De lebesgue-integral (of lebesque, g en q lijken op elkaar) is de andere vorm van integreren. Je 'sorteert' de getallen onder de grafiek en kijkt hoe vaak je elke waarde hebt en telt deze bij elkaar op (if that makes sense). Je telt in essentie de y-waardes bij elkaar op ipv de x-waardes waardoor je eigenlijk horizontale rechthoeken plaatst ipv verticale.

boristerbeek

Lebesgue (luh-bèg, g als in 'good') is juist! Onze Franse boy Henri biedt inderdaad een gekanteld perspectief op een integraal via rechthoeken.

Het antwoord op vraag 1 is overigens in strikte/nauwe/oppervlakkige zin Eudoxus van Cnidus, die als eerste de oppervlaktes van een aantal geometrische basisvormen benaderde, maar Archimedes had ik ook goed gerekend, want die heeft Eudoxus' werk drastisch uitgebreid.

Tibi movendum!

Edit: nog even een kekke visual met Riemann in blauw, Lebesgue in rood:

beschrijving

Chanel no 5 is een van de meest iconische en populaire parfums van deze tijd. In welk jaar werd Chanel no 5 voor het eerst verkocht?

boristerbeek

1931

Janvantende

Het heet nummer vijf omdat het haar geluksgetal is en kwam ook op de vijfde dag van de vijfde maand uit, maar het jaartal weet ik niet zeker. 1925?

Grietje_Eva

1905 dan?

Harryapperloo

1915?

1955

1948

1855

1949

De jaartallen worden steeds hoger, dus de beurt mag naar Harry, die er het dichts bij zat. In 1921 op de vijfde dag van de vijfde maand is het uitgebracht, omdat vijf inderdaad haar geluksgetal was. Het heet echter Chanel no 5 omdat het simpelweg nummer 5 in de proefgeuren was, niet vanwege geluk. Harry, kom maar door.

Janvantende

Harry ik wil je geluk niet wegnemen, het is en blijft natuurlijk jouw beurt, maar 1925 is dichterbij 1921 dan 1915 toch?

Oh lol, ga je gang Jan

Janvantende

Nee de beurt mag alsnog naar Harry hoor, vroeg me alleen even af of ik nou gek was

Harryapperloo

Wat is een mirepoix en waar bestaat uit het uit?

Groente basis voor veel stoofgerechten. Ingrediënten: selderij, ui, wortel

Harryapperloo

Helemaal goed, pak hem maar op Hendrik

In mei 1940 is een aantal steden in Nederland gebombardeerd/ beschoten met artillerie. Een van de beschietingen wordt 'het vergeten bombardement' genoemd. Over welke Nederlandse stad gaat dit?

Middelburg