Als Ian McEwan ooit een nobelprijs wint bedank ik voor de GSV. Ik ben nu halverwege Atonement (Ned. vertaling), en ver boven de kwaliteit van een bouquet-roman stijgt het vooralsnog niet uit. Ik citeer:

'In vijf bladzijden was er een wereld te maken, die ook nog eens aantrekkelijker was dan een speelgoedboerderij. De kindertijd van een verwende prins kon in een halve bladzijde worden geschtetst, een snelle rit in de maneschijn door slaperige dorpen was één ritmisch beklemtoonde zin, een verliefdheid was te bereiken met een enkel woord - een blik. De pagina's van een net voltooid verhaal leken in haar hand te trillen van al het leven dat ze bevatten. Ook haar hartstocht voor netheid werd bevredigd, want een weerbarstige wereld kon op orde worden gebracht.'

rrrrrrrr.

Tip van de dag: Reis bij Maanlicht, van Antal Szerb. De kunst om in koor te huilen lijkt me ook wel wat trouwens.

C.A. schreef: Nou, dan laat ik 'm maar in de kast. Ik lees nu "The Reason for God - Belive in an Age of Skepticism" van Timothy Keller. Deze man heeft een succesvolle gemeente in NYC gestart, en weet daar de hoger-opgeleide skeptische doelgroep te bereiken. Ook dit boek is daarop gericht, en dat leest erg prettig in contrast met de vele 'gevoelsboekjes' die je vaak met bijbelstudie hanteert, dit vanwege de rationele insteek en de schrijver die midden in het moderne (stads)leven staat. Binnenkort ook wel in het Nederlands denk ik.

Bart en ik hebben die man daar gehoord in de Redeemer Presbyterian Church, en inderdaad wist hij God te bewijzen uit a love supreme van John Coltrane (jazznummer dus...) en andere muziek. Aan de hand van Efeze 5: 18-21:
Bedrink u niet, want dat leidt tot uitspattingen, maar laat de Geest u vervullen en zing met elkaar psalmen, hymnen en liederen die de Geest u ingeeft. Zing en jubel met heel uw hart voor de Heer en dank God, die uw Vader is, altijd voor alles in de naam van onze Heer Jezus Christus.

Aanvaard elkaars gezag uit eerbied voor Christus.
De preek ging over worshipping en hoe je dat in de praktijk doet. Muziek vond Tim een goede manier.

Verder in de geest van het topic: Stefan Brijs - de engelenmaker. wie heeft hem gelezen en wat vond hij of zij ervan? ik werd er een beetje naar van. verder komt Japin's de zwarte met het witte hart ook niet in mijn top tien, in tegenstelling tot Eco's De Alchemist.

Kraker schreef: Dickiedick tipt iedere omhooggevallen schrijver met twee boeken op zn naam voor een nobelprijs. Het is al eerder gezegd hier, maar Ian McEwan is echt een van de beste schrijvers van het moment. Ik denk dat hij in de toekomst nog wel kansmaakt op een nobelprijs.

Och och, Kraker leest sinds drie jaar ook een boek per jaar waarvan een keertje brusselmans en kennelijk nu een keer mcewan. Wat ik van de laatste tot dusver heb meegekregen was verre was overdonderend trouwens. Roth heb ik nooit getipt want ik heb van hem nog niets gelezen. Je kreeg de minste euro's voor je geld als je op hem had ingezet als nobelprijswinnaar afgelopen jaar.
En nu maar weer lekker lezen: Van de NV en de BV (van Schilfgaarde - nobelprijskandidaat voor economie).

Schaduw van de wind gelezen, bijzonder boek, en dat is positief bedoeld.

Ben nu bezig in The Black Swan - The impact of the highly improbable.
De auteur (Nasim Nicholas Taleb) is een statisticus/filosoof/econoom die een hele toffe kijk op allerlei onderdelen van het (sociaal-economisch)leven heeft.
Een aanrader, in het engels is het soms wat pittig, maar te doen.

Allert, ik denk dat je Paulo Coelho bedoelt? Ik vind zijn boeken zo gezocht filosofisch en vaag. Eco is een stuk genialer. Dick, je zinnen kloppen niet ('Wat ik van de laatste tot dusver heb meegekregen was verre was overdonderend trouwens.') en je hebt ongelijk. Zaterdag van McEwan al gelezen? Heerlijk. Wat betreft Arnolds bezwaar: het geciteerde stukje moet je in z'n context zien, de schrijfstijl past heel goed bij Engeland, Tweede Wereldoorlog. dat is het mooie: McEwan kan moeiteloos verschillende stijlregisters opentrekken.
Schaduw van de wind is inderdaad mooi, erg mooi. Waarom is er deze zomer niet zo'n meesleper uitgekomen?

Heb ook 'Joe Speedboot' van Tommy Wieringa gelezen, iemand heeft 'em toch al eens genoemd op dit topic?

Hoewel het boek aanvankelijk lekker vlot wegleest, een originele invalshoek heeft en een aantal interessante gedachtenkronkels bevat, heeft het verder een weinig inspirerend verhaal. De personages zijn stuk voor stuk zielepoten, erg pessimitisch ingesteld qua levensvisie en ontwikkelen zich niet gedurende het verhaal. Tel daar een aantal perverse passages bij op en dan belandt uiteindelijk dit boek weer veilig bij mn huisgenoot in de boekenkast. ;) Dat dit boek prijzen wint, ongelooflijk...

Vriend Niels
Sjoerdtje schreef: De personages zijn stuk voor stuk zielepoten, erg pessimitisch ingesteld qua levensvisie en ontwikkelen zich niet gedurende het verhaal.

Mooi hoe je in één zin mijn favoriete boeken omschrijft. En ja, daar hoort Joe Speedboot ook bij.

Herbsgarden

Mm, zo zijn de personages in Thomas Rosenbooms 'Publieke Werken' ook te typeren. Dat dát boek een prijs won is pas ongelooflijk. Maar wel leuk om eens wat kritiek te horen op Joe Speedboot, wat ik trouwens een heel leuk boek vond, misschien juist wel door het gebrek aan overdadig optimisme. Overigens kan ik mij de perverse passages uit de chronieken van Fransje de Arm niet herinneren. Welke stukken bedoel je precies?

Ik heb Joe ook gelezen. Ik ben erg a-literair maar ik kon enorm genieten van Joe Speedboot. Wat ik vooral mooi vond was de uitwerking van de simpele dingen. In veel boeken wordt vaak een beschrijving gegeven van het weer op een dag, meestal aan het begin van een hoofdstuk. In Joe Speedboot waren zulk soort standaard dingetjes erg leuk uitgewerkt en stonden die vaak vol prachtige zinnen.

Knapzak schreef: Verder in de geest van het topic: Stefan Brijs - de engelenmaker. wie heeft hem gelezen en wat vond hij of zij ervan? ik werd er een beetje naar van.

Heb 'm gelezen. Vond 'm bij tijden bizar maar wel heel fascinerend.
Heb net m'n vakantie achter de rug en heb nog 2 titels die ik van harte en heel erg van harte wil aanraden.
Kate Mosse - Het Verloren Labyrint. Dan Brown, maar dan beter. Twee mooi in elkaar grijpende verhaallijnen, en een mooie beschrijving van Zuidoost Frankrijk in de 13e eeuw.
Ildefonso Falcones - De Kathedraal van de Zee. Prachtig boek over het 14e eeuwse Barcelone en het grillig verlopen leven van de zoon van een gevluchte horige. Machtig mooi, een echte pageturner.

N.B. Steendam

Op dit tijdstip vind ik dat ik mijn mening even mag spuien...
Komt-ie dan hè

Heb net m'n vakantie achter de rug en heb nog 2 titels die ik van harte en heel erg van harte wil aanraden. Kate Mosse - Het Verloren Labyrint. Dan Brown, maar dan beter. Twee mooi in elkaar grijpende verhaallijnen, en een mooie beschrijving van Zuidoost Frankrijk in de 13e eeuw.

Eens... tenminste als je Dan Brown heel erg leuk vind om te lezen. Ik vind het een boekje zonder enige diepgang. Niet eens onderhoudend. Eerlijkheid gebiedt mij te zeggen dat ik hem om die reden ook niet uitgelezen heb.

Joe Speedboot (nog niet uit): lekker vlot

Publieke werken: hoogstaand, beklemmend. Wel een aanrader.

Wat Coelho en Eco betreft ben ik het met keet eens.
Niet wat De schaduw van de wind betreft, deze zal bij mij nooit verder dan één keer 'mooi' komen.

De rest niet gelezen, zal dat wel proberen te doen voorzover aangeraden. Welterusten.

Haha, prachtig topic.

Baudolino (Eco), Het kleine meisje van meneer Linh (Claudel) en In Europa (Mak) gelezen. Ieder boek in zijn eigen genre fantastisch. De verborgen geschiedenis voor de tweede keer gelezen, en nog een keer genoten.

Gerjan schreef: Ildefonso Falcones - De Kathedraal van de Zee. Prachtig boek over het 14e eeuwse Barcelone en het grillig verlopen leven van de zoon van een gevluchte horige. Machtig mooi, een echte pageturner.

hmm ben ik het niet echt mee eens. Ik vond het verhaal leuk, alhoewel het wel een beetje langdradig was en soms wat sloom verliep, maar ik vond het redelijk slecht geschreven eigenlijk. Met name slecht lopende zinnen.

ik zou jullie ook nog even wat aanraden:
Didar & Faroek van Sana Valiulina
De stad der blinden van José Saramago
Ik weet verder niet of dit al eerder gebeurd is omdat ik dit topic nooit lees maar nou en.

Lullig dat iedereen na HannekeM opeens zwijgt, maar ze heeft gelijk wat betreft Saramago. Allemaal De stad der blinden lezen en dan naar de film (komt 25 september uit in Nederland). @ Mausie: ik heb inmiddels Grijze zielen en Rivier der vergetelheid van Claudel gelezen, maar volgens mij is het wel elke keer een beetje hetzelfde kunstje wat hij doet: hoofdpersoon met moeilijk verleden komt in slaperig dorpje aan een rivier vol stereotiepe figuren, schudt daar de boel op, doet aan zelfreflectie en maakt een flinke ontwikkeling door. Ondertussen komen de ins en outs van zijn moeilijke verleden aan het licht. Is dat in Het kleine meisje van meneer Linh ook zo?
Eigenlijk geldt dat ook voor Rosenboom (steeds hetzelfde kunststukje), maar zijn boeken blijven stuk voor stuk geniaal en inderdaad beklemmend. Wil Vriend van verdienste altijd nog lezen, dat gaat over twee (jonge) broers die een moord plegen, net als de film Bloedbroeders gebaseerd op de Baarnse moordzaak.

Gaan er nog mensen naar flevo dit wochenende? :bounce2:

MODBREAK: Gelieve niet zo zwaar off-topic te gaan, het huiskamertopic staat voor je open. Groetjes van de Webcie.

Die Roosenboom jonge, wat een vent. Beetje mij een paar weken laten doen over Publieke Werken. Gaat allemaal zo tergend langzaam. Een 7.

Heb in de vakantie 'Ik heb Alzheimer, het verhaal van mijn vader' gelezen. Geschreven door undercover-journalist Stella Braam.

Heel indrukwekkend met herkenbare situaties voor mensen die in de zorg werken. Aanrader voor iedereen die te maken heeft met dementerende ouderen.

Ik doe elke week vrijwilligerswerk met dementerende ouderen. Kan ik hem toevallig nog van je lenen?

Jeps, kom maar halen. Ben deze week (met mijn boek) nog in Leusden, kom komend weekend naar Groningen. Kijk maar wat je het beste uitkomt.

....Hersenschimmen.....Bernlef.....lees ook......