Ik heb net 'Is dit een mens' van Primo Levi uitgelezen. Potverdikke, dat hakt er wel in zeg; het is niet zozeer de beschrijving van het fysieke lijden (dat vooral in het laatste deel van het boek ook duidelijk naar voren komt) van de gevangenen in Auschwitz dat zo aangrijpt, maar meer de algehele 'ontmenselijking' die Levi beschrijft.
Niet plezierig om te lezen, en zeker niet met dit deprimerende weer, maar wel een aanrader. Levi schrijft prachtig en het boek leest behoorlijk 'makkelijk'.

Dat is inderdaad een goed geschreven en ontroerend boek!

Heb laatst in een impuls bij de Jumbo-euroborg De Vliegeraar van Khaled Hosseini gekocht. Ik weet niet waarom, want ik ben niet zo van de boeken. In de wandelgangen enzo hoorde ik dat ik em moest lezen. Heb ik goed geluisterd? Het gaat over een turk met een vlieger.

Ja Kiffen, je hebt goed geluisterd, ik vond em erg mooi in elk geval!
Ik lees nu 'The Devil Wears Prada', iets ander niveau maar daarom niet minder leuk (voor vrouwen dan :D)

Vriend Niels
Kiffen schreef: Heb laatst in een impuls bij de Jumbo-euroborg De Vliegeraar van Khaled Hosseini gekocht. Ik weet niet waarom, want ik ben niet zo van de boeken. In de wandelgangen enzo hoorde ik dat ik em moest lezen. Heb ik goed geluisterd? Het gaat over een turk met een vlieger.

Niet alle niet-blanke mensen zijn Turken Kiffen...

Afghaan, whatever.

Net voor kamp Advocaat van de duivel uitgelezen. Mean wat een spannend boek!!! De laatste honderd pagina's zijn echt verslavend, ik kon niet meer stoppen. Zelfs met een slaap tekort ben ik door blijven lezen tot in de late uurtjes, maar ondanks een dikke hoofdpijn heb ik toch de laatste pagina gehaald:), maar Sinterklaas heeft mij voorzien van de verborgen glimlach van Nicci French dus ik denk dat ik weer een tijdje non-actief ben op alle gsv forums ;)

Herbsgarden

Sint Nikolaas heeft mij Benjamin Kunkels 'Besluiteloos' geschonken, waarvoor dank. Jurgen Tiekstra heeft de auteur - nog een jonge gast trouwens - eens geinterviewd, maar hij komt volgens mij nooit meer op dit forum. Iemand anders die het boek kent?

Ben bezig in De Engelenmaker van Stefan Brijs. Wat een raar verhaal!!! Echt leuk geschreven. En interessant verhaal.

Opgegaan in de massa, heb ik ook maar De Vliegeraar van Khaled Hosseini gelezen. Erg aangrijpend en mooi geschreven boek; leest als een trein.

Overwinteren van Gert-Jan Segers, over vier studenten in Leiden was ook leuk om te lezen en is zeker een aanrader.

Ik lees nu 'Een hart van Steen' van Renate Dorrestijn. Niet echt een woest leuk boek maar je moet wat doen om je leesdossier vol te krijgen voor Nederlands :P

Herbsgarden
Snurf schreef: ...Niet echt een woest leuk boek...

Wat vind je dan wel een 'woest leuk boek', Snurf? Wat is bijvoorbeeld het beste boek van je boekenlijst? Die lijst is trouwens het beste wat mij op de middelbare school is overkomen. 'k Wou dat ik nu nog zoveel boeken las. Toen bijvoorbeeld 'Klaaglied om Agnes' van Marnix Gijssen gelezen. Kent iemand die?

Nou, ik houd zelf van spannende boeken. En dan niet van intellectuele spanning maar meer emotionele. En veel actie (schieten, knallen, achtervolgingen) vind ik ook vet, maar wel een beetje op nivo. Detectives vind ik wel erg leuk. 'Een hart van Steen' past niet echt in dit rijtje maar van de lerares moest ik afwisselen...

Een heel goed boek wat ik laatst heb gelezen is 'Joe Speedboot' van Tommy Wieringa, wat kan die gast briljant schrijven zeg.

Herbsgarden
Snurf schreef: Een heel goed boek wat ik laatst heb gelezen is 'Joe Speedboot' van Tommy Wieringa, wat kan die gast briljant schrijven zeg.

Goedzo, met zulke wijsheden scoor je meer punten dan met een uitdrukking als 'woest leuk' ;)

Ik lees nu Moesasji van Josjikawa, een historische roman over een samourai in de 17e eeuw. Het verhaal zit vol actie, avontuur en liefde en dit alles op zijn Japans (maar wel nederlands vertaald duh)! En je leert ook nog eens wat over oude japan, je komt veel geschiedenis van veldslagen, historie over het feodale systeem, de sjoguns, geografie van toen en wat nog wel niet meer te weten. De schrijfwijze lijkt wat op een toneelstuk, niet veel personages maar ze komen elkaar toevallig overal en nergens tegen.

Herbsgarden

Klinkt tof. Hoe kom je er eigenlijk bij om zo'n boek te lezen? Is die Jostikawa zo bekend?

Ik heb ook nog eentje van Josjikawa in de kast staan, Taiko als ik het goed heb. Gaat over de moeizame eenwording van Japan, onder leiding van de toch wel als bekend veronderstelde Togukawa Hidejosji. Mooi boek, alleen erg omvangrijk.

Zelf lees ik nu (als ik er aan toekom): Het lot van de Nar van Robin Hobb. Literaire fantasy. Jaja. (sorry Rolv, wel in het Nederlands)

De teleurstelling die je bij mij teweeg brengt is een oude bekende, maar het doet nog steeds pijn te zien dat je nog in het literaire duister van de fantasie tast. Spijtig.

Aan de andere kant verblijd mijn hart zich dat jij Josjikawa's Taiko hebt staan. Hoewel ikzelf niet bekent ben met het boek zou ik het graag eens willen bestuderen. Je hebt gelijk dat Hidejosji als bekend verondersteld mag worden. Ook in Moesasji komt Hidejosje menigmaal voor.

En in antwoord op de 'Kruidentuin van de Oosterpoort' Jai-Ki: Josjikawa is misschien wel een van de bekenste Japanse schrijvers uit de 20e eeuw. En je komt tot het lezen van z'n boek door een weekend in duitsland te verblijven en voor het vertrek dit boek als enige ongelezen boek in je boekenkast stof loopt te verzamelen. Een man moet toch wat te lezen hebben onderweg naar het onbekende. Een schande en heiligschennis, maar wel typerend voor mijn prille en onderontwikkelde verstandhouding met de wereldliteratuur.

Pff ik moet echt minder in dat boek lezen, ga dr helemaal raar van praten enzo...

Laatst 'Paradiso' van Joke Verweerd gelezen. Het boek gaat over een maatschappelijk werkster, Wies, die een relatie krijgt met één van haar clienten, Arthur. Ze kan de verantwoordelijkheid voor haar zieke man niet aan. Arthur loopt uiteindelijk bij haar weg en hij vervalt in zijn oude bestaan van zwerven, verslaving en dwanghandelingen. Wanneer Wies is bevallen van hun kind Anna, beseft ze tijdens haar eerste kraamdagen dat ze al haar liefde niet kan delen aan zowel haar man als haar kind. Ze breekt banden met haar oude leven en maakt keuzes, die haar leven en dat van haar zielsverwanten radicaal verandert. Terugkerende thema's in het verhaal zijn: hoop, geloof en verantwoordelijkheid. Boeiend van begin tot eind!

Dit topic mag wel weer wat omhoog zo voor de zomer. Zijn er nog aanraders?
De afgelopen tijd heb ik een poging gedaan twee boeken van Jan Siebelink te lezen (De overkant van de rivier en De herfst zal schitterend zijn) en allebei vielen ze behoorlijk tegen.
Verder stel ik voor om lezers van Herman Brusselmans te royeren als lid, oeioei hoeveel smerigheid kan een mens hebben.