Tien favoriete nummers (redelijk willekeurige volgorde):

  • Mark Knopfler - The Last Laugh
  • Franz Ferdinand - Matinee
  • Rich Wyman - Fatherless Child
  • Green Day - Minority
  • Counting Crows - Colorblind
  • De Poema's - Zij maakt het verschil
  • Blinks 182 - Adam's Song
  • Acda & de Munnik - Lopen tot de zon komt
  • Dire Straits - Sultans of Swing
  • Live - Lightning Crashes

Bij mijn ouders stond eens een CD van Mark Knopfler (met zo'n fruitautomaat volgens mij) op, en het viel me op dat hij in de verste verte niet op het niveau van Dire Straits komt.

Zita Swoon werkt trouwens prima op de achtergrond, maar is geen muziek om echt naar te gaan zitten luisteren.

Jean schreef: Natuurlijk draai ik die CD niet meer. Ik luisterde hem in een winkel, en heb hem vervolgens links laten liggen. Het was precies de muziek die me eigenlijk niks doet. De spreekwoordelijke dertien in een dozijn. Zie ook Nightwish, Within Temptation, enzovoorts. Het was trouwens Awake volgens mij.

:shock: 13 in een dozijn??

Sorry maar hier moet ik even op reageren. Dat de muziek je niets doet, oké dat kan. Maar Dream Theater is allesbehalve de 'spreekwoordelijke 13 in een dozijn'. Ik heb nog nooit een band gehoord die Dream Theater evenaart. Wat die gasten doen is uniek. Megastrakke drums plus monsterlijk baswerk vormen de basis van deze band, voeg daar fantastisch gitaarwerk en evenzo geweldig toetsenwerk bij voor het melodieuze effect en muzikaal staat Dream Theater als een huis! Toegegeven, de zang blijft soms wat achter maar Dream Theater is een absoluut begrip in de prog (progressieve rock/metal) wereld.

Verder ben ik geen fan hoor! :lol:

Wat Nightwish, Within Temptation etc. betreft ben ik het overigens wel redelijk met je eens, denk alleen dat Nightwish toch iets meer heeft dan andere bands in dat genre maar dat is puur persoonlijk (en omdat ik er vrijdag naartoe ga :wink: ).

Overigens lees ik je citaat nu nog eens door en volgens mij bedoel je met de spreekwoordelijke 13 in een dozijn meer je eigen dozijn... Dan heb ik niets gezegd natuurlijk. :D

Radiohead
The Smashing Pumpkins
Tom Mccrae
JJ72
Sigur Rós
dEUS
Björk
Interpol
Damien Rice
Anywhen

Mijn huidige toptien... in willekeurige volgorde... sommige namen zijn al genoemd, andere niet, terwijl ze toch echt de moeite waard zijn. (vind ik :) )

Titels, ik wil titels horen. Anders is er natuurlijk geen beginnen aan, om al die artiesten te gaan beluisteren.

Wat is bijvoorbeeld het meest geniale nummer van Dream Theater, Julian?
Voor een goede (lees: brute) baslijn trouwens, Aslan Faction - Bloodletting.

Jean schreef: Titels, ik wil titels horen. Anders is er natuurlijk geen beginnen aan, om al die artiesten te gaan beluisteren. Wat is bijvoorbeeld het meest geniale nummer van Dream Theater, Julian?

Dat is dus lastig. Die vraag heb ik mezelf ook al vaak gesteld en ik ben er eigenlijk nog steeds niet uit...

Maar goed, ik doe een poging:

Home (cd: Scenes from a memory) gevolgd door het instrumentale The Dance of Eternity, van dezelfde cd The spirit carries on.

Learning to live (Images & Words) is mede door de tekst een redelijke topper.

A Change of Seasons van het gelijknamige album is in dit rijtje niet te missen.

Pull me under (Images & Words) is overigens hun grootste hit geweest. Vind ik trouwens niet heel geweldig, maar goed...

De laatste cd die Dream Theater heeft uitgebracht luistert naar de naam Train of Thought en is een redelijk stevige plaat geworden. Van deze cd komt In the name of God wat op dit moment misschien wel mijn meest favoriete nummer is.

Nog een tip: als je nog eens Dream Theater gaat luisteren, luister het dan een paar keer. Het is niet echt toegankelijke muziek ofzo.

Veel luisterplezier! :)

Knapzak schreef: Pink Floyd

Absolute nr. 1, wat mij betreft. Ga geen nrs noemen, want van Pink Floyd moet je gewoon de complete albums luisteren. De live-cd Delicate Sound of Thunder is een aanrader (net als The Wall, natuurlijk, maar dat spreekt voor zich). Verder het album Wish You Were Here. Al is het alleen maar om de titelsong en het geniale Shine On You Crazy Diamond dat er in twee delen (van resp. 13 en 12 minuten) op staat. Heb je ook gelijk 3/5 van de cd te pakken...

Diehard schreef: * Rich Wyman - Fatherless Child

Ook wel leuk: So What?

Pink Floyd, tot mijn afgrijzen pas op de 2e pagina voor het eerst genoemd, schande, de Beatles hebben zelfs nog van hen geleerd. Voor de rest kan ik op Martin’s post alleen maar amen, amen, amen zingen. Voor de rest, uiteraard Dire Straits, zeker geen Mark Knopfler, wat maakt die vent een gezemel sinds hij niet meer in Dire Straits verband zingt/speelt, trouwens al niet meer sinds Dire Straits CD On Every Street. Verder Sting (Fields of Gold CD), Golden Earing (beste Nederlandse rockband), REM, Van Morrison, Simon and Garfunkel, een aantal nummertjes van Supertramp. Herman van Veen, Is ook schitterend en de hele reeks in dat rijtje.
MAAAAR, niet passend in dit rijtje, maar zeker niet te versmaden zijn de pianoconcerten van Rachmaninov, alles op piano van Chopin, wat van Bach enz…enz.

Ik had van Skippy zeker wel de eervolle vermelding voor het grandioze lied van the Mark and Clark band willen horen: Worn Down Piano. Vooral de piano-solo is geweldig. Verder ben ik ook een groot fan van melodische rock/metal en vind ik dat After Forever ook best genoemd had mogen worden. Die zijn de laatste tijd alleen maar beter geworden, luister dus een van de latere cd's. Within Temptation ben ik op uitgekeken. In het begin van hun bestaan, 1998/1999, toen ze alleen nog maar in kleine zaaltjes spelen, toen was het nog genieten. Nu is het me te commercieel.

Ik ben ook een enorme ballad-fan. Als we het toch over Sonata Arctica hebben: Shy. Wat een lekker nummertje. Daarnaast natuurlijk ook wat oudere muziek, zoals Leningrad van Billy Joel. Eigenlijk heb ik helemaal geen top 10, maar meer een top 400 ofsow.

GSV'er schreef: Voor de rest kan ik op Martin’s post alleen maar amen, amen, amen zingen.

Als jij nou niet gaat zingen, dan vind iedereen het ook goed.

Jean schreef: Voor een goede (lees: brute) baslijn trouwens, Aslan Faction - Bloodletting

Hou die rommel alsjeblieft op je eigen kamer.

Jullie vergeten de klassiekers!

Neil Young - Harvest
Bob Dylan - Desire
Van Morrison - Astral Weeks
Ella Fitzgerald - The Gershwin Songbook
Billie Holiday - Lady sings the Blues
Velvet Underground - The Velvet Underground and Nico
Joni Mitchell - Blue
The Andrews Sisters - Boogie Woogie Bugle Boy
Patti Smith - Gone Again

Verder kan ik me wel in Allerts keuze vinden. Hebben jullie Lpg al genoemd?

Jean schreef: Heb je ook wat titels?

-Radiohead > Knives out
-coldplay > Amsterdam
-Dire Straits > Brothers in Arms
-Moby > Porcelain
-Stereophonics >Mr. Writer
-Muse > Plug in Baby
-Saybia > Brilliant sky
-Bob Dylan > I want you
-Cranberries > Ridiculous thoughts
-Sixteen horspower >Outlaw Song
-Nada Surf > blonde on blonde
-Yann Tiersen > C'etait ici
-Feeder > Oxygen
-Pedro the Lion > penetration
-Explosions in the Sky > first breath after coma/Greet death
-Novastar > Wrong
-Ed Harcourt > Ghost writer
-Johnny Cash > I walk the line
-Kent > kevlar soul/ just like money
-Millionaire (Deus) > Champagne
-Nick Cave > As i sat sadly by her side
-Wilco > jesus etc.
-Soulwax > When logics die
-Zita Zwoon > People are like slamming doors
-Neil Young> cortez the killer

Sorry, geen r&b/dance/trance/metal
alleen..... muziek

volstrekt willekeurig maar wel goed:

Hooverphonic - mad about you
Fatboy slim - rockafeller skank
The prodigy - full throttle
Jakatta - American dream
The stranglers - Golden brown
Daftpunk- Harder, better, faster, stronger

Nog meer klassiekers:

Van Dik Hout - Het beste van 1994-2001
Queen - Greatest Hits 1,2,3
U2 - All that you can't leave behind
Lenny Kravitz - Greatest Hits
Bon Jovi - Cross Road
Live - Secret Samadhi

en een beetje minder klassiek, maar wel lekker:
Keane - Hopes and Fears
Seal - Greatest Hits
The Prodigy - Always outnumbered, never outgunned
En verder Saybia, Placebo, Tiësto, Underworld .... ga maar door! Er is gewoon zoveel goeie muziek!

Hmmm... Het wordt nu wel een beetje lastig om de boel bij te benen qua luisteren. En bij zelke massale lijsten (met albums en artiesten) is het natuurlijk lastig om de echt goede nummers eruit te halen.

Zijn er eigenlijk mensen die daadwerkelijk luisteren naar de hier geplaatste suggesties?

Ik heb zonet naar de genoemde titels van Dream Theater geluisterd, en het doet me nog steeds weinig. Ik kan me voorstellen dat het in het genre een leuke band kan zijn, maar dan ligt het genre me blijkbaar niet zo.
En wat betreft ontoegankelijkheid van muziek ben ik wel wat gewend hoor (). Ik vond DT juist redelijk simpel. :roll:

En Robbert, het doel van dit topic is om mijn rommel de wereld in te sturen! :P
Luister allemaal even naar Funker Vogt - Date Of Expiration, en zeg dat je hem heel mooi vindt! Speciaal voor Robbert.

en dan de titels...

Radiohead - zie ook lijstje van VanDijk, ander mooi nummer is Street Spirit (fade out)
The Smashing Pumpkins - Tonight, Tonight
Tom Mccrae - The boy with the bubblegun
JJ72 - Formulae
Sigur Rós - Staralfur
dEUS - Instant Street
Björk - Hunter
Interpol - Slow Hands
Damien Rice - Volcano
Anywhen - All that numbs you (alleen zul je dit niet zo makkelijk vinden, zeg maar niet vinden).

Heeft iemand Private Investigations van Dire Straits al genoemd?

Zag ook nog Billy Joel voorbijkomen. Vind zelf Honesty nog altijd één van zijn mooiste nummers.

Ik zal straks mijn dance-toptien er even bij pakken.
Dire Straits? Tunnel of Love en Sultans of Swing, briljantste nummers van ze. Verder noem ik natuurlijk Queen: Too much love will kill you en alle andere hits. Mooi!

Soort top 10 (ohne klassieke muziek):

  1. Dire Straits - Private Investigations
  2. Diana Krall - A Case of You (Live in Paris) (een cover van Joni Mitchell - origineel is ook geweldig overigens)
  3. Mark Knopfler - The Ragpicker's Dream (wie zei hier dat MK het in zijn eentje niet haalt bij Dire Straits?)
  4. Perry Blake - Driftwood
  5. Kashmir - Melpomeme
  6. Paolo Conte - Gli Impermeabili
  7. Coldplay - We Never Change
  8. Björk & Tom Yorke - I've Seen It All
  9. Radiohead - Sail to the moon
  10. Sanseverino - La Cigarette (gegarandeerde vrolijkmaker deze man)

Verder lekker: Lamb - Scratch Bass (voor de fatsoenlijke baslijn), Diana Krall - Narrow Daylight (en de rest van het album The Girl in the Other Room), Joni Mitchell - alle nummers van het album Both Sides Now en Travelogue (bijvoorbeeld Love en Both Sides Now, ernstig mooie nummers).

Ik heb vandaag de volgende nummers geluisterd:
Saybia - Brilliant Sky
Sterephonics - Mr. Writer
Billie Holiday - Lady Sings The Blues
Sonata Arctica - Shy
Nada Surf - Blonde on Blonde
Live - Lightning Crashes
Joni Mitchell - Blue
Patti Smith - Gone Again
Mark & Clark Band - Worn Down Piano
Explosions In The Sky - First Breath After Coma
Rich Wyman - So What!

En eigenlijk vind ik alleen Nada Surf de moeite van het bewaren waard. :roll:

En oh ja, als we toch alle toppers van Dire Straits gaan noemen: Telegraph Road.
(En Romeo & Juliet natuurlijk, maar die had ik allang genoemd).

Brian May heeft trouwens ook nog een mindere versie van Too much love will kill you gemaakt.