Arnoutlieffijn schreef:

Oké.
Wat hebben Zuid-Ossetië, Transnistrië en Abchazië gemeen?

zijn het landen die onafhankelijkheid hebben uitgeroepen maar niet (door de VN) herkent worden als onafhankelijk?

SikkeG schreef:

zijn het landen die onafhankelijkheid hebben uitgeroepen maar niet (door de VN) herkent worden als onafhankelijk?

Dit is goed (genoeg). Deze voormalige Sovjet-landen vinden zichzelf onafhankelijk en worden daarin vooral gesteund door elkaar. Abchazië en Zuid-Ossetië worden daarbij ook nog gesteund door Rusland, Venezuela, Nicaragua, Syrië en Nauru.

Transnistrië ligt bij/in Moldavië, Abchazië en Zuid-Ossetië liggen bij/in Georgië.

Sikke, jij bent!

Je hebt op sommige plekken nog wel van die straatverlichting met geel, bijna oranje, licht.
Deze kleur licht wordt veroorzaakt door een bepaalde stof die in de verlichting zit.
Wat zorgt voor dat gele licht?

Natrium. De ene keer dat het goed uitkomt om een pa te hebben die werkt met straatverlichting.

Arnoutlieffijn schreef:

Natrium. De ene keer dat het goed uitkomt om een pa te hebben die werkt met straatverlichting.

in een keer, lekker lieffijn; pak em op!

In hoeveel landen heeft het Swahili een officiële of nationale status?

Niet lullig bedoeld, maar hierna misschien een triviaal feitje dat niet met landen of topografie te maken heeft? Ik weet hier namelijk vaak geen reet van

Arnoutlieffijn schreef:

In hoeveel landen heeft het Swahili een officiële of nationale status?

ik denk 4

Zuid-afrika
Lesotho
Swaziland
en Mozambique

Remco schreef:

Niet lullig bedoeld, maar hierna misschien een triviaal feitje dat niet met landen of topografie te maken heeft? Ik weet hier namelijk vaak geen reet van

Dit is juist alles waar ik iets over kan verzinnen, jammer man.

Tanzania
Rwanda
DR Congo
Kenia
Oeganda

Ga ik voor. 5.

Bash schreef:

Tanzania
Rwanda
DR Congo
Kenia
Oeganda

Ga ik voor. 5.

Dit klopt! Het wordt in wel meer landen als lingua franca gebruikt, maar daar heeft het dan niet officiële of nationale status.
Jij bent!

Om maar door te gaan in Tanzaniaanse sfeer;
De Engels-Zanzibarese oorlog in 1896 staat bekend als de kortse oorlog uit de geschiedenis. Hoe lang heeft deze geduurd?

drie kwartier

Harryapperloo

40 minuten

jelgerbijma

Welgeteld 38 minuten

1 uur

jelgerbijma schreef:

Welgeteld 38 minuten

Correct!

jelgerbijma

Volgens veel economen was het afschaffen van de Glass-Steagall Act een belangrijke oorzaak van de kredietcrisis van 2008.

Wat hield (de afschaffing) van deze wetgeving in?

jelgerbijma schreef:

Volgens veel economen was het afschaffen van de Glass-Steagall Act een belangrijke oorzaak van de kredietcrisis van 2008.

Wat hield (de afschaffing) van deze wetgeving in?

Dat pools met hypotheken van wisselende kredietwaardigheid als derivaat verkocht mochten worden?

Stond er niet in Glass-Steagall dat een spaarbank geen effecten mocht verhandelen en een investeringsbank geen spaarders mocht hebben? Spaarbanken (en dan alleen nationale, geen staatsgebonden banken) vielen daarmee wel onder de Fed maar investeringsbanken niet.