TuttieRuthie

Het Parfum heb ik net toevallig dit weekend gelezen! Vond ik ook een goed boek, soms wel een beetje pervers maar wel heel knap geschreven.

agent_Fox_Mulder

Het parfum is inderdaad erg goed. Ik las het toen ik in 6vwo zat, dus de expliciete scenes waren nieuw voor een geref vrijg kereltje. Maar de hele thematiek is erg sterk uitgewerkt.

Ik wil echter ook een boek aanraden van Halldor Laxness, onafhankelijke mensen. Laxness is IJslander en heeft in de jaren 1950 de nobelprijs gekregen. Het boek gaat over schapeboeren en de uitzichtsloosheid van hun bestaan. Het lijkt een wat vreemd affiche voor een boek, maar het is magistraal geschreven, zelfs alleen voor het taalgebruik is het al een aanrader.

Daarnaast moet er ook mee Coetzee worden gelezen. Wachten op de Barbaren is dan een aanrader. Het boek is eigenlijk een raamvertelling voor de apartheid-politiek van Zuid-Afrika.

Ten slotte wil ik ook nog weer de boeken van Jan Kjaerstad die Reinier vorig jaar heeft beschreven in de Sic weer naar voren halen. Mensen lees de trilogie over Jonas Wergeland het zijn briljante boeken.
Die studie komt nog wel je bent maar één keer jong:)

Ik heb net 'De avonden' van Gerard Reve gelezen. Een naargeestig, bedrukkend boek, doordrenkt van cynisme, dat de laatste tien dagen van 1946 beschrijft vanuit Frits van Egters, een kantoorklerk. De humor vond ik heel bizar, tegelijk bevrijdend. Zo af en toe heb ik hardop gelachen! Wel een aanrader overigens.

ik zie je al gniffelen en blozen achter je boekje Stien!

Ik hou zelf altijd enorm van de Nederlandse literatuur. Heb de afgelopen tijd Sonny Boy van annejet van der Zijl gelezen, een aanrader omdat je ziet dat WO II veel meer omhelsde dan Nederland, Duitsland Frankrijk etc. Ook geeft eht wat weer van de andere wereld van toen. In 60 jaar veranderd er veel wat betreft wat kan en mag...
Verder heb ik laatst ook nog het zwijgen van Maria Zachea gelezen (Judith Koelemeijer) en das ook een goed boek. Het thema rondom vergrijzing en grote gezinnen waarbinnen best veel onderlinge wrok is; very interesting.
Nu ben ik bezig in Onder Professoren van Hermans. Ook erg grappig. Hij beschrijft het heel leuk mar ondertussen voel je de machtsstrijd die odner professorren heerst, status is erg belangrijk...

Leesze!

agent_Fox_Mulder schreef: Ten slotte wil ik ook nog weer de boeken van Jan Kjaerstad die Reinier vorig jaar heeft beschreven in de Sic weer naar voren halen. Mensen lees de trilogie over Jonas Wergeland het zijn briljante boeken.

Sterker nog, deze boeken zijn eigenlijk te goed voor dit topic. Niet voor niets hebben de grote bazen in Groningen besloten in de drie delen over de hele stad te verspreiden om zo de kans dat ze gelezen worden te minimaliseren. Daarom doe ik het volgende aanbod: ik stel elke werkdag van 7:30 tot 17:00 mijn kamer te Almelo ter beschikking voor elke GSV'er die de boeken van Kjaerstad wil lezen. Op afspraak zijn alle drie de delen aanwezig. Voor degenen die niet gewend zijn om staand te lezen is het mogelijk om, tegen een geringe vergoeding, gebruik te maken van een comfortabele leunstoel.

Zo, ff een topic kicken: ^bump.

Het is weer zomervakantie en dus tijd om lekker te lezen. Met een mooie OB-pas kan ik er goed tegenaan.
Pas heb ik het eerste deel van Jan Kjaerstad gelezen. Prachtig boek inderdaad, op naar het tweede deel.
Ook heb ik de vitalist van Komrij gelezen. Beetje een raar boek, ik heb het niet zo op die moderne stijlen, het haalt nogal de vaart uit het verhaal, wat overigens wel interessant is door de visies op leven en dood, leven na de dood.

Vriend Niels

Ik heb ook nog een absolute aanrader:

'De Vliegeraar' van Khaled Hosseini. Een erg meeslepend boek die zich voornamelijk afspeeld in het ellendige Afghanistan.

Heeft iemand ook het boek Alles is Verlicht gelezen van Jonathan Safran Foer? Ik vind het een erg apart boek. Opzich wel tof, en sommige dingen zijn realistisch, maar verder vind ik het wat raar ofzo. Dat is uiteraard ook de bedoeling van de schrijver geweest, maar ik zie het niet als een supergoed boek ofzo. Iemand anders hierover nog wat?

Heb het boek niet gelezen, maar ik vond Extreem luid en ongelooflijk dichtbij van Foer wel erg goed!

Ik heb die boeken beiden gelezen, alleen dan de Engelse variant en kan ze beiden warm aanbevelen. Mijn persoonlijke favoriet is Extremely Loud & Incredibly Close. Fantastisch! Ga trouwens niet de verfilming van Everything is Illuminated kijken, dan kom je van een kouwe kermis thuis.
En echt een aanrader die je van je sokken blaast: The Amazing Adventures of Kavalier and Clay, door Michael Chabon. Ook over Joodse immigranten in Amerika en dan nog mooier.

Nu lees ik lekker ouderwets Louis Couperus, Noodlot.

Maar wat vond je precies raar aan Alles is Verlicht, Lizzy?

Het bekrompen denken van die Alex. Ik vind het irritant als de personen in een verhaal dingen doen, zeggen en denken waarvan je niet de achterliggende gedachte kunt achterhalen. Misschien is bekrompen niet helemaal goed, maar het lijkt allemaal zo oppervlakkig in mijn ogen. En daar hou ik gewoon neit van. Dat is misschien ook wel een kwestie van smaak, maar toch.
Verder is het taalgebrek van Alex wel heel grappig enzo. Maar ook die Jonathan leer je neit kennen. Ik hou daar gewoon niet van. Wat ik ook bedacht heb is at eht misschien ook te maken heeft met het cultuur verschil tussen dat van hun op dat moment en dat van mij/ ons in het hedendaagse Westen.

Pieternel, erger jij je niet aan de dingen die ik vertel? Of snap jij het hele boek misschien beter dan ik dat doe? Vertel...

Nou... ik wil natuurlijk niet alles verklappen, en het is bovendien al een tijdje geleden dat ik het gelezen heb maar ik zel proberen uit te leggen wat ik er van vindt.

Wat Alex betreft, hij doet juist zo omdat hij een bepaald beeld van zichzelf wil afgeven, waarvan hij denkt dat het Jonathan als Amerikaan zal bevallen. Je moet misschien ook niet vergeten dat Alex eigenlijk het verhaal schrijft en daar ook dingen bij verzint. Hij is nog erg jong en ook wel een beetje dom, maar vooral jong. De 'echte' Alex zie je volgens mij in relatie met zijn opa. Daar spelen zich wat subtiele dingen af volgens mij. Alex is de enige die zijn opa nog een beetje kan bereiken. Je ziet de enorme tragedie van die familie door de ogen Alex wat heel humoristisch is. De stukken van Alex hebben wel iets van het nihilisme en de banaliteit van Grünberg, maar dat staat enorm in contrast met bijvoorbeeld de subtiliteit en het mysterie van de zoektocht die ze maken en de ontmoeting die daaruit volgt.

De personages worden niet helemaal bloot gegeven, dat klopt. Maar ik vind dat in dit geval niet erg, maar juist leuk. In de echte wereld is volgens mij ook niet zo simpel dat iemands beweegredenen helder en duidelijk kunnen worden weergegeven.

Maar wat vond je dan van die andere historische verhaallijn over Trachimbrod?

Momenteel lees ik de roman 'Zwerver' van Angela Elwell Hunt. De eerste 50 pagina's zijn in ieder geval aan te bevelen.
Later zal nog een nadere reactie over dit boek volgen van mn kant.

Pieternel schreef: Maar wat vond je dan van die andere historische verhaallijn over Trachimbrod?

Nou, niet rete interessant, maar misschien dat dat nog komt, ik heb het boek nog niet uit. Opzich wel tragisch natuurlijk dat zo'n dorp en alle inwoners vernietigd is en zijn. Opzich wel grappig om te lezen over die rechtstaanden en schuinen? Wat waren het ook al weer? En wat die grootvader van Jonathan met al die vrouwen doet enzo, weird!

Maar goed, het is gewoon niet helemaal mijn stijl dus, dit boek. Ik wil m snel uit hebben dan mag ik in en nieuwe beginnen. Heb er nog 4 of 5 staan; ongelezen! Jihoe!

Momenteel ben ik aan het lezen in Lulu Wang's Lelietheater; ontroerend!

Is het niet ll?

Ik heb em voor mijn lijst bij Broek gelezen, en ik vond het helemaal niets. Het sterretje uit ll, dat inderdaad ll* moet zijn, is veelvuldig van toepassing op woorden en uitingen in dat boek.

Zelf ben ik op dit moment bezig in zowel De droom van Dawoed (Kader Abdolah) als A short history of nearly everything (Bill Bryson). Vooral die laatste is in het kader van even wat anders werkelijk briljant.

He! Hoe kan dat? Ik heb nergens een sterretje ingetoetst... En als ik de post wil wijzigen, dan zie ik dat ik toch echt haar hele voornaam juist heb ingetikt... mmmmmmmm

Gisteravond begonnen in:

The Eye of the World - Book 1 of The Wheel of Time by Robert Jordan.

Kwam hem in de Slechte tegen, voor 5 eu mogie mee naar huis.