Ik nu ook.

Ik lees nu: 1421, the year China discovered America van Gavin Menzies. De theorie van deze meneer luidt dat China al lang voor Vasco da Gama en Columbus ontdekkingsreizen naar onbekende oorden ondernamen. Overigens lees ik net dat het onzin is, maar het verhaal is mooi :)

N.B. Steendam schreef: Doen! 3,95 is geen geld. Heb hem sinds vandaag ook in huis

Klein bedrag? Pninnen mag.

Heb em nu ook (die van mij was overigens 3,90).

Hee wat geinig Hoogendoorn Jr! Heb vandaag net Kipling behandeld. Complimenten voor goede smaak!

God's Gym van Leon de Winter net uitgelezen. Prachtig boek, het tweede boek dat ik van Leon de Winter heb gelezen, wat kan die man schrijven zeg!

Uit NRC-recensie over dit boek.

God's Gym schreef: "Iemand die in voorgevoelens geloofde, geloofde ook in mythische straffen na het overtreden van de oerwetten. Een vader mag zijn ontklede dochter niet observeren. Hij had haar niet begeerd, althans niet met een seksuele intentie. Maar misschien werd in de wereld van de voorgevoeler elke vorm van observatie gestraft, ongeacht de intentie. In dat geval was hij schuldig – maar waarom zou Mirjam voor zijn schuld gestraft worden? [...] Of is deze omgekeerde, onrechtvaardige straf juist het kenmerk van magische werelden? Treft het zwaard uitgerekend de onschuldige, waardoor de van zijn zonde doordrongen zondaar dubbel wordt gestraft? Nee, hij wilde niet bestaan in een wereld die zo blind en wreed was. Maar misschien was deze wereld, die van het toeval, minstens zo gruwelijk."

Bezig met Yancey, Hoe mijn geloof de kerk overleefde. Mooie is dat je door Yanceys ogen, en door de mensen waar hij inspiratie uit put, ook een beeld krijgt van de Amerikaanse contemporaine geschiedenis. Daarnaast vooral uitnodigend om andere werken te lezen.

Daarnaast, zoals de titel al een beetje aankaart, een interessant boek voor degene die moeite heeft met het instituut kerk en de menselijkheden die daarbij komen kijken.

@Ursa, zou je eens aan Auke moeten uitlenen, die vindt dat wel interessant. (vroeger iig wel)

Iemand wel eens gehoord van de schrijfster Donna Leon en het door haar geschreven boek "Dood van de Maestro" / "Death at la Fenice"? Is dat een beetje te doen?

Op aanraden van mevrouw de fiscus en amice Knevel heb ik "In alle redelijkheid" van Tim Keller aangeschaft. Ik vind het tot nu toe echt een geweldig boek om te lezen. Keller bespreekt in het eerste deel de 7 meest gestelde sceptische vragen over religie en God. Zijn antwoorden spreken me erg aan, omdat hij ook eerlijk toegeeft dat sommige van zijn antwoorden niet overtuigend per se zijn.

Ik ben ergens halverwege in hetzelfde boek en ben ook enthousiast. Voor mij een beetje de nieuwe Lewis!

En in een heel andere categorie: Oblomov van Gontsjarov net gelezen. Schitterend hoe die Russen over de liefde kunnen schrijven en in de hoofden van hun personages kunnen kruipen.

Dan moet je 'Jewgeni Onegin' van Pusjkin eens lezen. Mooi verhaal en bovendien heel knap vertaald ('t is in rijm). Heb net Pnin van Nabokov uitgelezen. Leest makkelijk weg, mooie zinnen en grappige observaties. En niet geheel onbelangrijk voor de drukke studenten onder ons: een bescheiden aantal pagina's :) Een aanrader!

Ben net klaar met 'De taal van God' van Francis S. Collins. Aanrader voor wie zich wil verdiepen in de synthese van geloof en wetenschap, met name vanuit het oogpunt van de medische genetica en evolutie. Hij verteld over zijn eigen weg van agnost naar atheist naar christen en gaat verder met een uiteenzetting van de verschillende ideëen over geloof in (een) God op dit moment. Een groot pluspunt van dit boek vind ik dat hij vooral veel misvattingen over zowel evolutie als geloof opheldert, welke door polarisatie in de discussies daarover zijn ontstaan.

Hij gebruikt in zijn bronnen veelvuldig de boeken van Lewis (niet de Narnia-reeks natuurlijk), welke bij toch eindelijk hebben aangespoord hier eens wat van te lezen. Bij deze dan ook mijn vraag, heeft er iemand "Mere christianity" of "Onversneden christendom" thuis welke ik eens kan lenen?

Jammer dat ik je nooit heb kunnen overtuigen, maar ik ben blij dat je zijn meesterwerk nu gaat lezen! :)

Janne IJmkers 'Achtendertig nachten' is ook een aanrader trouwens! Het thema 'het probleem van het lijden' komt ontroerend aan bod. Daarnaast laat ze prachtig zien hoe iemand door omstandigheden is gevormd.

@ Rolv: Wat tof dat je daar zo mee bezig bent. Ik wil em wel eens van je lenen. Onversneden Christendom heb ik niet voor je, maar er zijn vast GSV'ers die hem op de plank hebben staan.

Mijn boekkeuze is wat minder diepgaand de laatste tijd, maar daarom niet minder boeiend: ik ben 'de Brief voor de koning' van Tonke Dragt aan het lezen. Enige jammere is dat je aan de hand van de kopjes boven de hoofdstukken precies kan voorspellen wat er gaat gebeuren...

En ik ben ook bezig met 'Stoppen met Roken' van Allen Carr, waarin zinnen als "roken is een misselijkmakende gewoonte" op elke pagina een paar keer worden herhaald, maar geeft wel veel inzicht in je gedrag.

pytric schreef:
Erik schreef: Tijd om te pitten, maar eerst nog even een hoofdstukje uit 'Wat is de wat' lezen van Dave Eggers. Mooi boek over een Sudanese vluchteling. Überhaupt werd het tijd om dit topic uit de mottenballen te halen.

Net uitgelezen. Amen, dat van de mottenballen ook trouwens. Zonder gekheid, schitterend boek.

Vond je het echt leuk? Ik vond em een beetje vervelend.

HT schreef: En ik ben ook bezig met 'Stoppen met Roken' van Allen Carr, waarin zinnen als "roken is een misselijkmakende gewoonte" op elke pagina een paar keer worden herhaald, maar geeft wel veel inzicht in je gedrag.

Even ter nuancering, voordat iedereen denkt dat deze jongen enorm goed bezig is: In het boekje staat dat je niet moet stoppen met roken voor dat je het uit hebt, en Harm-Vlees leest maximaal één bladzijde per week...

Renske schreef:
pytric schreef:
Erik schreef: Tijd om te pitten, maar eerst nog even een hoofdstukje uit 'Wat is de wat' lezen van Dave Eggers. Mooi boek over een Sudanese vluchteling. Überhaupt werd het tijd om dit topic uit de mottenballen te halen.

Net uitgelezen. Amen, dat van de mottenballen ook trouwens. Zonder gekheid, schitterend boek.

Vond je het echt leuk? Ik vond em een beetje vervelend.

Vervelend als in dat het vervelend is om in Soedan op te groeien of vervelend als in dat je je verveeld hebt?

Het verhaal was indrukwekkend geschreven en het was vast erg moeilijk voor hem enzo, maar ik vond het vervelend dat het zo ontzettend traag ging en hij de hele tijd tegen onbekende mensen ging praten. Vooral het laatste eigenlijk.

Overigens heb gister De eenzaamheid van de priemgetallen uitgelezen. Kijk daar heb je een mooi boek te pakken. Ga zo testen of de mannentester van Heleen van Royen het wel verdient om zo populair te zijn.

De eenzaamheid van de priemgetallen vond ik ook een mooi boek! Verhaal is heel goed neergezet en je kan bijzonder goed meevoelen met de hoofdpersonen.

Ik heb net Danny Gospel uit, en wilde jullie toch even aanraden om dit boek te gaan lezen, bijzonder verhaal en mooie zinnen..

Ben nu bijna op de helft van de eenzaamheid van de priemgetallen. Kan m moeilijk wegleggen, terwijl ik eigenlijk heel hard moet studeren... Maar waar ik me steeds aan erger is dat de schrijver in de doorlopende zinnen citaten niet met haakjes weergeeft.

Ja daar ben ik het mee eens Hannah. Ik heb hem afgelopen zomer gelezen en ik kan je verzekeren dat na een paar maandjes alleen nog het meeslepende verhaal blijft hangen ;).