Het verhaal van 'Zwerver' vertelt over de legende van de Wandelende Jood. Deze persoon, in het boek Asher Genzano, gelooft dat hij door Jezus vervloekt is om onsterflijk op aarde rond te dwalen tot Christus' wederkomst. Dit omdat hij Jezus in het gezicht zou hebben geslagen tijdens Zijn kruisweg naar Golgotha. Asher probeert in elke menselijke generatie een anti-christ op te sporen, om deze vervolgens te overtuigen van het geloof in God.
Claudia Fischer, een succesvolle juryconsulente, komt met deze Wandelende Jood in aanraking tijdens haar werk in Rome voor Global Union, een wereldwijde vredesorganisatie. Na een moeilijk leven met veel geloofstwijfels, aan haar de taak Asher tot inkeer te brengen en hem te overtuigen van het prachtige geschenk van Gods genade.

Het boek boeit van begin tot eind en (veelal dramatische) gebeurtenissen volgen elkaar in een rap tempo op. Fictie en werkelijkheid zijn hierdoor nauwelijks te onderscheiden, wat soms de geloofwaardigheid van het verhaal een beetje aantast. Het bekeringsproces van Claudia en de vragen van Asher omtrent Gods genade worden langdradig beschreven, maar dit zet de lezer wel goed tot nadenken over fundamentele geloofskwesties. Het is een mooi boek, op een ontroerende wijze zijn personages neergezet en is het verhaal beschreven.

Ik lees nu verschillende boeken over de Amish-geloofsgemeenschap. Erg boeiend. De boeken hierover van Beverly Lewis en Lurlene McDaniel zijn aan te bevelen.

Het zijn inderdaad toffe boeken! Ik heb alleen zelf wel ervaren dat als je heel veel van deze boeken gaat lezen, je op een gegeven moment wel een beetje zat bent van het hoge ´Francin Rivers´gehalte. Dat was mijn ervaring tenminste.
De schrijfster van ´Zwerver´ (shit ik weet em wel, maar nu even niet) heeft ook een boek ´De Waarheidsspreker´ geschreven. Dit is iets meer een roman, een verhaal. Maar zeker ook wel leuk om te lezen!

Nu ben ik 'Anna, Hanna en Johanna' aan het lezen van Marianne Frederiksson. Bestseller uit het jaar 1998, over het algemeen aan te bevelen. In deze roman probeert de dochter Anna het verleden van haar demente moeder (Johanna) en haar overgrootmoeder (Hanna) te achterhalen. Daarin ontdekt ze vele parallellen tussen haar eigen leven en die van haar moeder en oma. Ook komt de strijd tussen deze drie personages duidelijk naar voren. Het leest snel en makkelijk weg, het boek is realistisch en vlot geschreven.
Nadeel is de sombere kijk op het leven, luguber soms bijna. Gedachten over christendom en humanisme worden breed uitgemeten, wel interessant om te lezen trouwens. Jammer zijn ook de passages waarin seksuele uitspattingen uitgebreid worden beschreven...

Ben nu 'omzwervingen' van Chaim Potok aan het lezen, over de Geschiedenis van het Joodse volk door de eeuwen heen. Zeer uitgebreid en leuk om te lzen hoe hij de bijbel moeiteloos tussen allerlei andere historische bronnen weet te gebruiken en tot interessante conclusies weet te komen. Zeer boeiend.

Net vanmiddag De grote scheiding van C. S. Lewis in één ruk uitgelezen (80 p.) Hierin stelt Lewis dat Hemel en Hel onverenigbaar zijn. De hoofdpersoon reist in een bus vanuit de Hel (een grauwe, eindeloze stad) naar de Hemel. Daar aangekomen blijkt hij een schim: de werkelijkheid van de Hemel is veel vaster dan zelfs de aardse. Hemelbewoners (mensen) zoeken de schimmen op, om hen over te halen mee de berg op te gaan. De hoofdpersoon aanschouwt vele situaties van mensen, schimmen, die in hun eigen wereldje leven, in dialoog met de Hemelbewoners. Mooi voorbeeldje is de vrijzinnige theoloog: zijn oude vriend raadt hem aan zich te bekeren, hij verwerpt echter alle zekerheid en keert terug naar de Hel waar hij zich met een clubje medetheologen zich zou buigen over de veranderde inzichten van Jezus, mocht Hij langer geleefd hebben. Als altijd is Lewis weer scherp maar verliest zich soms in filosofische uiteenzettingen.

Het korte verhaal doet me vooral denken aan m'n eigen denkraam. De hoofdpersoon blijkt uiteindelijk te dromen, zijn tijd is nog niet gekomen. Ik mag hem wel, die 'Jack'.

Goed zo, Ursa! Lewis kan niet vaak genoeg gelezen worden :)

Komende zaterdag van 9:30-17:00 is er de BCB-boekenbeurs in Zwolle. Het is in de IJsselhallen en de toegang is gratis.
Alle christelijke boekenuitgevers zijn er te vinden en er is allerlei informatie te vinden, van kinderboeken tot literatuur. Ook zijn er vaak auteurs aanwezig om boeken te signeren en er worden verschillende boekenprijzen uitgereikt.
Ik ga in ieder geval een kijkje nemen!

Hé, dan kun je 'Het leven tegemoet' door Greetje van den Berg laten signeren! :)

Afgelopen week 'De eeuw van mijn vader' van Geert Mak uitgelezen. Bijzonder mooi boek. Prachtig om de sfeer te proeven van vooral de eerste helft van de twintigste eeuw. Een mooie combinatie van persoonlijke verhalen en een stukje bekende geschiedenis.

Net 'Kopstukken' van Bomans gelezen. Briljant werkje. Vooral 'De 100-jarige' was een genot om te lezen. Wat een humor heeft die man.

mensenvriend
Mausie schreef: Net 'Kopstukken' van Bomans gelezen. Briljant werkje. Vooral 'De 100-jarige' was een genot om te lezen. Wat een humor heeft die man.

Helemaal mee eens!

Ik ben nu bezig in 'De bekoring' van Hans Munsterman. (Winnaar Ako Literatuurprijs 2006). Echt een prachtig boek. Mooie zinnen, mooi verhaal; de moeite waard!

Ik ben nu 'knielen op een bed violen' aan het lezen. Helemaal niet leuk dat het leuke gezinnetje van Hans steeds minder gezellig wordt. Ik hoop maar dat het een happy end heeft.

agent_Fox_Mulder

Auteur: Arno Geiger. Titel: Met ons gaat het goed. Over een Oostenrijkse familie gedurende de 2e helft van de twintigste eeuw. Het gaat niet heel goed met de leden van de familie maar het is supergoed geschreven en zal je aan het nadenken zetten over relaties (net als de boeken van dr Phil maar dan beter) de dood (net als de bijbel maar dan anders) en kinderen (net als W.G. van der Hulst maar dan echter), en nog veertig andere thema's.

Heeft hier iemand trouwens wel eens iets van Pamuk (nobelprijs gekregen dit jaar) gelezen? Sneeuw en ik heet Karmozijn zijn erg goed, zn eerdere werk is niet echt goed door te komen.

Vriend Niels

Ik heb 'Het zwarte boek' thuis liggen, maar daar kon ik dus idd ook niet echt goed door komen en ben dus tijdig gestopt.

De Moskou Vector van Ludlum, heel slecht voor deadlines en andere zinnige dingen, goed voor ontspannen vermaak waarbij je hersenen toch niet stilzitten.

agent_Fox_Mulder

Aan de andere kant als je zn vroegere werk wel hebt gelezen dan kun je ook waarderen dat hij in zn latere boeken een stuk beter heeft leren schrijven. Aan de vertaling kan het namelijk niet liggen die wordt door dezelfde persoon gedaan.

Heeft iemand nog een goede boekentip? Wat zijn momenteel aanraders? Met dit weer heb ik zin om lekker te lezen met mn plaid over, mn pantoffels aan en een lekkere bak koffie...

Stieneke schreef: Momenteel ben ik aan het lezen in l*l Wang's Lelietheater; ontroerend!

Onlangs ook gelezen. Mooie en dikke roman over hoe een meisje, Lian, overleeft in het communistische China. Lian probeert een vriendschap aan te gaan met een meisje van de laagste kaste en dat niet zonder gevolgen. Ook indrukwekkend om te lezen is het gedeelte over de tijd die zij met haar moeder doorbrengt in een heropvoedingskamp. Lians gedachtegangen over haar vaderland, haar fantasieen en de natuur worden op een wonderlijke manier beschreven: "een bries stak zijn liefkozende vingers in Lians haren, maar verspreidde de slierten in zijn onhandige kalverliefde juist slordig over haar hele gezicht. Ze schudde met haar hoofd, lachte hem plagerig uit en maakte hem attent op het doel van haar wandeling: het meer."

Ik heb net Robinson Crusoe van Daniel Defoe gelezen, uit 1719 komt ie. Erg tof boek, met veel filosofische en theologische mijmeringen er in.

Nu lees ik De Vliegeraar, zoals iedereen.

net Het Parfum van Patrick Suskind uit, wat een ubergaaf boek!!!

Voor een lekker relaxed boek pak ik altijd een Isabel Allende-boek erbij. En anders kan ik ook Sandor Marai aanraden; 'de nacht voor de scheidin' of 'gloed'.

'boeken der kleine zielen' van amice Couperus is werkelijk magnifiek.