Janvantende

Don Jaon meer, 44%

Tieme Verweij

Jan jij bent, het percentage is 40 % maar het meer Don Juan is goed en ligt op de zuidpool

dit artikel uit 2017 beweert dat het record van de Don Juan toen verbroken was door de Gaet’ale Pond. Is dit weer veranderd in de afgelopen paar jaar?

Tieme Verweij

Daniel, ik snap wat je bedoelt, echter is de officiële aanduiding van Gaet’ale Pond een vijver, omdat het wateroppervlak maar 2400 m2 is. Dus Jan is

Janvantende

Oke thanks dan neem ik hem over.

Waarom zijn vliegtuigen wit geschilderd?
En dan zoek ik niet de reden die met de zon te maken heeft. Die is te voor de hand liggend.

grasMaaiker

Witte verf is het lichtst (qua gewicht)?

Zodat vliegmaatschappijen makkelijk hun brand erop kunnen zetten

WollyQamonrian

Dit is uit veiligheidsoverwegingen omdat een wit vliegtuig beter zichtbaar is in het donker en op de radar t.o.v. een donker vliegtuig.
Het zou ten slotte zonde zijn als zo’n nieuw vliegtuig al bij de eerste de beste vlucht vanaf de fabriek van de radar verdwijnt.
Toch?

Grietje_Eva

Is het zodat ze minder warmte absorberen en de motoren en systemen niet oververhit raken? Of was dat de voordehandliggende reden die met de zon te maken had?

Je kan schade en oneffenheden aan het vliegtuig makkelijker spotten als het wit is

boristerbeek

Wit weerkaatst signalen het best, zodat radarsystemen optimaal werken

Janvantende

Oke heel nice, iedereen heeft echt goeie punten.
Wat mij laat bedenken dat ik de vraag specifieker had moeten stellen.
Ik doelde op het gewicht van de verf. Lekker Maaike.
Doordat ze witte verf gebruiken in plaats van een donkere kleur besparen ze zo'n 250kg per vliegtuig (lees gemiddeld personenvliegtuig).
Maaike jij bent!

Ik snap twee reacties niet.

Grietje_Eva schreef:

Is het zodat ze minder warmte absorberen en de motoren en systemen niet oververhit raken? Of was dat de voordehandliggende reden die met de zon te maken had?

Zo werken de wereld en de zon volgens mij niet. Net zoals het bovenop de Mount Everest gruwelijk koud is, is het in de lucht niet bepaald warm. Als ik het mij goed herinner, en ik kan gewoon fout zitten, is het zo dat de zon het aardoppervlak verwarmt en het daardoor warm of koud is, niet per se omdat de zonnestralen nou jouw lichaam verwarmen. Dus volgens mij is oververhitting niet een groot probleem op een vliegtuig.

boristerbeek schreef:

Wit weerkaatst signalen het best, zodat radarsystemen optimaal werken

Zou dit dan niet een averechts effect hebben op radio? Geweldig leuk dat je met je radar een ander vliegtuig kan zien, maar als je er geen contact mee kan hebben kom je niet veel verder.

PS: Ik was aan het soggen

Astronaut schreef:

Zo werken de wereld en de zon volgens mij niet. Net zoals het bovenop de Mount Everest gruwelijk koud is, is het in de lucht niet bepaald warm. Als ik het mij goed herinner, en ik kan gewoon fout zitten, is het zo dat de zon het aardoppervlak verwarmt en het daardoor warm of koud is, niet per se omdat de zonnestralen nou jouw lichaam verwarmen. Dus volgens mij is oververhitting niet een groot probleem op een vliegtuig.

Zo werken de wereld en zon wel degelijk, als zonlicht het aardoppervlak kan verwarmen kan het ook andere oppervlaktes verwarmen. donkere oppervlakte absorberen meer licht (wat je kan benaderen als meer energie, licht is een beetje gek), dit zorgt voor opwarming. de kleur van een vliegtuig speelt hier wel degelijk in mee, het gaat echter niet over het te warm worden van motoren (straalmotoren branden op ongeveer 2000 graden celcius), maar van de cabines waarin mensen moeten vertoeven.

Je hebt gelijk dat donkere oppervlaktes meer warmte en energie opnemen, maar mijn punt was meer over of het nodig zou zijn. Ik verkeerde in de veronderstelling dat het niet per se het licht en de zonnestralen waren die donkere oppervlaktes warmte op lieten nemen, maar ook de omgeving(stemperatuur).
Op een berg hebben zonnestralen ook niet veel nut. Daar geven zonnestralen, tenminste als ik het mij goed herinner, maar een klein beetje warmte.

Astronaut schreef:

Je hebt gelijk dat donkere oppervlaktes meer warmte en energie opnemen, maar mijn punt was meer over of het nodig zou zijn. Ik verkeerde in de veronderstelling dat het niet per se het licht en de zonnestralen waren die donkere oppervlaktes warmte op lieten nemen, maar ook de omgeving(stemperatuur).
Op een berg hebben zonnestralen ook niet veel nut. Daar geven zonnestralen, tenminste als ik het mij goed herinner, maar een klein beetje warmte.

dat heeft te maken met de warmtecoefficent van de materialen, een vliegtuig van methaal (simpel gezegd) neemt warmte veel sneller op dan de aarde. van de aarde merk je dus veel minder van de directe warmteopname van de zon, terwijl dit bij een vliegtuig veel sneller gaat. in de zomer kan je dit ok goed merken bij auto's, als je je auto in de zon laat staan wordt die stervenswarm (zwarte auto's ook meer dan witte), de aarde zelf een stuk minder.

grasMaaiker

Wat is het Huis ten Bosch (en dan bedoel ik niet het paleis in Den Haag)?

Het onderkomen van de koning ergens op de Veluwe?

Japans attractie/recreatiepark waarin ze een Nederlands dorp hebben nagebootst

grasMaaiker

Yes! Huis ten Bosch is inderdaad een themapark in Nagasaki, Japan, met Nederland als thema. Het is ongelooflijk hoe erg het op (stereotype) Nederland lijkt: gebouwd als een Nederlands stadje met beroemde gebouwen, grachtenpandjes, molens, tulpenvelden, kanalen, bomen.... Om alles zo echt mogelijk te laten lijken, zijn de bakstenen uit Nederland geïmporteerd.

beschrijving
beschrijving

Net als op het echte Nederland zijn Japanners dol op dit park. Een bezoekje hieraan is een goed alternatief voor een vakantie naar Nederland, wat met hun vakantiedagen die op één hand te tellen zijn vaak haast niet te doen is.

Zie de aflevering van Reizen Waes in Japan van 8 januari op NPO. :)

Arnout is!