaat over een arrogante bal die de Jezuspartij in de Mattheus zingt en 'vermoord?' wordt, de ander gaat over Bach. Erg goed geschreven!

De boeken van Donna Tartt vind ik tof: De Kleine vriend en de Verborgen Geschiedenis. Verder heb ik van de zomer een interessant en aangrijpend boek gelezen: Thuiskomst van Peretti.

En verder (geen literatuur maar toch...)blijft John Grisham mooie boeken schrijven.

Thuiskomst is toch van Randy Alcorn?

mensenvriend
Mausie schreef: Thuiskomst is toch van Randy Alcorn?

Ja ook, maar 't is tevens de titel van het boek van Anna Enquist (De thuiskomst). Een prachtig boek, op een hele sobere strakke manier wordt het verhaal verteld van de vrouw van de ontdekkingsreiziger James Cook, moeder van zes kinderen van wie geen haar overleefde.

En "thuiskomst" is inderdaad niet van Peretti, maar van Randy Alcorn...

Dat klopt.

Zelf ben ik een Midden-Zuid-Oost-Europese vlucht aan het maken met boeken van Joseph Roth en Ismail Kadare(topper) achter de kiezen, en Sandor Márai, Imre Kertész, Milan Kundera, Joseph Konrád op het programma.

Dit 'soort' schrijvers heeft de neiging op dramatische wijze de geschiedenis van het eigen land en haar bevolking te beschrijven, met levensvisies waar je u tegen zegt.

Petrus schreef: AANRADER: 'De lotgevallen van de brave soldaat Svejk' van Jaroslav Hasek.

Deze is inderdaad erg leuk. Behoort daarmee ook nog tot de wereldliteratuur. Heeft wel wat weg van Don Quichot (Cervantes), wat ook een aanrader is.

Cynthia Voigt is volgens mij wel heel bekend. Haar Tillerman-serie in ieder geval. Zijn wel echte jongerenboeken.

Mausie schreef: Thuiskomst is toch van Randy Alcorn?

Uhm.. ja ik haal die schrijvers vaak door elkaar.. :oops:

Als we het otch over Randy Alcorn hebben: Deadline mag er ook wel wezen. Drie vrienden, een 'heiden', een christen en een twijfeleraar (moet dat nou met een f of een v?!), twee komen om. En een complot...

De wereld van Sofie blijft een van de klassiekers. Ook leuk: De Lof der Zotheid van D. Erasmus. Voor wie van 15e-eeuwse spot houdt.

Zelf hou ik wel van fantasy, soms zelfs sf. Voor de liefhebber van slapstick-fantasy: Terry Prachett. Helemaal gestoord. Voorbeeldje: al zijn verhalen vinden plaats op de Schijfwereld, een platte wereld gedragen door vier olifanten en A'tuin, de galactische schildpad...

Edit: Duin van Frank Herbert. Een sf-epos. Een overvalste klassieker.

Prince schreef: Robert Ludlum - Het Prometheus project absolute aanrader, zelden zo'n adrenaline rush gehad van een boek(!)

Probeer Henning Mankell eens. Kwalitatief mijns inziens een stuk beter dan Ludlum en wel spannend.

Lof der Zotheid is inderdaad erg leuk, toffe gast die Erasmus. Maar nog veel leuker is Godfried Bomans: die man is briljant met taal, gecombineerd met geweldige humor. Ik heb een soort 'best of' gelezen, kwam echt niet bij gewoon.

Bomans is idd erg leuk, ik heb vorig jaar december (jaja) 'de laatse knal en andere feestverhalen' van hem gelezen.

Wat ik tegenwoordig aan het lezen ben:

A Distant Mirror, The calamitous 14th century
door Barbara W. Tuchman

Erg interessant beschouwelijk geschiedenisboek over Europa in de 14e eeuw, met het zwaartepunt op Frankrijk. Ik ben mateloos geboeid door dit boek. De Middeleeuwen zijn op veel punten dramatisch anders dan onze tijd. Op andere gebieden is er daarentegen niks veranderd.

Science goes to War, The Search for the Ultimate Weapon, from Greek Fire to Star Wars
door Ernest Volkman ('award-winning journalist')

Matig boek over een boeiend onderwerp: hoe de wetenschap de oorlogvoering beïnvloedde (en andersom). Er staat dat de Engelse 'longbow', die trouwens in Wales is ontstaan, zo krachtig was dat in een bepaald gedocumenteerd geval een pijl op een afstand van meer dan 200 meter het gepantserde dijbeen van een ruiter doorboorde en het paard eronder doodde. Maar dat ter zijde. Het boek geeft wel leuke informatie, maar de stijl en het saaie woordgebruik maakt het moeilijk door te komen.

Harry Potter and the Goblet of Fire
door J.K. Rowling

Dit project duurt al weer een tijdje. Ik ben het een beetje zat dat Harry Potter op die vervelende school zit en dat Rowling de lezer zo vermoeit met dat gezeur over de lessen en de irritante klasgenootjes. Het boek is domweg te dik voor zijn inhoud. Maar ik kom er wel. Ooit.

Krijgspolitiek, Lessen voor de toekomst van klassieke denkers
door Robert D. Kaplan

Voor mijn verjaardag gekregen van Aline. De centrale boodschap van het boek is dat wereldleiders afscheid moeten nemen van het idee dat democratie en vrijhandel overal op de wereld vrede en harmonie brengen. Kaplan pleit voor een realpolitik: het afwenden van rampen om het ergste te voorkomen en het afscheid nemen van de westerse wereld als bewaker van universele morele principes. (Plagiaat van achterflap)

Ik ben nog wel een paar boeken aan het lezen, maar ik vind dat ik zo al stoer genoeg overkom. dus ik zal jullie de rest besparen.

Lech Walesa

In het land der levenden - Carl Fredrik Engelstad, een boek over Jeanne d'Arc vanuit het perspectief van een tijdgenoot die het allemaal heeft meegemaakt maar het dertig jaar na haar dood pas opschrijft. Veel citaten uit de bijbel(in het latijn) en klassieke werken. Verder zie je in het boek een deel van de gewetensstrijd van een middeleeuwer die in botsing komt met de opkomende renaissancegedachte. Al met al best interessant allemaal.

Lech Walesa

Verder lees ik ook nog Arm en Rijk van David S. Landes, een literatuurstudie over waarom de westerse wereld zo rijk werd en een grote technologische voorsprong op de rest van de wereld heeft opgebouwd. Het verklaart bijvoorbeeld een deel van de rijkdom van het Westen door het concept van eigendom die hier gewoon is en klimatologische omstandigheden. Geweldig boek voor mensen die van geschiedenis houden.

Een tip (voor Lech Walesa) I. Wallerstein, the modern world system.

Voor iedereen die moeite heeft zich te motiveren voor Happietaria: lees Een wankel evenwicht van Rohinton Mistry. Na deze hartverscheurende schets van de Indiase samenleving smeek je op je blote knietjes te mogen werken in het restaurant. Ook in het weekend.

Prince schreef: Robert Ludlum - Het Prometheus project absolute aanrader, zelden zo'n adrenaline rush gehad van een boek(!)

Geldt voor zeker driekwart van de Ludlum's. Overigens is de Jasontrilogie in boekvorm nog 10x beter dan de (beide) films, wat mij betreft. de Daedalus dreiging is ook een aanrader.

Een verrassend goede (psyhologische-)thrillerschrijver vind ik trouwens John Katzenbach. Het boek Hart's War van hem is verfilmd. Maar het boek 'Heilstaat' is ook een absolute aanrader.

Ben zelf op dit moment bezig in 'De Dubbelganger' van Thomas Ross. Beetje dubbel gevoel: het aantal vloeken is storend en het is moeilijk af en toe de lijn te volgen door het grote aantal verhaalwendingen en personages. Aan de andere kant geeft het wel een mooi beeld van de houding van veel Nederlanders in de WO II. Weinig Piet-Prinsheroiek.

Dolf Kloek - Renske ontdekt de wereld

Ja, zo kan ik het ook...

Elisabeth Musch - Jacob van Lennep

is alleen geen donder aan hoor...