Martijn schreef: die man!

ik mag em niet. Geef hem een baan bij SBS6...(shownieuws ofzo)

agent_Fox_Mulder
Henri!! schreef: Gisteren met de faqgroep fahrenheit 9/11 gekeken. Prima documantaire over het bewind Bush, en de gebeurtenissen rond 9/11. Puntje is wel, dat de film enorm anti-bush is, en enkele schokkende belden vertoont (wat op zich niet erg is, maakt veel duidelijk)

Misschien dat je het woord documentaire kunt veranderen in propagandafilm. Dan strookt je eerste zin ook meer met de rest van je betoog.

agent_Fox_Mulder
Jurgen schreef: Dé film waar het nu om te doen is, heb ik gisteravond gezien in een kleine zaal in Pathé: . De krachten gebundeld van (videoclip)regisseur Michel Gondry (Human Nature en clips voor Björk, Daft Punk, Radiohead, Chemical Brothers en anderen) en scenarist Charlie Kaufman (Being John Malkovich, Adaptation, Human Nature, Confessions of a Dangerous Mind). Unaniem opgehemeld (behalve door Vrij Nederland). Bekijk .

How happy is the blameless vessels lot
The world forgetting by the world forgot
Eternal sunshine of a spotless mind
Each prayer excepted and each wish resigned

Een mooie film, met onwaarschijnlijk goede dialogen, een sterk verhaal, want multiinterpretabel en een sterke cast.

Vriend Niels
Henri!! schreef: Gisteren met de faqgroep fahrenheit 9/11 gekeken. Prima documantaire over het bewind Bush, en de gebeurtenissen rond 9/11. Puntje is wel, dat de film enorm anti-bush is, en enkele schokkende belden vertoont (wat op zich niet erg is, maakt veel duidelijk)

Ik vond de film een beetje langdradig en het was allemaal wel erg aan elkaar gebreid. Bowling for Columbine was een stuk leuker, bij Fahrenheit 9/11 ergerde je je soms een beetje aan bepaalde argumenten die tegen Bush werden gebruikt. Michael Moore is overigens, ook al ben ik het lang niet altijd met hem eens, wel een hele vermakelijke vent.

agent_Fox_Mulder schreef: [..] How happy is the blameless vessels lot

Vestal's lot.

Maar goede film. Wel is de niet-chronologische volgorde van de film dan weer zo duidelijk, dat je op een kwart van de film al weet hoe het verhaal chronologisch in elkaar zit.
Het is een heerlijk Kaufman-verhaal. Met goede acteurs, waardoor de intimiteit van de prille liefde tussen Jim Carey en Kate Winslet niet zwijmelend, maar puur en overtuigend over komt.
Nog origineler dan het idee van het wissen van een herinnering aan iemand uit je geheugen, is het wanneer Joel spijt krijgt van en tijdens het uitwissen van de herinnering van Clementine; hij neemt haar mee in de verborgen plekken van zijn geheugen, waar gêne, vernedering en verdriet voorkomen.
Een mooie Hollywood boodschap uiteindelijk dat, ondanks het afgelopen zijn van een relatie, de herinnering waardevol en heerlijk kan zijn.

agent_Fox_Mulder

Ah, vestal dus, naar de Romeinse godin Vesta in het Grieks Hestia de godin van het hart en het vuur, dat is wel verhelderend voor de zin. Ook al kun je ook wel mooie associaties maken met het woord Vessel, misschien had Pope toch wat langer daarover na moeten denken.

agent_Fox_Mulder schreef: Misschien dat je het woord documentaire kunt veranderen in propagandafilm. Dan strookt je eerste zin ook meer met de rest van je betoog.

Tuurlijk, Moore is een demagoog of tenminste hij fundeert niet tot in detail. Het is ook niet dat hij dat moét doen. Het is zíjn film. Hij brengt met veel retoriek zijn film en daarin is hij goed. Vandaar dat Tarantino hem beloonde met de Gouden Palm.
Retoriek is ook iets wat politici gebruiken sinds Aristoteles Alexander de Grote erin bijspijkerde. Nog erger: leugen is ook een bekend fenomeen. Clinton hoeven we er daarvoor niet bij te slepen. Bush jr. is meer dan genoeg, zoals we weten. Ik hoop dus, Mulder, dat je niet met twee maatstaven meet. Je beweerde het feitelijk niet, maar ik werk dan maar preventief. Ik vrees het ergste na je pro-Bush lobby van laatst op soos. Ben je er vanavond ook?

pauljonathanpaulusI schreef: Een mooie Hollywood boodschap uiteindelijk dat, ondanks het afgelopen zijn van een relatie, de herinnering waardevol en heerlijk kan zijn.

Je hebt gelijk. Kijk er Cold Mountain maar eens op na, toch een tamelijke formulefilm, waarin Jude Law een bliende 'ziener' hetzelfde voorhoudt, wanneer die zegt niet voor tien minuten te willen zien.
Verder: ik zie Eternal Sunshine meer als een film van Michel Gondry. Alleen is dat minder makkelijk na te vertellen dan het scenario van Kaufman, waardoor we snel weer bij de laatste uitkomen.

agent_Fox_Mulder
Jurgen schreef: [..] Tuurlijk, Moore is een demagoog of tenminste hij fundeert niet tot in detail. Het is ook niet dat hij dat moét doen. Het is zíjn film. Hij brengt met veel retoriek zijn film en daarin is hij goed. Vandaar dat Tarantino hem beloonde met de Gouden Palm. Retoriek is ook iets wat politici gebruiken sinds Aristoteles Alexander de Grote erin bijspijkerde. Nog erger: leugen is ook een bekend fenomeen. Clinton hoeven we er daarvoor niet bij te slepen. Bush jr. is meer dan genoeg, zoals we weten. Ik hoop dus, Mulder, dat je niet met twee maatstaven meet. Je beweerde het feitelijk niet, maar ik werk dan maar preventief. Ik vrees het ergste na je pro-Bush lobby van laatst op soos. Ben je er vanavond ook?

Beste Jurgen, jij mag me wel Peter noemen hoor.
Maar om te zeggen dat ik bezig was met een pro-bush lobby voert toch wat te ver. Ik heb namelijk alleen maar, met veel omhaal van woorden, aangegeven dat Bush niet zo achterlijk is als iedereen wel denkt. Wat Moore in zijn film heeft gedaan is niets minder dan bijna twee uur lang op de man spelen en de meest idiote verbanden leggen. Als je wilt kunnen we dat vanavond nog wel even ophelderen. (denk ik, als ik me niet te ziek voel)

Ik moet toegeven dat ik de 'documentaire' nog niet gezien heb en misschien nog wel moet zien. Maar zoals Dana Linssen in het NRC schreef: 'al zou maar de helft van wat Michael Moore beweert waar zijn, dan nog is er iets goed mis in Amerika'. We kunnen hem wel samen kijken en een eindoordeel vormen. Ik moet wel zeggen dat Moore wel eerder in een controverse is beland voor 1 van zijn eerste documentaires, te weten:
Roger and me.

agent_Fox_Mulder

Ja die was nog wat minder gelikt dan Bowling, maar toch wel een mooi staaltje knip en plak werk :wink: