jelgerbijma

Alfred schreef:

Stond er niet in Glass-Steagall dat een spaarbank geen effecten mocht verhandelen en een investeringsbank geen spaarders mocht hebben? Spaarbanken (en dan alleen nationale, geen staatsgebonden banken) vielen daarmee wel onder de Fed maar investeringsbanken niet.

Dit zocht ik idd. Jij mag.

Hier nog een briljante scène uit een topserie (The Newsroom) die het perfect uitlegt:

https://youtu.be/iKXE__wZ9-k

Tussen 1919 en 1939 heeft de London Royal Philharmonic Society consistent het verdrag van Versailles (1919) overtreden op een bepaald punt.

Wat was precies de overtreding waaraan ze zich schuldig maakten? (bonuspunten als je de manier noemt waarop ze hun overtreding verdedigden)

De toon A werd vastgesteld op 440 Hz, waarbij de London royal Philharmonic society zich hier niet aan hield

puttertie schreef:

De toon A werd vastgesteld op 440 Hz, waarbij de London royal Philharmonic society zich hier niet aan hield

Goed genoeg!
In Versailles werd de A op 435 Hz vastgesteld en werd dit bindend verklaard voor de ondertekenden. Pas later (1939 volgens mij) werd de A op 440 Hz gezet.

Leuk detail, de definitie van 435 Hz was de toon van een bepaalde stemvork op 15 graden. De London Royal Philharmonic Society stemde hun hobo op 15 graden, maar speelde op 20 graden en stemde alle andere instrumenten af op de hobo op 20 graden. Die vijf graden verschil zorgden dat ze op A=439 Hz uitkwamen.

Jij mag!

Welke muziekstroming, die ook wel bekend staat als de 'Seattle sound', is ontstaan als reactie op de muziekstroming 'Hair Metal'?

Grunge

Correct, Remco is

Heeft Remco een keer de kans om een bericht te plaatsen waar mensen daadwerkelijk op wachten, doet hij het niet...

Wat is de naam van de geniale Duits-Oostenrijkse acteur die we kennen van zijn rol in Django Unchained en Inglourious Basterds?

Petersneef schreef:

Wat is de naam van de geniale Duits-Oostenrijkse acteur die we kennen van zijn rol in Django Unchained en Inglourious Basterds?

Christoph Waltz

Lekker Sikke, jij bent

Petersneef schreef:

Lekker Sikke, jij bent

thanks, ik wil wel in de categorie films blijven.

De Titanic, Ben Hur en de Return of the King zijn de films met de meeste Oscars, hoeveel hebben ze?

10?

7

11.

Ik zal nu even wat sneller zijn met nadenken over een vraag!

Nog één filmvraag:

Wat is er bijzonder aan de manier waarop de film Unsane (2018) van Steven Soderbergh gefilmd is?

De hele film is gefilmd via spiegels?

Nope

De hele film is in één shot vastgelegd?

Ook niet!

Ze gebruikten nog filmrolletjes