Roell schreef:
imhotep schreef: met dispuut lezen we nu: mijn naam is asjer lev van chaim potok, een erg mooi boek!

is het boek mooi of de tekst die geschreven staat in het boek of beide...

Estetisch gezien is het boek wat minder mooi, maar het geschrevene is uitermate boeiend

Vriend Niels
Sjoerdtje schreef: - 'Ebbenhout' van Ryszard Kapuscinski: prachtig boek, bijna dichtwerk, over het continent Afrika. Deze schrijver en journalist heeft heel Afrika doorgereisd en zijn ervaringen met de cultuur, zijn poging om deze enigszins te begrijpen en zijn strijd om er te overleven worden verbazingwekkend goed beschreven. Ook krijgt de lezer veel kennis over de geschiedenis, de natuur, de armoede en de huidige ontwikkelingen binnen Afrika. De lezer reist, als het ware, mee met de schrijver. Met veel passie geschreven.

Heel goed boek inderdaad.
Verder is Tirza van Grunberg ook een enorme aanrader. Een ontzettend Grunberg-boek, dus je moet ervan houden.

Vorige week uitgekomen: "Dromen van een Arabische lente" door Petra Stienen (plv. hoofd DWH/NM BZ, zoek zelf maar op wat dat betekent ;)) waarin ze haar ervaringen als Westerse diplomate in Damascus en Cairo beschrijft. Erg boeiend en leest als een trein. Door gesprekken en ontmoetingen met journalisten, politici, mensenrechtenactivisten enz krijg je een beeld hoe er in het Midden-Oosten gedacht wordt over democratie, mensenrechten en de positie van de vrouw.

Ben bezig in 'het pauperparadijs', geschreven door Suzanna Jansen. Verassend interessant boek, zeker voor diegene die wel eens in Veenhuizen zijn geweest.

Je bedoelt Vinkhuizen neem ik aan.

Herbsgarden

Dimitri Verhulst, De helaasheid der dingen. Leuk.

Er zijn momenteel maar twee schrijvers die tot de absolute wereldtop behoren:

  • Ian McEwan (boetekleed, zaterdag, de stenen tuin, amsterdam).
  • J.M. Coetzee (echt alles is fantastisch goed, ik raad vooral aan 'Werk en wandel van Michael K.')

Terugkerende wereldtopper "Maarten 't Hart"

Een vlucht regenwulpen, miljoenen exemplaren wereldwijd verkocht en voor slechts 4 euro te koop bij de AH.

'je hebt zelfs geen boekwinkel meer nodig, AH'

N.B. Steendam

Mooi boek, kopen!

Net uit: Tirza en Ik, Jan Cremer (heeft iemand II liggen?). Nu bezig in Kafka aan het strand.

Ik ben net begonnen in 'What is the what' van Dave Eggers. Ik verwacht er veel van, er wordt hoog over opgegeven.

Stieneke schreef: Ik ben net begonnen in 'What is the what' van Dave Eggers. Ik verwacht er veel van, er wordt hoog over opgegeven.

Echt heel mooi.

En ik ben het met Perikles eens: lees Ian McEwan!

N.B. Steendam schreef: Nu bezig in Kafka aan het strand.

Dat is echt en absolute topper! Heel bizar, en toch realistisch geschreven. Als je er nog es over wilt babbelen kun je bij mensen van het literatuurdispuut terecht.
Verder ook erg leuk: Paulo Coelho, De Alchemist. Hij heeft veel boeken, schijnen allemaal goed te zijn.

Het volgende boek is géén aanrader: Liefde in Tijden van Cholera van GG Marquez... Beetje saai...

Lizzy schreef: Verder ook erg leuk: Paulo Coelho, De Alchemist. Hij heeft veel boeken, schijnen allemaal goed te zijn. Het volgende boek is géén aanrader: Liefde in Tijden van Cholera van GG Marquez... Beetje saai...

Paulo Coelho is inderdaad leuk, alleen soms wel een beetje zweverig. Dan is De Alchemist in ieder geval een goede om mee te beginnen.

Maar ik moet zeggen dat ik Liefde in tijden van cholera alles behalve saai vond! Het is wel een beetje typisch een Zuid-Amerikaans boek net zoals Isabel Allende ze schrijft. Een uitgebreide beschrijving van een heel leven, met erg veel uitweidingen. Toch ben ik het niet met je eens dat het geen aanrader is (maar dat is natuurlijk nogal moeilijk omdat over smaak niet te twisten valt). De (liefdes)geschiedenis (oei, dat klinkt net als een bouquetreeksboekje) waarover verteld wordt in het boek is in ieder geval alles behalve saai.

Ik ben het met je eens dat er veel dingen erg gedetailleerd staan beschreven. Dat is leuk voor even, en zeker, er staan prachtige zinnen in, maar ik vond het zelf niet een lekker leesboek. Indd, smaken verschillen. Maar goed, mensen die dit lezen moeten dus zelf maar bedenken of ze het willen lezen of niet, aangezien ze hiervan niet veel wijzer worden. ;-)

Garcia Marquez en bouquetreeksboekje in een zin is als vloeken in de kerk. Ik heb zelden zo'n geweldige romancier aan het werk gezien als hij. Probeer vooral niet iets van die details of uitweidingen te vinden, geniet van hoe hij een meesterlijk verhaal construeert dat magisch zowel als realistisch is. En zo mooi.

N.B. Steendam

Kafka aan het strand kan ik tot nu toe (2/3) hooguit 'onderhoudend' noemen. Marquez daarentegen is onovertroffen. Over smaak valt te twisten, over kwaliteit niet.

Arnold schreef: Garcia Marquez en bouquetreeksboekje in een zin is als vloeken in de kerk. Ik heb zelden zo'n geweldige romancier aan het werk gezien als hij. Probeer vooral niet iets van die details of uitweidingen te vinden, geniet van hoe hij een meesterlijk verhaal construeert dat magisch zowel als realistisch is. En zo mooi.

Ik bedoelde dat het woord liefdesgeschiedenis bij mij van die bouquetreeksassociaties oproept, niet dat de inhoud van het boek van Marquez met dergelijke meuk te vergeljiken is.

Stieneke schreef: Ik ben net begonnen in 'What is the what' van Dave Eggers. Ik verwacht er veel van, er wordt hoog over opgegeven.

Heb gisteren 'u zult verstelt staan van onze beweeglijkheid' van Dave Eggers gelezen, wel een aanrader. Er zit veel vaart in en bij tijd en wijlen heeft hij briljante passages.

Tips!

'De zwarte met het witte hart', Arthur Japin
'Schaduwkinderen', Torey Hayden

Sjoerdtje schreef: 'De zwarte met het witte hart', Arthur Japin

Klopt!