SikkeG schreef:
dit klopt, kan je ook simpel uitleggen hoe?

je mag ook een nieuw triviaal feitje opperen.

Oef, nee. Het heeft iets met verschillende tandwiel(groottes) te maken geloof ik, maar dat weet ik niet. Kan jij het simpel uitleggen?

Stel ik ondertussen een nieuwe vraag.

img

De bluetooth-techniek kennen we inmiddels allemaal wel. Wat is de herkomst van de naam bluetooth, en wat heeft dat met het bovenstaande logo te maken?

Oef, nee. Het heeft iets met verschillende tandwiel(groottes) te maken geloof ik, maar dat weet ik niet. Kan jij het simpel uitleggen?

nou, ik probeerde het maar kan het niet, dit filmpje wel, in het engels (pak em op rond 2:50)

Stel ik ondertussen een nieuwe vraag.

img

De bluetooth-techniek kennen we inmiddels allemaal wel. Wat is de herkomst van de naam bluetooth, en wat heeft dat met het bovenstaande logo te maken?

bluetooth is vernoemd naar 'Harald Blauwetand' oid, een of andere noorse koning die zo van blauwe bessen scheen te houden dat zn tanden er blauw van waren. het logo is een combinatie van de noorse runen die zijn initialen (HB) vormen.

Correct genoeg! Jij mag weer :grote-lach: .

niet leuk, iemand anders mag

Grietje_Eva

"Boy, ik kan zien dat je slidet, misschien maak ik je de mijne mijne" - Famke Louise

Wat betekent "sliden" hier?

"Sliding into Famke's DM's"?

Famke ziet dat een Boy zich bevindt op een hellend vlak en bekommert zich over hem

Grietje_Eva

Liz schreef:

"Sliding into Famke's DM's"?

Dat is 'em. Ik had dus nog nooit van dat hele concept gehoord 😂

Ik heb mijn bedenkingen bij het feit dat jij dit weet, Liz

Wat is een "Wilhelm Scream"?

Een wat komisch klinkend gil-geluidseffect dat in veel films voorkomt. Ik weet niet uit welke film hij oorspronkelijk komt, maar weet dat 'ie in de originele Star Wars al wel zat. Geloof dat het op den duur een soort inside joke werd bij editors ofzo.

Om Bas nog een beetje aan te vullen: een geluid dat wordt gebruikt bij een vallend karakter. In de Star Wars- en Lord of the Rings-trilogieën komt de Wilhelm Scream vaker voor, omdat er nogal regelmatig iemand ergens vanaf kukelt

Helemaal goed! Komt oorspronkelijk uit een of andere indianen/westernfilm ('Distant Drums', 1951) en als je het eenmaal weet hoor je het OVERAL, bijvoorbeeld in de laatste Tarantino-film nog :)

Bas mag!

Ter lering ende vermaak; https://www.youtube.com/watch?v=cdbYsoEasio . Leuk om op te letten, je hoort hem inderdaad best vaak nog in films.

--

De getallen zoals wij die kennen noemen we de Arabische cijfers. De getallen komen van origine echter helemaal niet uit de Arabische wereld. Waar komt het wel vandaan?

India

Boedi schreef:

India

Correct!
'Maar meester De Groot!' hoor je nu iedereen denken. 'Wat is daar dan de historische context van?'

http://www.rug400.nl/rug400_2/rug_definitief.dev/sites/default/files/Ontstaan%20van%20cijfers.pdf

Goede vraag Bas 'Seles' Meijndert. Ik hoor ze inderdaad denken. Zie bovenstaande link voor een academisch antwoord.

Een kleine zoekopdracht op het welbekende Smartcat geeft meer info over het ontstaan. Zie: 'introduction' en eerste 'subchapter' van: The Mystery of Numbers van Annemarie Schimmel (soort van nieuwe Trudy?) Ik zal het hier niet kopiëren. U leert immers meer van zelf opzoeken.

Nieuwe vraag: Tegenwoordig ben ik af en toe in 0592, ook wel Assen. Assen had vroeger niet een noemenswaardig aantal inwoners, maar werd toch door een koning tot stad verheven. Welke koning was dat? Bonus: Waarom?

Napoleon, omdat er een kazerne stond?

Lodewijk Napoleon inderdaad.

Op de plek van de kazerne wilde hij inderdaad een paleis laten maken. Zijn verschillende lezingen over waarom. Verliefd op de plaats, plek voor zijn paleis en dat de Assenaren hem dronken hebben laten tekenen. De handtekening onder de stadsrechten schijnt 'bibberiger' te zijn dan zijn andere handtekeningen.

Fun fact: aan de markt in Assen zit een kroeg die naar Lodewijk genoemd is.

Rob mag

Rob Klok staat stil. LOL

Hoe heet de Russische soldaat/sniper die naar het schijnt meer dan 200 man kapot knalde in de Slag om Stalingrad?

Voor het Call of Duty dispuut: Hugo.