Zojuist uitgelezen: Music, in a foreign language van Andrew Crumey. De deelnemers aan het literatuurdispuut van twee jaar geleden zullen deze schrijver herkennen van Pfitz.

Ook dit boek zit weer geniaal in elkaar. Verschillende verhalen die langzamerhand steeds meer door elkaar heen beginnen te lopen, die overnieuw worden begonnen maar dan anders verlopen, waarin weer verhalen worden gelezen zodat je haast het gevoel krijgt hetzelfde te lezen als datgene wat een personage in het boek leest.
Verder zitten er een paar hele interessante gedachten in over tijd, over geschiedenis, over schrijven, over menselijk handelen, over het leven eigenlijk.

Uiteindelijk begrijp ik het nog niet helemaal. Dit is een boek om te herlezen. Echt heel tof.

Als je nog meer boeken met in elkaar overlopende verhalen zoekt: Cloud Atlas van David Mitchell. Briljant gestilleerd, een stuk of zeven verhaallijnen die elkaar opvolgen zonder dat duidelijk is hoe ze op elkaar aansluiten, en wat realiteit is en waarom elementen terugkomen in nieuwe verhaallijnen (en de vorige lijn afgekapt wordt...). Wel is het de eerste bladzijden van elke nieuwe verhaallijn even doorbijten omdat je geen idee hebt hoe en waar het verhaal speelt en je daar pas gelijdelijk achterkomt.
Als in het tweede deel van het boek de verhaallijnen weer opgepakt worden en in omgekeerde volgorde afgerond blijkt de briljantie van het concept: het hele boek draait niet zozeer om personen, of gebeurtenissen, maar is een feest van vertelkunst: een aanrader!
Ook Number 9 Dream van dezelfde schrijver is aan te raden. Dit is wat makkelijker geschreven en minder gestyleerd, maar niet minder absurd.

Book 1 of the Soldier's Son Trilogy: Shaman's Crossing, door Robin Hobb.

Altijd leuk als je in de bieb er achter komt dat een van je favoriete schrijfsters weer een trilogie is begonnen. Voor de fantasy liefhebbers onder ons die Robin Hobb nog niet kennen, begin dan met de Farseer Trilogy: Assassin's Apprentice.
Dan heb je daarna nog maar 8 boeken voor je aan de Soldier's Son kan beginnen :D
Ten minste, als je eerst de schrijfster wil leren kennen. Soldier's Son Trilogy staat los van de andere 3 trilogiën. De 2e trilogie kan ik uitlenen voor de geïnteresseerde.

Overheidsfinancien van o.a. prof. dr. Koopmans is ook een echte aanrader. Nog nooit zo'n sterke afkeer voor PvdA-achtige partijen gevoeld vanwege hun walgelijk expansieve overheidsbeleid. Dus Rolv, als jij die nou gaat lezen, ga ik aan die kwartetreeks trilogieen van jou beginnen :)

Crispy schreef: Als je nog meer boeken met in elkaar overlopende verhalen zoekt: Cloud Atlas van David Mitchell.

Van deze schrijver heb ik Geestverwanten gelezen, maar dat vond ik niet zo bijzonder. Is toch ook wel redelijk verschillend van Crumey: het zijn meer losse verhalen waar bepaalde links tussen zitten, terwijl Music, in a foreign language eigenlijk maar een groot verhaal is (met allerlei lijnen die door elkaar heen gaan lopen, gebeurtenissen die voorspelt worden en dan een bladzijde later letterlijk gebeuren, een schrijver die tegen zijn publiek praat, weer overnieuw begint, dat soort dingen).

rolv schreef: Voor de fantasy liefhebbers onder ons die Robin Hobb nog niet kennen, begin dan met de Farseer Trilogy: Assassin's Apprentice.

Ben net begonnen aan het tweede deel (in het nederlands: 'Moordenaars des konings') Vooral de psychologiese uitwerking van haar (?) personages is briljant. Ja ja, ik moet 'm vast weer int engels lezen.

Ursa schreef:
rolv schreef: Voor de fantasy liefhebbers onder ons die Robin Hobb nog niet kennen, begin dan met de Farseer Trilogy: Assassin's Apprentice.

Ben net begonnen aan het tweede deel (in het nederlands: 'Moordenaars des konings') Vooral de psychologiese uitwerking van haar (?) personages is briljant. Ja ja, ik moet 'm vast weer int engels lezen.

Je moet hem in het engels gaan lezen :roll:

Net deel 1 van de bieb gehaald; moet me maar eens gaan inlezen. En ja, hij is lekker in het Nederlands.

Maar ipp heb je gelijk, alles beter dan: 'vrouwe Hoopvol en vrouwe Bescheidenheid'. Gooi - Boek - Weg.

Tja.

L1Rn4urAyA7aTEe

Andere Fantasytip (ik kreeg hem van paulvdv en geef hem nu lekker door):

Raymond E. Feist - Magician

Been there... mooi boek, begin van alle ellende en nog een herlezing waard. Nu ik er aan denk, ik heb nog een ander boek liggen:

In de geest van Tolkien, met korte verhalen van verschillende fantasy- en sf-auteurs.

Ideaal voor de beginnende fanatasy-lezer of iemand die een kijkje in die wereld wil nemen.
Hier af te halen (mits je 'm na enige tijd weer terug brengt...)

Verder kun je bij de NBC of ECI nu een pakket kopen met drie korte verhalen van Feist, Hobb en Williams. De derde vond ik echter wat minder geslaagd.

L1Rn4urAyA7aTEe

Silverthorn etc. heb je dan waarschijnlijk ook gelezen?

En de hele Discworld-reeks van Terry Pratchett? Amice Chris Datema (is die nog lid trouwens?) heeft een heel aantal van die boeken ('t zou me niet verbazen als hij ze allemaal had). The Science of Diskworld is ook tamelijk briljant. Maar als je in Huize Jeruzalem woont ben je daar vast al mee getiranniseerd door am. Berghuis. ;)

Verder heb je nog David Eddings (Belgariad etc.), Terry Brooks (Shanarra-reeks, vond ik zelf wat minder), Terry Goodkind - Wizard's First Rule (begin van nog meer ellende). En verder heb je nog de Dune-reeks van Frank Herbert (zijn ook een beetje cultboeken).

Ben nu bezig in : The Hitchhiker's Guide to the Galaxy ;) Schijn je als nerd gelezen te moeten hebben.

Ik weet niet of am. van der Valk hier nog weleens rondstruint (vast niet) maar die heeft ook een hele lading van dat soort boeken.

Aanrader: het Belgische Megastripboek wat ik nu aan het lezen ben. Met mn favo strips van Suske en Wiske, Kiekeboe, Waterland en Stam & Pilou. (Wie kent ze niet?)
Leuk voor de afwisseling, met veel visueel spektakel en heerlijk ontspannend! :)

Ingûh schreef: Silverthorn etc. heb je dan waarschijnlijk ook gelezen? En de hele Discworld-reeks van Terry Pratchett? Amice Chris Datema (is die nog lid trouwens?) heeft een heel aantal van die boeken ('t zou me niet verbazen als hij ze allemaal had). The Science of Diskworld is ook tamelijk briljant. Maar als je in Huize Jeruzalem woont ben je daar vast al mee getiranniseerd door am. Berghuis. ;) Ben nu bezig in : The Hitchhiker's Guide to the Galaxy ;) Schijn je als nerd gelezen te moeten hebben.

Als het goed is is niet al te lang geleden mijn bedankbrief voorgelezen, dus sorry, wie (idd ongeveer de hele serie) of Science of DW II wil lezen moet maar eens in den Haag langskomen (buiten kantooruren :wink: )...
Als we toch in het nerd-cult-genre rondstruinen, de Dirk Gently verhalen van Adams (mijn editie van HGTTG is te leen bij de familie Eschbach-Zandbergen) zijn ook subliem. Verder heeft Amice Jansma senior het meeste werk van Feist (in nl) in zijn kast staan: leest lekker weg, al is na het eerste verhaal het niet zo heel vernieuwend meer...

Om niet helemaal voor barbaar versleten te worden nog even een écht briljant boek: Een dag van Ivan Denisovitsj van Solzjenitsyn, iemand die wel gelaureerd is met een Nobel prijsje.

Lekker veel gelezen de laatste tijd. :) Waaronder ook 'Knielen op een Bed Violen'. Ik vind het een mooi en boeiend boek, tot in het absurde aan toe. De tegenstelling tussen Hans en Margje vind ik ook goed, vooral de soms grappig nuchtere opmerkingen en gedachtegangen van Margje over Hans' geloofsbeleving. Het is inderdaad een somber verhaal, maar ik vind het een erg leerzaam boek om over deze geloofsstroming meer te weten te komen. Heel knap van Siebelink dat hij totaal niet oordelend over het geloof schrijft, daar klinkt natuurlijk het respect en de liefde voor zijn eigen vader in door. Dat brengt mij ook nog op een volgende vraag: welk karakter zou Jan Siebelink zelf symboliseren? Hans of zijn zoon Ruben? Of zijn de parallellen tussen het verhaal en het leven van de schrijver niet zo scherp? Dit is mij nog niet helemaal duidelijk.
Verder heb ik gelezen: 'Jadie, het meisje dat niet wilde praten' van Torey L. Hayden. Ook een mooi boek, over een meisje met een ernstige vorm van selectief mutisme (zelfverkozen stilzwijgen). Haar onderwijzeres probeert het meisje weer te laten praten en zo het mysterie achter haar psychotische gedrag te ontrafelen. Naarmate het verhaal vordert worden de gruwelijkheden steeds duidelijker. Tegelijkertijd zorgen deze onthullingen er ook voor dat de grenzen tussen de fantasiewereld van het meisje en de werkelijkheid steeds vager worden. Jammer dat het verhaal niet echt tot een ontknoping komt, maar meer tot een open eind. Ook vind ik het nogal ongeloofwaardig dat een onderwijzeres buiten haar lesuren veel tijd met Jadie doorbrengt en zo op haar eigen houtje onderzoek verricht naar de achtergronden van het meisje.
Nu op naar het volgende boek! :D

Jan Siebelink was een tijdje terug in een boekhandel in Hardenberg om daar het een en ander te vertellen over Knielen op een bed violen en thematiek in zijn werk etc. Daar vertelde hij dat hij inderdaad zelf de zoon symboliseert.
In een ander boek "nachtschade" (een verhalenbundel) wordt in het eerste verhaal hetzelfde verhaal als in Knielen op een bed violen verteld alleen dan niet vanuit het perspectief van de vrouw maar vanuit dat van de man. Het is nu nog wachten op een boek waarin hij het perspectief van de zoon zal gaan beschrijven.

Ik ben er ook in bezig en vind het wel mooi, goed geschreven enzo, maar echt heel erg triest... Daar komt nog bij dat ik een paar pagina's geleden in dit topic de afloop al las :? Volgens mij wacht me nog een heleboel ellende.

Interessant dat de zoon Siebelink zelf verpersoonlijkt. Ruben, neem ik aan?

Voor de liefhebbers van "Knielen op een bed violen."

Openbaar college met Jan Siebelink over Knielen op een bed violen.

Religiositeit en literatuur

Op woensdagmiddag 1 maart 2006 organiseert de Faculteit der Godgeleerdheid en Godsdienstwetenschap een openbaar college met Jan Siebelink over zijn met de AKO-literatuurprijs bekroonde roman Knielen op een bed violen.
Jan Siebelink zal in de vorm van een interview en het voorlezen van fragmenten uit zijn boek de roman nader toelichten. Zijn optreden wordt omlijst met een drietal columns, die achtereenvolgens antropologisch, literatuurwetenschappelijk en theologisch licht werpen op het boek.
De bijeenkomst vindt plaats van 14.00-17.00 uur in de Doopgezinde kerk te Groningen, Oude Boteringestraat 33. De toegang is gratis, maar men moet zich wel aanmelden via de website: www.rug.nl/theol Plaatsing geschiedt op volgorde van binnenkomst.

Sprekers:
Naast hoofdgast Jan Siebelink zullen als sprekers optreden:
dr. Erica van Boven, universitair hoofddocent moderne Nederlandse Letterkunde;
dr.Yme Kuiper, universitair hoofddocent culturele antropologie;
prof. dr. G.H. van Kooten, hoogleraar nieuwe testament.
Als interviewster treedt op prof. dr. Hetty Zock, hoogleraar godsdienstpsychologie en coördinator geestelijk verzorging, terwijl dr. Mirjam de Baar, universitair docent voor de reformatie en nieuwe geschiedenis en de vrouwenstudies, zal optreden als dagvoorzitter.

Contactpersoon: drs M.F. Lurvink: m.f.lurvink@rug.nl , 050-363.5597

Wat tof! Jammer dat ik niet kan... Ga jij heen HaJee? Kun je niet direct even polsen of hij er wat voor voelt Medea te herschrijven? ;)

kleine vriend van Donna Tart, tot nu toe erg leuk!

Die heb ik ook gelezen! Wel een erg dik boek, maar prima te lezen.