van der Jagt schreef: je moet het verhaal wel goed lezen Henri. Deco zegt dat Nederland wel goede spelers heeft, maar dat Portugal echt een eenheid (waar hij vind dat het om gaat) is. Ze vullen elkaar aan etc.

Dat snap ik maar dat slaat werkelijk nergens op. Portugal een eenheid????? Dat is dus absoluut niet zo, lees het betoog van RC maar.
Bovendien is de eenheid bij Nederland enorm groot. Dus als Nederland ze daar al in overtroeft, ga je naar spelers kijken, en dan zie je dat Nederland ook individueel vele betere spelers heeft.

Natuurlijk is het niet zo n eenheid als Deco zegt. maar gelukkig gelooft Scolari zelf wel dat Figo een eenzame feestvierder is en dat hij zich op zulke momenten liever terugtrekt in de eenzaamheid!! :shock:

maar het is natuurlijk wel zo dat Portugal echt wel een moeilijke ploeg is om tegen te spelen. Een briljante individuele actie kan de wedstrijd al doen beslissen.

Ik zeg ook niet dat het niet moeilijk wordt, enkel alleen dat Nederland op papier sterker is. Sterker nog ik denk dat Nederland na 90 min 1-1 staat, er in de verlenging niet gescoord wordt en dat Portugal met 4-3 wint na het nemen van strafschoppen

RC schreef: Tsjonge, wat een eenheid is dat Portugal! Figo die zijn vervanger geen hand wil schudden, C. Ronaldo, ook zo'n teamspeler en Deco die volgens medespelers eigenlijk in Brazilie hoort te spelen. Dan is zelfs Nederland nog meer een team. Ik heb er dan ook wel vertrouwen in. Overigens hoop ik dat Advocaat op rechts voor Makaay kiest. Er ging tegen Zweden veel dreiging uit van V. Nistelrooy en Makaay samen.

waar jij het over hebt is eenheid buiten het veld, dat maakt geen donder uit. Het gaat om eenheid binnen het veld. Ik zag de laatste wedstrijden van Portugal, zelfs Figo, de grootste vijand van Deco buiten het veld, de meeste passes geven aan diezelfde Deco. Dat die passes vaak niet aankwamen komt natuurlijk doordat die Figo een onvoorstelbaar slecht toernooi speelt. Ik snap dan ook niet waarom Scolari hem niet durft te wisselen, misschien betekent Scolari in het Portugees wel advocaat, synoniem voor laffaard. Ik hoop natuurlijk dat Figo wel meespeelt, want dan kunnen we Portugal wel hebben, speelt die ontzettend slome en werkelijk niets uitstralende Figo niet mee, dan krijgen we het een stuk moeilijker.
Nederland, om op de eenheid terug te komen, is in het veld vaak geen eenheid. Ik noem een v Bommel die Davids geen enkele pass geeft en andersom, hij is er wel niet bij, maar het geeft het maar even aan. Ook zie je dat de spelers elkaar in het veld vaak niet begrijpen. Vd Meijde bijvoorbeeld begrijpt helemaal niemand en niemand hem. Ook de samenwerking tussen Cocu en Davids op het middenveld vind ik persoonlijk verre van goed. Het schijnt dat ze samen bij Barca dit seizoen heel goed samenspeelden, maar dat komt er in oranje niet echt goed uit. Ik zou Cocu gewoon wisselen voor Sneyder, maar ja, dat durft Dickiedik waarschijnlijk weer niet...
Wat betreft Makaay, ik weet niet of je die nou voor vdMeyde moet doen. Tuurlijk ging er tegen zweden wel ff dreiging van hem uit, maar zet hem dan niet rechtsbuiten, dat is in het verleden ook al vaak gebeurd met hem in oranje en dat werkt gewoon niet. Pleur gewoon overmars rechtsbuiten, die kan met zijn snelheid mooi in het gat achter de verdediging van het vooreigenpubliekspelendeduswaarschijnlijkaanvallende portugal duiken!

Eenheid buiten het veld zegt wel degelijk iets over eenheid binnen het veld.
De Nederlandse spelers gaven trouwens op de persconferentie aan dat ze liever hebben dat Figo niet speelt, omdat hij met een actie toch een wedstrijd kan beslissen.

Wat betreft Makaay of Overmars opteer ik voor Makaay voorin. Laat die rechtervleugel dan maar wat meer open, dan kan Seedorf dat wel wat opvullen. Overmars is gewoon niet meer zo goed, en zeker niet aan de rechterkant. Verder ondervang je zo ook het risico dat de vleugelspelers allebei niet langs hun man komen en je dus nog maar met 1 spits speelt.

L1Rn4urAyA7aTEe
Henri!! schreef: Ik zeg ook niet dat het niet moeilijk wordt, enkel alleen dat Nederland op papier sterker is. Sterker nog ik denk dat Nederland na 90 min 1-1 staat, er in de verlenging niet gescoord wordt en dat Portugal met 4-3 wint na het nemen van strafschoppen

Waarom? Seedorf deed de vorige keer toch niet mee aan het nemen van de strafschoppen. Ik ken Portugal niet zo heel goed, maar ik denk dat hun spel Nederland beter ligt dan de Letten of de Zweden die vanuit de verdediging spelen.

Ingûh schreef: [..] Waarom? Seedorf deed de vorige keer toch niet mee aan het nemen van de strafschoppen. Ik ken Portugal niet zo heel goed, maar ik denk dat hun spel Nederland beter ligt dan de Letten of de Zweden die vanuit de verdediging spelen.

Dat zei ik ook, maar ik denk dat de ploegen een gelijke wedstrijd neerzetten, en dat Nederland niet nog een keer de penalty's wint.

Nylez schreef: Roy Makaay had in het duel tegen Zweden eigenlijk een rode kaart moeten krijgen volgens de Zweedse media. Direct na de normale 90 minuten ging Makaay naar het toilet zonder dit te melden bij de scheidsrechter. Hij had daar een gele kaart voor moeten krijgen. In de verlenging kreeg Makaay geel voor een overtreding. Dat had dus zijn tweede gele kaart moeten zijn. Later schoot Makaay ook nog eens de vijf penalty raak.

Het waren de Duitse media die dit verhaal eerst brachten, volgens mij (Bild). Maar er schijnt niets van te kloppen (nu.nl):

'Pipi-Skandal' Makaay uit de lucht gegrepen AMSTERDAM - Het zogenaamde Pipi-Skandal van Bild rond de plaspauze van Roy Makaay is volgens de Zweed Lars-Åke Björk volledig uit de lucht gegrepen. Björk is de hoogste baas van de arbiters in eigen land en vice-voorzitter van het scheidsrechterscomité van de UEFA. Hij zegt in de Göteborgs-Posten dat Makaay niets onreglementairs heeft gedaan. Volgens Bild, dat het verhaal baseerde op uitspraken van de hoogste Duitse scheidsrechtersbaas, had de Nederlandse spits geel moeten krijgen in de kwartfinalewedstrijd tegen Zweden vanwege zijn plaspauze tussen de reguliere speeltijd en de verlenging. Door die kaart zou Makaays gele kaart in de verlenging tot uitsluiting hebben geleid. Björk zegt echter dat een speler na 90 minuten gewoon van het veld mag om te gaan plassen. Tussen de verlenging en de strafschoppenreeks moet een speler de scheidsrechter wel om toestemming vragen voor hij het veld verlaat.

Trouwens, de UEFA had al gemeld geen onderzoek in te stellen. Dat zou ook absurd zijn geweest.

Gisteravond zat Blankenstein bij Jack van Gelder en daar zei hij dat Makaay idd rood had moeten hebben.

VI schreef: 'Advocaat wil dat zijn ploeg de Portugezen van begin af aan en zo dicht mogelijk bij het Portugese doel onder druk zet. 'We gaan uit van onze eigen kwaliteiten, maar het ervan afhangen wie er morgen wie de sterkste ploeg heeft is en het beste start.'

Go Advocaat, go! Dit is wat Nederland wil zien, hopelijk lukt het onze jongens. En anders zijn ze eervol ten onder gegaan.

Ik er schrok trouwens wel van hoe erg Advocaat geleden heeft onder de storm van kritiek. Ik had gedacht dat hij er wel iets makkelijker overheen kon stappen. Ik vond het wel erg voor die arme man, maar als je zo erg geraakt wordt door (te ver gaande) kritiek moet je je misschien afvragen of je dit baantje wel wilt doen.

Vriend Niels
RJ schreef: [..] Ik er schrok...
Jongen, dat gelooft toch niemand!

Het kwam mij ook allemaal nogal overdreven voor. Lijkt me een heerlijk baantje, bondscoach, mede door het riante salaris. Als je bondscoach wordt weet je van te voren dat je veel (soms onzinnige) kritiek krijgt, dus als je dat niet aankan kun je beter iets anders gaan doen.
Overigens wordt het tijd dat we eens een bondscoach krijgen die wel goed met de pers overweg kan, en ook de spelers daarin stimuleert. Van Basten dus.

Het gaat hier niet meer om kritiek, het gaat om dingen die zijn geroepen in de pers zoals: 'stenig hem' en 'we hangen hem op'. Dat is toch niet normaal meer? Dit gaat veel te ver om enkel nog als kritiek te kunnen worden opgevat.

Henri!! schreef: Het gaat hier niet meer om kritiek, het gaat om dingen die zijn geroepen in de pers zoals: 'stenig hem' en 'we hangen hem op'. Dat is toch niet normaal meer? Dit gaat veel te ver om enkel nog als kritiek te kunnen worden opgevat.

Dan denk ik, een beetje bondcoach schrijft dat toe aan gekken en laat zich er niet gek door maken. Het is niet gek dat iemand erg geraakt wordt door zulke uitspraken, maar helaas horen dat soort teksten er de laatste jaren bij. Misschien heeft Avocaat zich dat niet gerealiseerd en daarom is het misschien beter dat hij hem smeert wanneer hij er zo heftig op reageert.

Hoewel dergelijke uitspraken Advocaat niet in de koude kleren zijn gaan zitten, was er een andere druppel die de emmer deed overlopen. Uit de bewuste persconferentie bleek dat er iets is voorgevallen in Nederland wat Advocaat erg heeft geraakt. Hij wilde niet ingaan op de vraag of hij of zijn familie bedreigd zijn...

Je moet geen dingen suggereren die hij niet gezegd heeft, aldus Advocaat. Dat doe jij nu wel.

Je zou eens mensen op het idee brengen die horen dat Advocaat nog niet eens bedreigd is.

'What a home ref!', verzuchtte Dick Advocaat
Alles wat fifty/fifty was, floot-ie naar hun kant. Echt een type thuisfluiter.'
(R van Nistelrooy)
Johan Cruijff moest zich bij die kritiek aansluiten. 'Een kreng eerste klas'

Wat een enorme thuisfluiter was dat zeg, die Frisk. Alles waar twijfel was kreeg Portugal de vrije trap mee. Ik snap ook niet dat de UEFA voor zo'n wedstrijd uitgerekend een Zweed in het veld zet, er zijn zat andere scheidsrechters. Ik wil niet zeggen dat het zo is dat Frisk floot met Ned-ZWE in zijn achterhoofd, maar het leek er enorm op. Ofhij was gewoon niet opgewassen tegen de druk die de Portugese aanhang hem oplegde in het stadion. Al met al een waardeloze wedstrijd gefloten.

Dat wil alleen nog niet zeggen dat NL daarom heeft verloren. Het was een drama, er werden waardeloze passes gegeven, het tempo lag veel te laag, om het die Portugezen ook maar een klein beetje lastig te maken. Kenmerkend voorbeeld is dat zelfs Stam op een gegeven moment 3 spelers voorbij gaat. Daarbij kwam ook nog eens dat Seedorf alles te mooi wou doen, Robben welgeteld 1x zijn man voorbij kwam, en van Bronckhorst zijn man steeds 15 meter van hem losliet. Ook de scherpte miste, zoals ze allemaal liepen te slapen bij de 2-0, was echt triest.

Daartegenover staat de slimheid van de Portugezen, hinderen bij de ingooi en tijdrekken (Ricardo). Bovendien hadden die Portugezen wel door dat als ze gingen liggen dat ze dan een vrije trap kregen. Wat wel opviel is dat elke keer als Deco ging liggen hij geen vrije bal kreeg.
En daar komt nog bij dat uitgerekend Figo deze wedstrijd in vorm was.

Al met al hebben de Portugezen verdiend gewonnen, maar hoop ik niet dat ze het EK winnen, doe dan Tsjechie maar.

En Nederland kan zich gaan opmaken voor een lastige kwalificatiepoule voor het WK 2006 (met oa Tsjechie)
Advocaat mag van mij aanblijven, hij heeft het redelijk gedaan, ik had niet verwacht dat ze zover zouden komen. Ik denk alleen dat hij zelf ontslag neemt.

Maar zijn we nou door of niet?

heeft iemand al het (e-mail)adres, telefoonnummer, enzovoorts van Frisk aangevraagd bij een van de engelse kranten? Dan zullen we het hem eens laten weten. :lol:

Nederland speelde ook wel beroerd, trouwens... :(