mensenvriend
Gait schreef: Die heb ik ook gelezen! Wel een erg dik boek, maar prima te lezen.

Hmm, ik kon daar juist helemaal niet doorheen komen op de één of andere manier. Ik vond de 'verborgen geschiedenis' van haar wel heel erg goed.

Die Siebelink-happening is al volgeboekt :(

Herbsgarden

Bij het doorspitten van dit topic beving mij even de vrees dat Tommy Wierenga's 'Joe Speedboot' volkomen genegeerd zou worden, maar gelukkig belichtte Niels dit boek nog even. Maar de spotlichten mogen nog wel wat feller, hoor. Dit is namelijk echt een tof boek. Alhoewel, misschien moeten de topic-deelnemers die van Peretti of Alcorn houden maar niet al te snel naar de boekwinkel rennen of een omweg door het park nemen om daar versteld te staan van mooie dingen die ze vervolgens doen vergeten wat ze van plan waren, want dit boek zal waarschijnlijk niet echt in hun straat passen.

Vanavond was Tommy Wierenga trouwens bij het radio 1-programma Kunststof, luistert een van jullie dat weleens? Wel doen hoor, is leuk.
Laatst had ik met iemand nog over 'Komt een vrouw bij de dokter' van Kluun, heeft een van jullie dat al gelezen? Verhaal: man heeft vrouw, vrouw krijgt borstkanker en haar dood nadert gedurende het boek vordert en ondertussen heeft de man een affaire. Bijzondere is, dat het autobiografisch is. Die Kluun ging dus echt vreemd terwijl zijn vrouw dood lag te gaan. Citaat om interesse te wekken: 'Mooie borsten zijn een godsgeschenk, maar een enkele borst is een sadistisch grapje van de schepper'. Hard, maar ook interessant. Mag ik dit trouwens wel zeggen op dit forum? Aangezien een woord als klootzak al als 'kl**tzak' wordt gespeld.. (Grappig, ik deed even een voorbeeldje van deze tekst en ik zie dat het forum zelf zo ijverig is om de sterretjes te plaatsen. Tussendoor: wat vinden jullie hiervan?)

Hoe dan ook: mooi topic. Volgen nu de laatste punten van mijn preek:
'Publieke Werken' van Rosenboom is inderdaad prachtig wat betreft stijl. Maar die verhaallijn! Een uitzinnige recensent loofde Rosenboom een erom: 'Zoals wanneer een oude fabriekspijp omvergeblazen wordt: de explosie, een moment van rust - je weet wat er gaat gebeuren, maar toch twijfel je even - en dan de val. Dat moment van rust weet Rosenboom over het hele boek uit te strekken.' Inderdaad ja! Je weet precies wat er gaat gebeuren, het duurt vierhonderd bladzijden voordat het beschreven is en in die vierhonderd bladzijden gebeurt er niets onverwachts. Prachtig geschreven, dat wel, maar saai! Jongens jongens.
Nou, nu hou ik op, want ik moet ook nog in 'Knielen op een bed violen' verder. Maar reageer als je kan even op het geschrevene over de boeken van Tommy Wierenga en Kluun.

Herbsgarden

Is er trouwens nog iemand naar de Literaire Avond in de Puddingfabriek geweest? Daar trad ondermeer onze mede-Stadjer Meindert Talma op: leest zijn boek 'Dammen met Ome Hajo' als het korte verhaal je lief is.
Een citaat. (Ja, sorry, ik ben geen talent wat betreft de korte, bondige opmerkingen.) De hoofdpersoon - de jonge, dan nog in Friesland wonende Meindert - moet op dit moment eigenlijk naar bad en dan blokfluit oefenen, maar zijn vriendinnetje Jellie vraagt of hij wil 'boartsjen', dus spelen. Het is gedeeltelijk in het Fries, maar dat zal dit topic en u zelf alleen verrijken.

'We waren nog een paar stappen verwijderd van Jellies huis.
'Du kinst dochs ek wol in bad op dyn blokfluit spylje' deed Jellie een laatste poging, 'dan dochs twa dingen yn ien kear, en dan hast tiid genoch om noch eefkes te boartsjen.'
Ik schudde mijn hoofd.
'Nee, oars moat ik fannejun fan heit en mem betiid op bed en dan mis ik de Willem Ruis Show.'
Terwijl Jellie naar de garagedeur van haar huis liep, dacht ik: ik ga niet naar huis en ik ga ook niet blokfluit spelen. Ik ga mooi naar ome Hajo, mooi even dammen!
Ik liep naar de straat waar ome Hajo woonde. Het was maar een klein eindje lopen. Bij het huis van ome Hajo zag iki ome Hajo op zijn vertrouwde plekje aan de hoektafel zitten lezen in de bijbel. Ik belde aan. Ome Hajo deed open.
'Meindert... Du hoechst hjir ek net mear te kommen...'
'Hoesa?', zei ik verbaasd.
'Du bist der ommers al! Ha ha ha! Poeperdepoep!'
'Ha ha ha,' lachte ik als een boer met kiespijn.

Tof he! Nee, het is geen historische roman en ook geen christelijke sci-fi, maar wie vindt dit wel tof?

Herbsgarden schreef: Publieke Werken' van Rosenboom is inderdaad prachtig wat betreft stijl. Maar die verhaallijn! Een uitzinnige recensent loofde Rosenboom een erom: 'Zoals wanneer een oude fabriekspijp omvergeblazen wordt: de explosie, een moment van rust - je weet wat er gaat gebeuren, maar toch twijfel je even - en dan de val. Dat moment van rust weet Rosenboom over het hele boek uit te strekken.' Inderdaad ja! Je weet precies wat er gaat gebeuren, het duurt vierhonderd bladzijden voordat het beschreven is en in die vierhonderd bladzijden gebeurt er niets onverwachts. Prachtig geschreven, dat wel, maar saai! Jongens jongens.

Misschien leuk idee om de vier lezingen die Rosenboom aan de RUG als gastschrijver heeft gehouden eens te lezen. (gebundeld in het boekje: Aanvallend spel).
Daar maakt hij korte metten met liefhebbers van 'het onverwachtse', vergelijkt de roman met het schaakspel, citeert de Rus die ooit heeft geschreven: 'als in het derde bedrijf iemand doodgeschoten wordt, tone men in het eerste bedrijf het pistool', en legt uit waarom enkele films van Lars von Trier niet goed zijn.

Dick schreef: (...) en legt uit waarom enkele films van Lars von Trier niet goed zijn.

Wat een onzin.

Vriend Niels
Herbsgarden schreef: Bij het doorspitten van dit topic beving mij even de vrees dat Tommy Wierenga's 'Joe Speedboot' volkomen genegeerd zou worden, maar gelukkig belichtte Niels dit boek nog even. Maar de spotlichten mogen nog wel wat feller, hoor. Dit is namelijk echt een tof boek. Laatst had ik met iemand nog over 'Komt een vrouw bij de dokter' van Kluun, heeft een van jullie dat al gelezen? Verhaal: man heeft vrouw, vrouw krijgt borstkanker en haar dood nadert gedurende het boek vordert en ondertussen heeft de man een affaire. Bijzondere is, dat het autobiografisch is. Die Kluun ging dus echt vreemd terwijl zijn vrouw dood lag te gaan. Citaat om interesse te wekken: 'Mooie borsten zijn een godsgeschenk, maar een enkele borst is een sadistisch grapje van de schepper'. Hard, maar ook interessant.

Joe Speedboot moet je inderdaad wel gelezen hebben ondertussen. Daarnaast las ik ook een stuk over dat boek van Kluun in het Rails magazine van de NS.
Kluun is later ook nog is getrouwd met de vrouw waarmee hij vreemd ging tijdens het ziekbed van zijn eerdere vrouw. Daarnaast is hij het vreemdgaan geloof ik ook nog niet verleerd in zijn nieuwe huwelijk. Het lijkt me wel een intrigerend boek, hoewel het misschien een ver-van-ons-bed-show (dubbelzinnigheidje) is voor onze rechtschapen gereformeerde wereld. Maar heb jij dat boek toevallig Jan?

Herbsgarden

Sorry Niels, ik heb dat boek niet. Inmiddels wel gereserveerd bij de bieb in Drachten. (Alwaar de omschrijving als volgt luidt: "Terwijl bij de vrouw in een yuppengezin borstkanker wordt geconstateerd, pierewaait de man zich door het nachtleven.'') Het verhaal leek mij om dezelfde reden interessant: juist omdat het zo onvoorstelbaar klinkt. Maar wat ik heb begrepen - en wat ook niet zo vreemd is - is dat die Kluun het zo heeft geschreven, dat je toch begrip voor hem krijgt. We'll see.
P.S. Gisteren Dogville gezien, ben nu helemaal benieuwd naar Rosenbooms kritiek op Von Trier.

Heeft iemand het boek 'Het huis van de moskee' van Kader Abdolah voor mij te leen? Ik heb het nodig voor Nederlands.

Hoi Niels, ik heb dat boek van Kluun en je mag hem lenen van me. Het is inderdaad verbazingwekkend dat je in de loop van het boek sympathie krijgt voor een hufter eerste klas die zijn doodzieke vrouw belazert. Het boek is bijzonder meeslepend en heeft me bijhoorlijk kunnen raken. Wat verder leuk is: elk hoofdstuk begint met een quote uit een popliedje (veel Bruce Springsteen) en er staan grappige beschrijvingen van personen en instanties etc. in kaders los van de tekst. Er wordt wel erg veel in gevloekt en de schrijftrant is af en toe nogal plat.

He ursa,

heb je het eerste deel van de zieners al uit?

ik ga ze ook weer vanaf deel 1 lezen (in het engels)

Mausie schreef: Heeft iemand het boek 'Het huis van de moskee' van Kader Abdolah voor mij te leen? Ik heb het nodig voor Nederlands.

Henderi, alvast hartelijk bedankt!!

In een recensie en van enthousiaste Siebelink-lezers heb ik het volgende gelezen en gehoord. Door het succes van 'Knielen op een bed Violen' is 'De Overkant van de Rivier' nu ook een goedgelezen boek van Siebelink. Deze twee verhalen hebben veel raakvlakken. Het laatstgenoemde boek gaat over de vrouw Hanna. Haar gewone levensgebeurtenissen worden beschreven, maar blijken tegelijk dramatisch te zijn. Zijn er mensen die dit boek al hebben gelezen? Is het inderdaad een aanrader en is het boek ook mooi om naast 'Knielen op een bed Violen' te lezen? Onderscheiden de twee verhalen zich van elkaar of vullen ze elkaar juist aan? Ik ben benieuwd!

Sjoerdtje schreef: 'De Overkant van de Rivier' [...]Is het inderdaad een aanrader en is het boek ook mooi om naast 'Knielen op een bed Violen' te lezen? Onderscheiden de twee verhalen zich van elkaar of vullen ze elkaar juist aan? Ik ben benieuwd!

Ik weet niet precies wat je bedoelt met de vraag of je 'De overkant van de rivier' naast 'Knielen op een bed violen' kunt lezen. Ik zou eerst het ene boek lezen en dan het andere.
Overeenkomsten zijn er veel, vooral op het verhaalvlak. De colporteurs met de religieuze boeken komen er in voor en ook het bekeringsmoment achter op de kwekerij. 'De overkant van de rivier' gaat echter over meer: het beschrijft de modernisering: de snelle infrastructuur met bruggen en auto's is een heel andere dan het langzame leven met de veerpont van de hoofdpersonages als hart van de gebeurtenissen. Het boek is erg lyrisch geschreven. De gezinssamenstelling is wel iets anders. Dat is ook het geval met 'Engelen van het duister', die eveneens de religieuze gebeurtenissen bevat. Nu worden deze meer uitgespeld rond de twee zoons van de vader in de roman, van wie de één een enorme dandy is -het verhaal begint met een bedscène, waarin hij zijn diensten tegen betaling aan een oudere rijke dame aanbiedt. De andere zoon wil graag deugen, krijgt een relatie met een meisje, die hem uiteindelijk een kind baart. Maar wie is de verwekker van het kind?
'De overkant van de rivier' is volgens mij goed te verkrijgen in antiquariaten, maar er is ook wel een redelijk goedkope versie te koop in de reguliere boekhandel.

Of je leent hem bij de UB, maar dan moet je wel eerst even wachten...

In het paasweekend heb ik een prachtig boek gelezen, Kentering van een huwelijk van grootmeester Sandor Marai. Onbegrijpelijk dat mensen als Kars de Bruijne zijn boeken niet zo goed vinden.

Kentering van een huwelijk is naar inhoud en diepgang het beste werk dat ik las van Marai. Het boek bestaat uit drie delen, geschreven vanuit drie personagen en handelt over de waarachtigheid en de duurzaamheid van gevoelens. Niet geschikt voor stellen met trouwplannen!
Qua vorm vond ik de interrupties die gericht zijn aan de toehoorder in elk relaas wat gekunsteld. Maar een fantastisch boek, zonder meer. Na De gravin van Parma het beste werk van Marai wat mij betreft.

Luuk schreef: Ik vind Alcorn met afstand beter dan Peretti. Je hebt trouwens wel gelijk over de superbraven en megafouten van Alcorn.

Om weer eens nieuw leven te blazen in dit topic en in deze discussie...
Ook omdat het de laatste tijd weer heerlijk leesweer is in het zonnetje op het balkon! 8) Zo heb ik 'Thuiskomst' van Alcorn gelezen, een mooi boek over de christenvervolging in China. Een geslaagd zakenman uit Amerika bezoekt zijn oude studievriend in China. Dit niet zonder gevolgen voor de levens van beide mannen en de mensen om hen heen. Een mooi aspect uit het boek vind ik de beschrijvingen van de hemel en hel, alhoewel ik me soms wel afvraag waar de auteur de informatie weghaalt om dit alles zo precies te beschrijven. Ik ben het met Luuk eens over de superbraven van Alcorn, maar vind het werk van Alcorn en Peretti even boeiend en goed; elk op hun eigen wijze.

Das Parfum van Patrick Süskind. Schitterend boek over een kwade genius die alles letterlijk in geuren beleefd. Hij vermoord een aantal maagdelijke schoonheden om het perfecte parfum voor zichzelf samen te stellen daar hij zelf geen geur heeft.
Mooi, ietwat sinister boek. Een enorme bestseller, de verfilming van het boek komt in het loop van dit jaar uit. Echt een aanrader!

Margriet de Moor, De Verdronkene. Mooi boek over de watersnoodramp van 1953.

Herbsgarden

Süskinds 'Das Parfum' is inderdaad erg goed. Een kleine trailer van de film is alvast te vinden. Waar ik wel benieuwd naar ben: in het boek is er een periode waarin de hoofdpersoon helemaal alleen is en alles draait om zijn psyche. Op papier heel interessant, maar of dat cinematografisch net zo is?