JWJ

Er wordt al veel over gesproken. Gaat Nederland door of niet! Ze hebben het zelf niet meer in de hand. Het is afhankelijk van de (on)macht van onze oosterburen. Maar de taktieken en speelwijzes ontgaat eigenlijk iedereen een beetje. Iedereen is nog bezig met ´de wedstrijd´ en ´de (dubieuze) wissel´. Maar heft het hoofd op en het hart vooruit. Het kan in elk geval nog, voor 1 dag.
Waarin zal advocaat nu gaan speulen om die, altijd lastige, Letten te verslaan?

Advocaat gaat gewoon in dezelfde opstelling spelen als tegen Tjechie. Vervolgens zal Nederland dan winnen van de Letten, en verliezen de Duitsers met 2-1 van Tjechie-B.

Duitsland verliest niet van de Tjechen, denk ik. Hopelijk wordt het gelijkspel. Nederland wint wel van Letland.

Statistiekfabriek vi heeft weer een nieuw statiekje geproduceerd om de verwachtingen weer wat op te schroeven:

Maar één keer gaf geplaatst land niet thuis

22/6/2004 12:05

Er is hoop voor het Nederlands elftal. Een land dat na twee duels op een EK al zeker was van plaatsing voor de kwartfinale gaf in het verleden maar één keer niet thuis in de laatste groepswedstrijd.
Dat doemscenario vreest Oranje als Tsjechië woensdag in Lissabon Nederlands rivaal Duitsland treft. Want laat groepswinnaar Tsjechië het lopen en wint Duitsland, dan is Nederland sowieso het kind van de rekening.

Sinds het EK 1984 in Frankrijk, toen voor het eerst twee landen per poule zich plaatsten voor de kwartfinale, kwam zoiets maar één keer voor. Op het EK 1996 in Engeland liet het al geplaatste Kroatië zich met 3-0 beetnemen door Portugal, waardoor Denemarken kansloos werd.

In de andere vijf gevallen won het al geplaatste land vier keer ook zijn laatste wedstrijd in de poule en was alle commotie over mogelijke complottheoriën vooraf zinloos. Eén keer eindigde zo'n duel in een gelijkspel.

Niet meegerekend in de tabel in het laatste groepsduel van Nederland tegen Frankrijk op EURO 2000. Beide landen waren toen al zeker van plaatsing en voor de overige twee landen was er dus zelfs theoretisch geen kans meer. Nederland won toen met 3-2, maar Frankrijk werd Europees kampioen.

Als er nu nog twijfel bestaat of Nederland doorgaat weet ik het ook niet meer :? . Volgens mij bestond vroeger het fenomeen 'rust geven aan spelers' nog niet, dus deze statistiekjes zullen ook wel weer weinig toevoegen(?).

Ze gaan wel door. Hopelijk stelt hij (die dikke vent die zich coach noemt en wiens naam ik niet wens te noemen) Kluivert op in de spits. Respect voor Ruud, maar volgens mij kan Kluivert tegen het verdedigende Letland beter uit de voeten. Daarnaast is hij natuurlijk supergemotiveerd en wil hij zich in de kijker spelen omdat hij bij Barcelona moet vertrekken (schande!). Mijn voorspelling: de finale wordt Nederland - Tsjechie.

Vriend Niels

Alsjeblieft geen Kluivert, die vent is al een tijd niet meer in vorm en het is niet voor niks dat ie weg moet bij Barcelona. Gewoon dezelfde opstelling als tegen Tsjechie en we winnen met 3-0. Die Duitsers spelen gelijk tegen de Tsjechen en Nederland zit gewoon in de kwartfinale. Misschien moeten we dan wel tegen de Italianen.

En waarom is er zo'n achtelijke poll bij dit topic geplaatst. Die negatieve houding onder de Nederlanders ben ik spuugzat. Altijd maar ervan uitgaan dat we verliezen en dat het wel weer slecht zal gaan, word is een keer positief en ga anders aan de prozac.

Dat is gedaan onder het motto van: Reken op niets, dan kan het alleen maar meevallen!!

Nylez schreef: Die negatieve houding onder de Nederlanders ben ik spuugzat. Altijd maar ervan uitgaan dat we verliezen en dat het wel weer slecht zal gaan, word is een keer positief en ga anders aan de prozac.

Die euforische houding onder Nederlanders ben ik spuugzat. Altijd maar volhouden dat ze vast nog wel gaan winnen, word eens een keer realistisch en stop met die prozac.

Goed gedaan Hans.

Vriend Niels
Jean schreef: [..] Die euforische houding onder Nederlanders ben ik spuugzat. Altijd maar volhouden dat ze vast nog wel gaan winnen, word eens een keer realistisch en stop met die prozac. Goed gedaan Hans.

Waren Nederlanders maar euforisch. Ik hoorde net op de radio dat de meerderheid van de Nederlanders er niet meer in geloofd. Het probleem is dat zelfs voetballers en ook die van Hanegem er niet sterk in geloven. En als je er niet sterk in geloofd dan lukt het ook niet. Dus Nederlanders moeten een keer wat positiever worden en wat bluffen, ook al ben je niet helemaal realistisch, maar een realiteit waarin Nederland in de kwartfinale zit vind ik mooier dan dat Nederlander wordt uitgeschakelt door lelijke Duitsers, dus daar geloof ik dan met meer plezier in. In dit geval is een lichte naieviteit, maar een grenzeloos vertrouwen in eigen presteren beter dan dat eeuwige pessimisme.

Nylez schreef: In dit geval is een lichte naieviteit, maar een grenzeloos vertrouwen in eigen presteren beter dan dat eeuwige pessimisme.

Dit is de waarheid als een koe. Maar zoals Hans ook al zegt, als je zo ambiteus gaat denken valt het alleen maar harder op je dak als het niet uitkomt. Het is een compromis tussen een positieve en realistische insteek.
Met euforisch doelde ik overigens op die groepjes mensen die ondanks de slechte vooruitzichten nog steeds allerlei maniertjes en tactiekjes zoeken om anderen (en zichzelf) ervan te overtuigen dat we de finale gaan winnen.

Stel: je gaat als speler mee naar het EK, maar een basisplaats zit er voor jou niet in. Hooguit word je in de laatste minuten nog eens op een ondankbare plek geplaatst.
Je krijgt de gelegenheid om te schitteren tegen een meervoudig wereldkampioen en Europees kampioen, in de basis. Je komt uit voor een nationaal elftal dat een zeer sterk seizoen speelt en alle aandacht op zich gevestigd weet. Je loopt geen risico, want het team waar je voor uitkomt, is toch al door naar de volgende ronde. Bovendien ben je in de gelegenheid om jezelf eens goed in de kijkers te spelen, voor de competitie van de grootste Europese clubs, maar ook voor je eigen bondscoach die je in de volgende wedstrijden van het Europees Kampioenschap misschien nog wel eens wil gebruiken.

Conclusie: Tsjechië B is zwaar gemotiveerd en loopt links en rechts langs Duitsland.

Jean schreef: Maar zoals Hans ook al zegt, als je zo ambiteus gaat denken valt het alleen maar harder op je dak als het niet uitkomt.
Wat een soft gelöl. Dan kan ik beter nu ook maar verwachten dat ik nooit meer een studiepunt haal, dat ik niet meer kan fietsen, praten, lopen en eten. Mocht het wel zo zijn dan valt het altijd nog mee. Valt het tenminste ook niet zo hard op mijn dak als 't echt zo blijkt te zijn... Niet helemaal mijn insteek; 'k word bij de gedachte al gek...

[quote="Carloz"][..]

Dan kan ik beter nu ook maar verwachten dat ik nooit meer een studiepunt haal, quote]

maar dat is toch prettig man als je dan wel punten haalt. heerlijk moet het dan zijn. Je rekent toch nergens op. Dan zie je juist de schoonheid van de wereld terug en zeker de schoonheid van studiepunten!!!

de letten kunnen zeker al niet meer door he?

de letten zijn helden!! 8)

Vriend Niels
van der Jagt schreef: maar dat is toch prettig man als je dan wel punten haalt. heerlijk moet het dan zijn. Je rekent toch nergens op. Dan zie je juist de schoonheid van de wereld terug en zeker de schoonheid van studiepunten!!!

Als je toch niks verwacht ben je ook totaal niet gemotiveerd en omdat je helemaal geen ambitie hebt presteer je ook niks, kortom je bent een loser.

de letten kunnen zeker al niet meer door he?

de letten zijn helden!! 8)

De letten kunnen nog wel door, maar dat gebeurd uiteraard niet. Zij denken echter dat ze een nog hele reele kans hebben om door te gaan, en gaan daarom, geheel tegen hun natuur in, aanvallend voetbal spelen. Dit hadden ze echter nooit moeten doen. Het gevolg is namelijk dat Nederland ze aan alle kanten voorbij loopt en een van de grootste ek zeges ooit boekt. In de rust hoort NL dat Rudi`s rekels al met 3-0 achter staan en dan komt alles goed!!!

we gaan zo voetballen op het veldje bij de saffier.

wat betreft die kritiek op Advocaat in alle kranten en op de fora: je kunt ook te ver gaan. al die frustratie in krantenartikelen, daar wordt ik pessimistisch van. het is zeker niet alleen zijn schuld. zo wordt het meestal wel geschilderd en om het af te zetten tegen wat de 'wedstrijd van de eeuw' zou zijn is stemmingmakerij. slim was zijn beslissing niet, maar...

en of ik het nou te voren verwacht of juist niet. de teleurstelling als nederland uitgeschakelt wordt is groot. het maakt geen ruk uit wat je jezelf wijst maakt van te voren. zelf ben ik hoopvol gestemd omdat ik geen zin heb om me druk te maken voordat het zover is.

aegron schreef: de letten kunnen zeker al niet meer door he? de letten zijn helden!! 8)

Jawel hoor! Als Duitsland verliest of gelijkspeelt tegen Tsjechië, en Letland wint van Oranje, is Letland door.

Wij in Nederland slaan ten minste nog niet zo door als die Italianen, die flippen helemaal:

http://www.vi.nl/vi/show/id=59436/conte ... /sc=1a53d5
vet schreef: Jawel hoor! Als Duitsland verliest of gelijkspeelt tegen Tsjechië, en Letland wint van Oranje, is Letland door.

Haha, Letland zit dus precies in hetzelfde schuitje als Nederland. Lekkere wedstrijd wordt dat.