Commissie der Rijnvaart

Daniel heeft het goed! Het is de Centrale Commissie voor de Rijnvaart, opgericht op het Congres van Wenen van 1815. De organisatie telt vijf lidstaten: België, Duitsland, Frankrijk, Nederland en Zwitserland en is opgericht om de scheepvaart op de Rijnvaart goed te laten verlopen. De Commissie is nog steeds actief en maakt o.a. regels omtrent de uitstoot van schepen en het dumpen van afvalstoffen.

Daniel jij mag!

Hoeveel zeppelins zijn er op de wereld?

Grietje_Eva

Boris zegt 46

Eva zegt 137

jelgerbijma

333

14

3

85

5

2

grasMaaiker

97

27

Bestaan die dingen nog? Werkend?
Ik gok nul. Nul werkend althans

2000

Het goede antwoord is 25! Ik vind een marge van 2 al bijzonder accuraat. Gerianne, jij mag :)

Ook zie ik nu dat er een verschil zit tussen blimps en zeppelins, bedoelde de blimps... er zijn nog minder zeppelins in de wereld blijkbaar

BIEM.

Pindakaas. Een feestje voor op je boterham. Maar waarom heet pindakaas eigenlijk pindakaas? (Ik doel niet op ‘omdat het van pinda’s is gemaakt’)

Tip voor de liefhebbers: smeer dit eens op een maiswafel dan is het nog meer feest.

Ze wilde het eerst boter noemen, maar door iets juridisch mocht dat niet en toen deden ze maar kaas.

Lisanne schreef:

Ze wilde het eerst boter noemen, maar door iets juridisch mocht dat niet en toen deden ze maar kaas.

Dit dus, juridische deel is dat boter een beschermd product is waar volgens mij minimaal 80% melk in moet zitten voordat het boter genoemd mag worden.

'Peanutbutter', 'Erdnussbutter', 'beurre d'arachide'...pindakaas valt uit de toon. Dat komt inderdaad doordat boter in Nederland een beschermde term is. Je mag je product dus niet zomaar (pinda)boter noemen. Ze hebben toen maar voor pindakaas gekozen omdat men toen al gewend was dat producten met het woord 'kaas' erin niet per se kaas bevatten, zoals leverkaas.

Jij mag Lisanne! :)

Gerianne schreef:

'beurre d'arachide'.

Ik zou « beurre de cacahuètes » zeggen. Dat klinkt én überhaupt leuker én klinkt níet alsof je spinnen op brood hebt.