YeHeSs

Vanmorgen ging om 6.45 uur de wekker. Normaal gesproken druk ik deze nog even uit, maar omdat ik nu te gast was in Delft, ontkwam ik er niet aan om de warmte van mijn slaapzak te verlaten en mij klaar te maken voor een fietstocht. Nu zult u denken, wat moet die jongen al zo vroeg op straat, en waarom moet hij ons daarmee lastig vallen? Dat zal ik u uitleggen. Om 7.15 uur zat ik namelijk op de fiets op weg naar een bidstond welke zou worden gehouden in een Delftse kast.

Na eerst wat koffie te hebben genuttigd hebben we met z'n zevenen een stuk uit de bijbel gelezen, daar een korte bijbelstudie over gehouden, daarna gebeden en gezongen. Ondertussen werd er gegeten en gedronken, omdat de broodnodige energie natuurlijk wel naar binnen gewerkt moest worden. Rond 8.45 uur. Ging een ieder zijn of haar weegs.

Deze activiteit vond plaats in het kader van de veertig dagen tijd, de periode van verootmoediging voor Pasen, maar krijgt naar aanleiding van de goede ervaringen een structureel vervolg bij onze vrienden en vriendinnen van de VGSD.

Ik moet zeggen dat ik door deze bijeenkomst zeer geinspireerd ben. Je mediteert met elkaar, zingt en dankt God voor zijn aanwezigheid. En ik vond dit een mooie manier om de dag te beginnen. Gelet op de ervaringen bevalt het ook in Delft goed, de opkomst is elke keer rond de 3 tot 10 personen.

Dit heeft mij ertoe gebracht om hier een stuk over te schrijven om aan de hand daarvan te kijken of er mensen interesse hebben om zoiets ook in Groningen te organiseren. Concreet betekent dit dat je eenmaal per week wat vroeger opstaat en jezelf naar het huis van een andere GSV'er verplaatst om daar een stuk uit de bijbel te lezen en daar kort over door te praten. Dus niet uitputtend zoals met bijbelkring, maar meer basaal: wat staat hier? Wat wordt hiermee bedoelt? Wat spreekt mij aan binnen deze tekst? De gastheer c.q. gastvrouw bereidt een bijbellezing voor en zorgt ook voor een korte overdenking, na het doorspreken wordt de bidstond afgeloten met een (kring)gebed en zang.

Het lijkt mij positief om regelmatig (c.q. wekelijks) met een paar mensen de dag op deze manier met God te starten. Temeer omdat dit er bij mij gewoonlijk wel eens bij inschiet op de vroege morgen (maar misschien ben ik hierin wel de enige...) Na een geestelijk en lichamelijk ontbijt kunt u dan de dagelijkse werkzaamheden oppakken.

Geschikte dagen hiervoor lijken mij de dinsdag of de donderdag. Maar andere dagen zijn natuurlijk ook mogelijk. Ik hoor graag u reactie, en het lijkt mij tof om dit binnenkort op te starten. Bij bied ik aan om de eerste bijeenkomst te huisvesten! We kunnen het eerst een paar keer proberen en daarna evalueren. Sleutelbegrip hierbij is denk ik wel de kleinschaligheid een groep van 5 tot 10 personen lijkt mij het meest praktisch. Maar geeft u nu alstublieft uw mening en commentaar op dit voorstel!

Stephan.

Lijkt me een heel goed plan stefan! Ik zou er graag aan meedoen.
Wat betreft de kleinschaligheid van de groepen ben ik het met je eens, maar dat zal vast geen problemen opleveren, want er kunnen bij veel deelnemers best meerdere groepen gestart worden.

Ik doe graag mee. Samenkomen voor bijbelstudie en gebed is een belangrijke zaak. Op deze wijze krijgt elkaar helpen bij dienen van de Here nog weer een extra dimensie. Ik hoor er binnenkort vast wel meer van.

Stephan,

je bent goed bezig. Mooi dat je in het uitwisselen van amicale banden zulke ervaringen mee kan nemen. Bij voldoende aanmeldingen is het goed om verschillende groepen te maken.

Er zijn al enige jaren gebedsgroepen op de GSV, maar die vinden meestal in de avonduren plaats. Wat een gebedsgroep in de ochtend stimuleert is eveneens een actieve studiehouding, mits je te lang bij iemand blijft plakken. Verder wil ik nog wel zeggen dat een ochtend een mooi tijdstip is, omdat je God laat zien de dag met Hem te willen beginnen. Dat is een goeie zaak, en tegelijk een stimulans voor het persoonlijke geloofsleven. Of het iedere dag moet gebeuren is niet noodzakelijk dunkt me, omdat dit niet altijd mogelijk is, maar tweemaal in de week moet wel mogelijk zijn. Ik ben benieuwd naar nog meer reacties!!!

Mij lijkt het ook wel tof. Regelmatig bewust vroeg uit je bed om de dag eens te kunnen beginnen met God. Vaak heb ik daar de dicipline niet voor. Daarnaast is het mooi als je het ook samen kan doen en ook nog gezellig natuurlijk. Als het doorgaat ben ik van de partij.

Hmm... ik reageer een beetje met tegenzin, omdat ik mezelf min of meer ga verplicht om bij tijd en wijle pleurisvroeg m'n bed uit te komen... Maar de reden dat ik er toch wel aan mee zou willen doen mag duidelijk zijn: God dienen. Eigenlijk moet je er niet eens over nadenken, je moet het er ruimschoots voor over hebben. Bovendien is het retegoed voor m'n eigen actieve geloofsleventje, dus count me in! Hoop dat meer mensen de moed vinden, ook al is het niet een heel aantrekkelijk idee.
Lijkt me trouwens praktisch om het wel per wijk te doen, ik vertik 't om 's ochtends vroeg richting Vinkhuizen te gaan. En een keer per week lijkt mij vooralsnog voldoende.

Ook mij lijkt het een goed plan; ondanks het vroege tijdstip waarop zoiets plaatsvindt. Bovendien kun je het altijd proberen, en als blijkt dat het je niet bevalt, dan kun je na een poosje gewoon weer stoppen...
Ik heb begrepen dat er bij Ichthus ook bidstondgroepen zijn. Het is natuurlijk goed om goede ideeën over te nemen, dan wel uit te proberen.

Lijkt mij ook een heel goede zaak om zo de dag te beginnen, hoe vaak ik niet al brood etend op de fiets zit op weg naar college, en tja dan schiet het er ook weer bij in dat je de dag graag met God wil beginnen, ondanks alle goede voornemens. Zo'n groep is dan een mooie stok achter de deur. Ik begin er gewoon al zin in te krijgen!

Ik zie dat DeBoer en Kaas ook al geïtereseerd zijn, dus misschien een Korreweg groep? (scheelt me weer een eind fietsen...)

Over preciese invulling moeten we het maar hebben als we wat groepen hebben gemaakt, kunnen we dan kijken wat iedereen wil.

Goed dat er zoveel enthousiaste reacties zijn! Een goede basis voor een goede start. Naar aanleiding van het voorgaande een paar opmerkingen van mijn kant:

Vanuit praktische overwegingen lijkt het mij raadzaam om de bidstond in het begin een keer per week te organiseren, als we dan een tijdje onderweg zijn kunnen we altijd nog besluiten de frequentie aan te passen.

Een verdeling over de wijken is een goed idee. We moeten voor de eerste keren even bepalen of wij een wijkindeling ala Vinkhuizen (4 geintresseerden) en Korreweg + Oosterpark (4 geintresseerden) gelijk doorvoeren, of dat wij de eerste tijd kiezen voor een gezamelijke bidstond. Dat zal ook nog afhangen van het aantal mensen dat nog interesse toont middels dit forum. Wanneer er nog een paar mensen bij komen ontkom je niet aan een opsplitsing.

Ik stel voor om volgende week ergens de eerste bijeenkomst te houden, om het principe eens uit te proberen. Mede gelet om het feit dat het maandag 2e Paasdag is en dinsdagavond bijbelkring, lijkt de donderdagochtend mij het meest geschikte moment in de komende week. Wanneer iedereen die geintresseerd is met Pasen echter in Groningen is kan de dinsdagochtend natuurlijk ook...

Ik prefereer donderdag maar wil tegelijk ff melden dat lang niet alle gsv'ers het forum checken en dat er misschien nog veel meer zijn die er aan mee zouden willen doen.

Hier nog een geinteresseerde uit Vinkhuizen, ik doe graag mee. Een goed plan, het lukt me zo goed als nooit om eerder mn bed uit te gaan voor God, terwijl ik het me zo vaak voorneem...
en ik heb ook liever donderdag dan dinsdag.

en om mijzelf aan tesluiten bij de korrewegwijkgroep: ja!
op zich is vroeg eruit best mijn kopje thee, maar inderdaad schiet God er onder het wakker worden veel te vaak bij in. dit lijkt me een erg goede stimulans om echt meer te gaan doen dan dat ene gebedje voor de tosti.
sowieso volgende week ben ik inderdaad ook voor de donderdag.

De donderdagochtend komt mij ook het beste uit, en dat niet alleen volgende week, maar voor iedere week is dat mijn ochtendvrije dag.

En ik ben ook wel voor een opsplitsing. Ik mag graag fietsen, maar Vinkhuizen is zo op de vroege ochtend toch wel erg ver. Een aparte Vinkhuizen en een aparte 'oost'-groep lijkt me ok.

Echt een heel goed idee, ik wil ook wel meedoen. En inderdaad, een wijksplitsing lijkt me een hele goede zaak.

L1Rn4urAyA7aTEe

Ja, geweldig idee! De eerste keer in Vinkhuizen mag wel bij mij. (Nu nog een datum...)

edit: Hinke wil ook meedoen, dus lees: ons.. ;)

boerma doet ook mee, mits het vóór 8.55 is afgelopen op donderdag...
nóg één voor oost.

wat een geniaal idee!!
ik ben ook van de partij (vinkhuizen)

Mensen uit wijk Oost zijn donderdag welkom bij mij. Als we proberen rond 7.30 a 7.45 uur aanwezig zijn, dan moet een eindtijd van 8.55 uur geen problemen opleveren. Neem in ieder geval een bijbel mee... Ik zal zorgen dat er ontbijt is, en dat mijn kamer een beetje begaanbaar is ;)

Steef schreef: Mensen uit wijk Oost zijn donderdag welkom bij mij. Als we proberen rond 8.30 a 8.45 uur aanwezig zijn, dan moet een eindtijd van 8.55 uur geen problemen opleveren. Neem in ieder geval een bijbel mee... Ik zal zorgen dat er ontbijt is, en dat mijn kamer een beetje begaanbaar is ;)

Ik ben er donderdag, een eitje zou lekker zijn als ontbijt :wink:

Wat gaan we doen in vinkhuizen?
Inge, mag het nog steeds de eerste keer bij jou en zo ja wanneer?

Gezien de reacties is het ook voor vinkhuizen waarschijnlijk het beste als het op donderdag gehouden wordt.

Hinke ga jij dan ontbijt voor me klaarmaken??