IK Film Premières

Donderdag 21 februari om 19u. in de USVA!

We zullen vijf korte lyrische films vertonen die de KCM-studenten in kader van het vak Film IV hebben gemaakt. Veel van deze studenten zullen aanwezig zijn op deze avond en de gedichten voordragen waarop de filmpjes zijn gebaseerd. Bovendien zal de ‘lyrische film’ als filmsoort worden toegelicht. Een zeer interessante avond dus voor alle filmstudenten en overige geinteresseerden!!!

Na de filmpjes van de KCM’ers zal er de Franse speelfilm, "Diva", van Jean-Jacques Beineix worden vertoond die aansluit bij de sfeer van de lyrische film en zeker de moeite waard is om te komen. Een komedie, thriller en romantische film in één!

Last but nog least: Er is gratis popcorn voor iedereen! Dus, kom langs, bewonder de filmpjes van je medestudenten, leer ‘t één en ander over film en geniet van een gezellige filmavond met popcorn!

Entree voor studenten: € 3,-
Entree voor niet-studenten: € 4,-

(hier worden de filmpjes vertoond die mijn studiegenoten en ik hebben gemaakt, oa dus Dagjesmens)

Zwijgende film met live orgelmuziek

Een beetje laat, maar toch (voor wie nog een spannend avondje uit zoekt): vanavond wordt vanaf 20.15 uur de zwijgende film Der letzte Mann (1924) vertoond in de Lutherse kerk. Deze film van F.W. Murnau, bekend van Nosferatu: eine Symphonie des Grauens, zal worden begeleid met live orgelmuziek door Gijs van Schoonhoven.

Misschien hebt u Metropolis bijvoorbeeld al eens gezien op deze manier, of andere films met live begeleiding: erg de moeite waard. Pascal gaat in ieder geval, wellicht nog meer?

Entree is 7 euro.

Herbsgarden

LPG heeft een nieuwe plaat uit: 'With the earth above me'. Beluister de cd of bekijk de videoclip. Kaartjes bestellen voor de gratis releaseconcerten in Vera op Koninginnedag kan .

De Groningse première van Red Passion Live in Concert door Guido’s Orchestra in Martini Plaza. Speciaal voor studenten: kaarten aan voor € 20,- in plaats van € 32,-

Na optredens met onder meer Marco Borsato, Paul de Leeuw, Lucie Silvas en Andrea Bocelli tijdens de Symphonica in Rosso concertreeks, is het nu tijd voor een cross-over met een Groningse gastartiest. De bijzondere gast tijdens deze feestelijke avond is de Groningse zanger, tekstschrijver en componist Erwin de Vries.

Red Passion Live in Concert is hét crossover concert door Guido’s Orchestra. Bekende klassieke melodieën, popsongs, filmmuziek en nieuwe composities zijn ingenieus gecombineerd. Zo gaat Vivaldi’s Four Seasons het duel aan met een gierende gitaar en met de uitvoeringen van Nessun Dorma, Cotton Eye Joe en Pirates of the Caribbean bewijst het 30-koppig poporkest dat pop en klassiek één kunnen zijn.

Klik voor een preview.

Je kunt tot en met 29 april kaarten reserveren via de kassa van Martini Plaza, 050 5222797 o.v.v. ‘Studentenkorting’. Toon bij het afhalen van de kaarten je ov-jaarkaart of studentenpas. De actie geldt niet in combinatie met andere acties en op = op.

Meer informatie:

Oei, dat klinkt wel erg goed..

Briljante gast die Erwin de Vries, luister vooral even:

http://www.youtube.com/watch?v=LoAMCqsk ... re=related

Daarnaast zingt hij een liedje over 't widde hoeske leutje Ulsda, dan moet je heel wat in je mars hebben.

Mn huisgenoot heeft een CD van hem. als ik me niet vergis maakte hij eerst deel uit van 'de heleboel'.

Ik twijfel nog even. Agendatechnisch is het gewoon moeilijk.

Herbsgarden
Simplon schreef: JAZZ VOOR DUMMIES Wanneer: donderdag | 15-05-2008 | 21:00 Titel Perron: jazz voor dummies Waar: Kleine zaal + café - Simplon Categorie: Jazz Jazzmuziek is in Nederland springlevend. Dat hebben we al kunnen zien tijdens een uitverkocht concert van Wouter Hamel in Simplon en zo is er bijvoorbeeld in mei ook weer het populaire Les Trois Jours festival. Simplon springt hier op in en organiseert in samenwerking met studenten van de Academie voor Popcultuur een 'Jazz for Dummies' avond, op donderdag 15 mei. Jonge jazz talenten zullen deze avond in de schijnwerpers staan. Er wordt aandacht besteed aan de geschiedenis van de jazz en zijn uiteenlopende stijlen en er wordt ingegaan op aspecten als improvisatie. Doel van de avond is om de invloeden van jazz op de populaire muziek zichtbaar te maken en jazz toegankelijk maken voor het grotere publiek. De avond is daarom ook gratis. De avond zal bestaan uit bands met jong talent en als afsluiter een jamsessie waar alle aanwezige muzikanten uitgedaagd worden om mee te doen. Dit kunnen bijvoorbeeld gitaristen, toetsenisten maar ook MC’s zijn. Al deze activiteiten zullen plaats vinden op de bovenverdieping van Simplon. De bands en jamsessie zullen plaatsvinden in de kleine zaal. Uiteraard zal de hele bovenverdieping aangekleed zijn als een oud jazzcafé om helemaal in de sfeer te komen. Verder draait de hele avond ook om het jonge talent. Wij willen laten zien dat de jazz ook leeft onder jonge muzikanten uit de regio en dat jazz helemaal niet zo stoffig is als de meeste mensen denken. Verder is er in Groningen zoals eerder genoemd het Les Trois Jours Festival waar allerlei jazz acts voorbij komen. Als je nog niet zo bekend bent met de jazz, is deze avond in Simplon een uitgesproken kans om gratis het een en ander al te beluisteren op donderdag avond. Op deze manier kost het niks om kennis te maken met jazz en als het goed bevalt zijn er nog 2 dagen om te genieten van jazz op het Les Trois Jours festival! Entree: Gratis

Vanavond is hier in Piekuur op OOG-radio een voorproefje van. Als dat leuk is, ga ik misschien wel.

Een heel leuk project heeft zich aangediend.
Komende 2 maanden wordt het verleden van Groningen (stad en ommeland) in kaart gebracht. Er rijden Geschiedenistreinen door het Groninger landschap, waarin de borgjes, wierden, grote herenboerderijen en kleine huisjes worden besproken. Verder kun je op verschillende locaties in de provincie deelnemen aan diverse activiteiten, zoals bijvoorbeeld meevaren op de Coaster Anda van Groningen naar Delfzijl of een lezing in de (klooster)kerk van Rottum.
Ook in de stad Groningen wordt aandacht gegeven aan het verleden. Zo worden de pakhuizen van de A-weg van de nodige aandacht voorzien en zijn er lezingen, debatten, filmvoorstellingen over het verleden van de stad.

Wil je dus meer weten over Stad en Ommeland? Kijk dan komende weken even op het programma op de site www.verledenvangroningen.nl en trek een zaterdagmiddagje eens lekker eropuit.

Kijk voor meer informatie op www.verledenvangroningen.nl

BRONENOSETS POTYOMKIN

Komende dinsdag om 19.30 uur in Images deze wereldberoemde (propaganda)film van Eisenstein met live muzikale begeleiding. Ik vermoed dat de oorspronkelijke muziek van Sjostakovitsj wordt gebruikt. De film is vooral beroemd vanwege de avant-gardistische snelle en intellectuele montage. Het heeft op een simpel tv-scherm al diepe indruk op me gemaakt, en verwacht hier dan ook veel van.
Reserveren is gewenst omdat het wel eens druk zou kunnen worden.

Onderstaand de tekst van Images:

ZWIJGENDE FILM + LIVE-MUZIEK: PANTSERKRUISER POTEMKIN (BRONENOSETS POTYOMKIN)

Sergej Eisenstein, Sovjet-Unie 1925, zwart-wit 75 minuten, Nederlandse tussentitels

Dé experimentele klassieker die meer revolutionair enthousiasme veroorzaakte dan de Communistische machthebbers lief was. 1905. De oorlog met Japan is ten einde en hongerige soldaten keren terug naar huis. De omstandigheden op de schepen zijn bar en er ontstaat gemor over het verrotte eten. De onruststokers worden opgebracht en als voorbeeld voor het vuurpeloton gezet. Een dappere matroos stapt naar voren en roept zijn kameraden op het dienstbevel te negeren. Het gerucht van de muiterij op de Potemkin bereikt ook Odessa waar deze uitgroeit tot een aankondiging van de revolutie. Avantgardist Eisenstein zette alle toen nog originele middelen in om zijn boodschap kracht bij te zetten. De trappenscène waarin een kind in een kinderwagen tussen marcherende soldaten een tragisch lot tegemoet rolt, is eindeloos geciteerd.

Voorstelling i.s.m Studium Generale en mogelijk gemaakt door de Kunstraad Groningen.

Inleiding: Sander Brouwer, docent Slavistiek RUG

Live muzikale begeleiding: Matt Darriau's Paradox Trio uit New York: Matt Darriau (klarinet, saxofoon), Brad Shepik (gitaar), Rufus Cappadocia (cello), Seido Salifoski (percussie).

Klinkt als een tof facgroepuitje. Rinze?

Herbsgarden

Goed idee! Maar de facgroepleider heet Harm.

Herbsgarden

Komt dat zien, komt dat zien! Een toneelstuk waar ieder weldenkend mens met volle teugen van zal genieten. Een dramatisch verhaal over losers, drop-outs en vervelende linksmensen. Ik presenteer u: . Aanstaande maandag in het .

(Mede mogelijk gemaakt door .)

En ik maar denken dat die eenheid cultuur niks voorstelde, een heel toneelstuk joh, kudo's.
Worden er op het podium ook eigenaren van dorpswinkels bang gemaakt?

Herbsgarden

Kreeg net deze tip: .

Zoals jullie wellicht weten, begint Noorderzon, het culturele festival in het Noorderplantsoen vandaag weer.

Omdat ik te maken heb gehad met een afzegging, heb ik nog een kaart over voor de voorstelling van vanavond. Wanneer je interesse hebt, kun je een bericht posten of een sms sturen.

Opening Noorderplantsoen

Vanaf 20.45 uur | Ontvangst bij de Romeo Tent
21.30 uur | Officiële opening door Ben Todd

Ben Todd is directeur van The Arcola Theatre in Londen. The Arcola Theatre is een toonbeeld van hoe besparing, bewustwording en technologische vernieuwing een plek krijgen in de context van de hedendaagse podiumkunsten. Het pad dat Ben Todd en het Arcola Theatre volgen, lijkt erg op de weg die Noorderzon ook is ingeslagen. Noorderzon is daarom erg trots om juist dit jaar deze pionier te verwelkomen als openingsspreker.

Openingsvoorstelling noorderplantsoen
Stalker Theatre | MirrorMirror
Tijdens de plantsoenopening van 2009 presenteren wij de avant-première
van een nieuwe productie van een van de meest bijzondere, en internationaal gerenommeerde theatergezelschappen uit Australië, Stalker Theatre. De dansers David Clarkson en Dean Walsh delen in MirrorMirror met ons hun bespiegelingen rond het besef dat alles eindig is, in een duet van fysiek theater en wonderschone acrobatische dans.
ca. 22.30 uur | Einde openingsprogramma

Noorderzon is een beetje het Oerol van Groningen, vertelt Catharina mij net. Lekker met een clubje 'gelijkgestemde' cultuursnuivers naakt door de duinen rennen. Het klonk als een aanbeveling.

Haha, je verwart me met iemand anders, Dick. Ik snap overigens heel goed dat je graag een keer zou willen streaken op Noorderzon, van mij mag je!

Herbsgarden

Vanwege verwacht noodweer zijn er aanpassingen gemaakt in het programma.

Update 19.02 uur: een vriendin van een Noorderzon-medewerker twittert net dat het hele programma voor vanavond is afgelast. (Zou voor zekerheid wel website checken, die komt later vanavond met update.)

Nou, in ieder geval was de downtown-opening in de Noorderkerk wel de moeite waard. Blijft toch wel speciaal om op die plek opeens een requiem for mother earth te horen, alhoewel: dat staat ergens ook weer dicht bij het rentmeesterschap :wink: