Knapzak schreef: o brother where art thou

Die is echt slecht. Ben nog nooit zo keihard in slaap gevallen bij een film!!

nee man! topfilm met diepgang, steengoede karakters, prima acteurs.
je snapte m zeker niet? beetje het verhaal van de odyssee geloof ik. maar dan in de tijd van de slavernij in de states.

Knapzak schreef: the big lebowski

Super tof idd.
al die drukte om een tapijt... wat gaaf!

ARD schreef:
Knapzak schreef: o brother where art thou

Die is echt slecht. Ben nog nooit zo keihard in slaap gevallen bij een film!!


Hee Bolluis, niks in slaap gevallen... ik kan me herinneren dat we het na die mislukte speeskeek :heulsuse: :lol: op een zuipen hebben gezet, van verdriet om zo'n dramatische film. (Schijnt in Wageningen wel aan te slaan trouwens.)

'O brother, where art thou' is wel een tikkeltje minder dan 'The big Lebowski' moet ik zeggen. Wat langzamer en minder verrassend. De soundtrack is daarentegen wel erg leuk. Maar die regisseurs, de Coen brothers, maken stuk voor stuk erg interessante films (Fargo [oscar voor beste script], The man who wasn't there)

'The big Lebowski' is trouwens ook erg grappig als je kijkt naar Jeff Bridges, die the Dude speelt, en de rol vergelijkt met degene die hij speelt in bijvoorbeeld 'K-pax' met Kevin Spacey. Een wereld van verschil; fantastisch gedaan. Ook erg tof trouwens: de zwijgzame rol van Flea van de Red Hot Chili Peppers, die een Duitse nihilist speelt en Steve Buscemi die de hele film geen 1 zin weet af te maken doordat hij steeds wordt afgesnauwd door John Goodman.
Bovendien moet je de film zien, voordat je gaat bowlen. Je kijkt er heel anders tegen aan, wanneer je hebt gezien hoe het eruit vanuit de bowling bal uit ziet.

agent_Fox_Mulder

zelden zoveel intelligente opmerkingen in één stukje tekst gezien :lol:

Heb zondagavond "Platoon" gezien:

Wat een kneitergoeie film is dat, was al weer een poosje geleden dat ik hem gezien heb, maar deze film (uit 1986 al weer) is een van de beste oorlogsfilms die ik ooit gezien. Het gaat over een rijkeluis jongen (Charlie Sheen) die zich vrijwillig opgeeft om in Vietnam te vechten, hij vindt het niet eerlijk dat de armen altijd moeten vechten voor de rijken. De hele film door vertelt hij dingen in de vorm van brieven aan zijn oma. De hele zinloosheid van (de) oorlog (in Vietnam) wordt prachtig weergegeven en ook vooral wat oorlog met mensen kan doen. Charlie Sheen zie je ook gewoon veranderen van een groentje naar een jongen die al te veel gezien voor iemand van zijn leeftijd (misschien zoiezo wel voor een mens). Door de hele film komt telkens Barber's Adagio for strings terug ( een van de weinige klassieke stukken die ik wel kan waarderen, maar deze vind ik dan ook heel mooi, check ook de mix van William Orbit) en een van de mooiste/ aangrijpendste stukken waarin je dit hoort is de scene die ook afgebeeld staat op de poster: Een van de 2 sergeanten rent naar de helikopters die al wegvliegen met tientallen schietende vietnamezen achter hem aan ( :badass: :rambo: :shoot: ) en als hij dan ziet hij dat hij die helikopter niet meer haalt zakt hij door zijn knieen en sterft (verhaal zit nog wat ingewikkelder in elkaar, maar dat ga ik hier nu niet helemaal uitleggen). In ieder geval echt een supergoed film!!!!!

.
Face/Off

Vorige week liep ik door het winkelcentrum en zag dat het bij Van Leest 4 DVD's halen, 3 betalen was. Ik heb dus een viertal films gekocht, waaronder Face/Off (John Woo).

Deze heb ik vanavond gekeken, en ik ben er echt helemaal ondersteboven van! :shock:

Het gaat over een hoge FBI-gast genaamd Sean Archer (John Travolta) en de brute terrorist Castor Troy (Nicolas Cage). In een openingsduel verliest Troy een raakt in een coma, maar laat weten dat er in San Fransisco een überbom ligt, en Troy's broer in de gevangenis is de enige die weet waar precies. Daarom laat Archer het gezicht van Troy naar zijn eigen gezicht transplanteren om zo diens broer te ondervragen over de plek van de bom.
Ondertussen wordt Troy (uiteraard) wakker uit zijn coma en laat Archer's gezicht bij zichzelf erop zetten en vermoord vervolgens iedereen die van de transplantatie-missie afweet.
Vanaf dat moment leiden ze dus elkaars leven. Archer als Troy in de gevangenis en Troy als Archer bij de FBI en zijn gezin. In het vervolg van de film zoeken ze elkaars omgeving en familie/vrienden op wat resulteert in een aantal goed uitgewerkte situaties waarbij Archer bijvoorbeeld volledig achteroverslaat van de drugs die Troy normaal gebruikt en Troy Archer's gezin compleet omgooit. Met als hoogtepunt het moment dat ze tegenover elkaar staan met ertussen een muur met aan beide zijden een spiegel, en ze dus op een bizarre manier oog in oog staan met hun rivaal. Echt geniaal gedaan! Niet uit te leggen.

Het concept sprak mij in eerste instantie niet zo aan, ik had de film dan ook gekocht vanwege de acteurs. Maar tijdens de film wordt het zó fantastisch uitgewerkt dat ik hem aan mijn lijstje met klassiekers heb toegevoegd. En de manier waarop beide acteurs elkaars personage spelen is werkelijk subliem te noemen! De actie is, zoals je het van een John Woo film mag verwachten, rijkelijk aanwezig. Misschien aan het einde iets té, maar dat mag de pret absoluut niet drukken.

Gaat hem allen zien! 8)

Ik hoop dat er ook meer recente films bij die aanbieding van je zaten. Face/off is uit 1998 ofzo?

Nuh, ze waren in de aanbieding dus wat wil je. Maar dat wil natuurlijk niet zeggen dat ze daarom minder goed zijn! Ik heb bijvoorbeeld ook Good Will Hunting erbij gekocht, een op en top klassieker! Ik zou trouwens ook niet zo gauw een film uit het recente verleden kunnen bedenken die ik er graag bij had gezien.
Nee ik heb liever films die al wat langer uit zijn. Op die manier kun je beter de troep van de toppers scheiden, snappie?
Face/Off is zeker niet de beste film aller tijden, maar zeker wel eentje die ik het geld waard vind. Beter in ieder geval dan zeg een Terminator 3 of een How To Lose A Guy In 10 Days...

L1Rn4urAyA7aTEe

In Good Will Hunting wordt vreselijk gevloekt, ik waarschuw je maar alvast...

Weet ik. Ik heb hem namelijk al vier keer gezien.

Maar eerlijk gezegd stoor ik me er niet zo aan. Ik doe namelijk nooit aan ondertiteling, en dat is vaak de oorzaak dat iets als vloek over wordt gebracht.
Natuurlijk zitten er woorden in die niet netjes zijn, maar ik persoonlijk (!) vind het niet storend of godslasterlijk.
Bovendien, als je elke film waarin gevloekt (?) wordt moet gaan boycotten, dan blijft er weinig meer over. Wat overigens niet betekent dat je alles maar kunt kijken en tolereren. Natuurlijk zijn er grenzen. Maar er moet mijns inziens wel ruimte blijven voor relativering.

Jean schreef: Weet ik. Ik heb hem namelijk al vier keer gezien. Maar eerlijk gezegd stoor ik me er niet zo aan. Ik doe namelijk nooit aan ondertiteling, en dat is vaak de oorzaak dat iets als vloek over wordt gebracht. Natuurlijk zitten er woorden in die niet netjes zijn, maar ik persoonlijk (!) vind het niet storend of godslasterlijk. Bovendien, als je elke film waarin gevloekt (?) wordt moet gaan boycotten, dan blijft er weinig meer over. Wat overigens niet betekent dat je alles maar kunt kijken en tolereren. Natuurlijk zijn er grenzen. Maar er moet mijns inziens wel ruimte blijven voor relativering.

Ff een vraagje: Heb je toevallig ook Donnie Darko gezien? Wat vind jij als leek (ik zeg: niet GSV-er) daarvan?

Pater schreef: Ff een vraagje: Heb je toevallig ook Donnie Darko gezien? Wat vind jij als leek (ik zeg: niet GSV-er) daarvan?

Nee, niet gezien. Zal hem vannacht downloaden en dan laat ik wel even weten wat ik er als niet GSV-er van vind.

Vol verwachting klopt mijn hart :)

L1Rn4urAyA7aTEe
Jean schreef: Weet ik. Ik heb hem namelijk al vier keer gezien. Maar eerlijk gezegd stoor ik me er niet zo aan. Ik doe namelijk nooit aan ondertiteling, en dat is vaak de oorzaak dat iets als vloek over wordt gebracht. Natuurlijk zitten er woorden in die niet netjes zijn, maar ik persoonlijk (!) vind het niet storend of godslasterlijk. Bovendien, als je elke film waarin gevloekt (?) wordt moet gaan boycotten, dan blijft er weinig meer over. Wat overigens niet betekent dat je alles maar kunt kijken en tolereren. Natuurlijk zijn er grenzen. Maar er moet mijns inziens wel ruimte blijven voor relativering.

Opmerking 1: Hoe goed versta jij Engels?
Opmerking 2: We praten hierover wel verder tijdens het novitiaat.

Ingûh schreef: Hoe goed versta jij Engels?

Eh, gemiddeld? Ik snap wat je hiermee bedoeld. Ik heb het script nagelezen, en er wordt inderdaad wel regelmatig gevloekt. Sorry, maar tijdens het kijken valt dat me gewoon niet op.
Mijn eerste reactie over dat vloeken had ik dus geschreven met in mijn hoofd de engelse woorden shit en f*ck (goedkope censuur, weet ik), wat in ondertitels vaak ook als vloek neer wordt gezet. Maar inderdaad, in deze film is het regelmatig (14 keer om precies te zijn) ook in het engels een vloek. Mijn fout.

Ingûh schreef: We praten hierover wel verder tijdens het novitiaat.

Is dat een dreigement? (Let's take this outside!) Heheh. Nee, is goed hoor. Lijkt me interessant.

Pater schreef: Vol verwachting klopt mijn hart :)

Je zult nog even geduld moeten hebben. Vanochtend kwam ik erachter dat ik vergeten was ruimte te maken en is hij er op 500 mb mee gekapt. Ik heb hem net weer aangezet, en met een beetje geluk kan ik hem vanavond kijken.

Ik ben net klaar met Donnie Darko kijken.

En wat vind ik ervan? Tja, lastig te zeggen. Indrukwekkend in ieder geval. Af en toe redelijk freaky, en soms ook geestig. Maar aan de andere kant nogal zweverig. Tijdreizen, uit de buik komende doorzichtige slangen... Niet echt mijn smaak, maar goed. Daar moet je van houden.

Het duurde even voor ik precies doorhad hoe het verhaal in elkaar stak, maar aan het eind kwam het allemaal toch bij elkaar. Het kenmerk van een goed uitgedacht verhaal, nietwaar?

Wat ik me alleen afvroeg: heeft dit nog iets met het onderwerp te maken waar Inge en ik het hierboven over hadden? En ook: is er een speciale reden dat ik dit als leek / niet GSV-er heb gekeken?

Bedankt voor de tip. Hij was in ieder geval wel de moeite waard.

L1Rn4urAyA7aTEe
Jean schreef: er wordt inderdaad wel regelmatig gevloekt. Sorry, maar tijdens het kijken valt dat me gewoon niet op.

Staat het artikel van ama. Sterken over Donnie Darko niet in de novitiaatsreader dan?