jelgerbijma

grasMaaiker schreef:

Yes! Huis ten Bosch is inderdaad een themapark in Nagasaki, Japan, met Nederland als thema. Het is ongelooflijk hoe erg het op (stereotype) Nederland lijkt: gebouwd als een Nederlands stadje met beroemde gebouwen, grachtenpandjes, molens, tulpenvelden, kanalen, bomen.... Om alles zo echt mogelijk te laten lijken, zijn de bakstenen uit Nederland geïmporteerd.

beschrijving
beschrijving

Net als op het echte Nederland zijn Japanners dol op dit park. Een bezoekje hieraan is een goed alternatief voor een vakantie naar Nederland, wat met hun vakantiedagen die op één hand te tellen zijn vaak haast niet te doen is.

Zie de aflevering van Reizen Waes in Japan van 8 januari op NPO. :)

Arnout is!

Oke Maaike, I take back my words, nu wil ik toch wel met jou naar Japan.

Het zou best kunnen dat het al eerder gevraagd is, maar echt kats geen zin in zoeken.

Het jaar 1492 was om drie voorname redenen een belangrijk jaar voor de Spaanse taal. Allereerst natuurlijk omdat Amerika werd ontdekt (waar nu behoorlijk veel Spaans wordt gesproken). Wat zijn de andere twee redenen?

Grietje_Eva
  • Er werd een Bijbelvertaling in het Spaans uitgebracht
  • Er werd een officieel woordenboek uitgebracht
    ?:) Wel blij met taalvraag
TomSchoemaker

In 1492 werden de laatste moren uit spanje verdreven (en daarmee hun taal) en mss werd ook de eerste Bijbel in het spaans uitgebracht

Het Spaanse volkslied werd geschreven en er kwam een Spaanse 'statenvertaling'

Beide redenen zijn al genoemd maar nog niet in de juiste combinatie

Het duurt me te lang en ik heb een veel leuker feitje.
Het antwoord was dat de Moren eindelijk uit Iberië werden weggejaagd (het einde van de Reconquista) en dat er een officiële grammatica en woordenboek werden opgesteld. De Bijbelvertaling vond ik niet tellen want zonder woordenboek en grammatica kom je niet heel ver.

Nieuwe vraag: waarom kan het einde van een meetlint (de haak) vaak bewegen?

Janvantende

Dit is zodat je de binnenkant ofwel de buitenkant van iets kan meten.
Het verschuiven houdt rekening met de dikte van het inzetten 'verschuif' deel aan het einde van de rolmaat.

Dan kun je met beide zijdes van het meetlint een lengte opnemen, en kun je makkelijk wisselen tussen cm's en inch (die vaak op beide zijdes staan)

Janvantende schreef:

Dit is zodat je de binnenkant ofwel de buitenkant van iets kan meten.
Het verschuiven houdt rekening met de dikte van het inzetten 'verschuif' deel aan het einde van de rolmaat.

Dit klopt! Vaak beweegt de 'haak' precies zijn eigen dikte. Op die manier is er geen verschil tussen wat je meet aan de binnenkant of aan de buitenkant. Hier een vakman die het beter uitlegt.

Jan is voor de weet-ik-veel-hoeveelste keer

Janvantende

Welk land heeft het diepste gat ooit gegraven en hoe diep was deze(ongeveer)?
Bonuspunten als je de naam ervan ook weet

Rusland, 11000 m ofzo?

Verenigde Staten, 13000 meter diep

Kazachstan 11600 m

Janvantende

Het juiste antwoord is Rusland, zij groef een gat van 12200 meter diep.
Dit gat kreeg de naam: 'Kola Superdeep Borehole'.
Er wordt zelfs beweerd dat het gat zo diep is dat de lokale bewoners zeggen de schreeuwen van de zielen in de hel nog te kunnen horen.

Zelf vind ik de diepte moeilijker te raden dan het land (tja moet toch iets bedenken..)
Thijs jij mag!

Care en helemaal prima dat amice Nieuwenhuis mag maar dan is de vraagstelling natuurlijk beetje gek, want je vraagt welk land en daarnaast ongeveer hoe diep. Dus als ik Nederland 11601 meter had gezegd had ik het goed gehad?

Kazachkstan is natuurlijk wel wat dichterbij dan Nederland. Verder helemaal eens hoor

Op zich wel eens maar wil ook wel weer eens een vraag stellen. Zo ist nou ook wel weer. ;)

Wat is een andere Engelse naam voor een assist in de basketbalsport?

Een dime?

Thijs99 schreef:

Op zich wel eens maar wil ook wel weer eens een vraag stellen. Zo ist nou ook wel weer. ;)

Wat is een andere Engelse naam voor een assist in de basketbalsport?

Alley oop