Pater schreef: En wat betreft Johnny Depp: Heb je al die t-shirts niet gezien die ie constant aan heeft? Alleen dat al vond ik erg grappig!

Ok, toegegeven, Johnny Depp en zijn kledingadviseur (bijvoorbeeld zijn "I'm with stupid"-variant en de uiterst droge: CIA 8) ) zijn geweldig, maar voor de rest blijf ik de overige rollen nogal oppervlakkig en gestileerd vinden.
Dit doet er niets aan af, dat dit gewoon een goeie film is; geen klassieker, wel top.

Deze week heb ik een film gezien waar ik zeer van onder de indruk was: Persona (1966) van de zweedse regisseur Ingmar Bergmann. Volgens was dit een aanrader, en daarom heb ik 'em bij de LB geleend. Hij maakte de verwachtingen die op de site gewekt werden volledig waar!

De shots zijn stuk voor stuk indrukwekkend, de muziek ondersteunt tot in perfectie, de manier waarop licht en schaduw worden gebruikt(de film is in zwart-wit)... echt bijna elke scene is een juweeltje.

De film gaat over een 2 vrouwen: een verpleegster die een actrice verzorgt die niet meer wil praten (hoewel ze het technisch gezien wel kan). De verpleegster heeft dus bijna alle dialoog in de film. De spanning tussen beide vrouwen wordt steeds groter tijdens de film...
En dit alles subliem in beeld gebracht.
wow.

Ik denk dat ik de film binnenkort ga herzien (hij is toch gratis te leen bij de LB :P ), dus als nog iemand zin heeft in een supertopfilm...

Als filmkenner in wording hou ik me aanbevolen. Wanneer?

Ik dacht aan komende week.

edit: vandaag (maandag) bij mij om 20.30

Wordt wellicht iets later voor mij in verband met een eetafspraak.

We kunnen er natuurlijk ook 9 u van maken...
Bel maar als je eraankomt.

Zojuist heb ik een prachtige film gezien: Nirgendwo in Afrika.
Een mooi vormgegeven film die zich afspeelt in (hoe verzin je het) Afrika, met als hoofdpersonen een Duitse familie die voor het begin van de 2e WO al naar Afrika zijn gevlucht wegens de toenemende Jodenhaat in Duitsland. Ze laten hun familie achter, en dit levert in het begin de nodige spanning op tussen man en vrouw. Thema's in de film zijn 2 crisissen: in de relatie tussen de man en de vrouw en een identiteitscrisis van deze Duitse Joden in Brits Kenia.
Voor wie nog in Oscars gelooft: deze film heeft in 2002 de Oscar voor de beste niet-engelstalige film gewonnen.
Aanrader dus!

28:06:42:12

Vandaag maar weer eens Donnie Darko gekeken. Wàt een topfilm zeg! Iedereen die hem nog niet gezien heeft moet hem deze week even gaan huren.
:fortune:
Pater, nog bedankt voor de tip hè. :daumenhoch:

Donnie Darko.....mmmmmmmmm.... waar doet me dat ook al weer aan denken? is er misschien iemand van de ABC 2003 online?? :wink:

Sabine schreef: Donnie Darko.....mmmmmmmmm.... waar doet me dat ook al weer aan denken? is er misschien iemand van de ABC 2003 online?? :wink:

Jazeker! Ik geloof dat niet iedereen de film toen kon waarderen maar ik vond het inderdaad ook een zwaar goeie film, moet hem binnenkort maar weer es opnieuw gaan bekijken. :roll:

ik snapte werkelijk nix van die film... het enige dat ik nog weet is dat er een konijn in voorkomt en de wereld vergaat ofzo :?
niet heel leuk......

en een jongen die niet helemaal spoort ofzo...

Er zijn wel (veel) meer mensen die hem niet snappen. Komt door het tijdreizen denk ik. Maar dat is juist de kracht van de film. Alles staat met elkaar in verbinding, alleen moet je als kijker die verbindingen zelf zien te leggen. En eigenlijk is het wel jammer dat sommige mensen al snel afhaken als het niet met twee vingers in de neus en een bak chips te volgen is.
Overigens heb ik na twee keer kijken ook nog wel dingen die ik niet snap. Dus moet ik hem nog maar een paar keer kijken. Joeghei! :P

Geniale quote trouwens:
- Why do you wear that stupid bunny suit?

  • Why are you wearing that stupid man suit...

En de soundtrack is ook prachtig.

Vriend Niels

Als je nog een keer een leuke Duitse film wil zien:

Lola Rennt

Jean schreef: eigenlijk is het wel jammer dat sommige mensen al snel afhaken als het niet met twee vingers in de neus en een bak chips te volgen is.

maar dat kan ook heeeeeel leuk zijn... en dan heb ik het over 'mean girls' :twisted:
is een leuke film waar je tenminste niet bij hoeft na te denken :) alleen hadden we de girls ietsje meaner verwacht.

Net zo mean als jij zeker??

Ik vond ze eerder dom dan 'mean'. Gelukkig had Karen (één van de krengetjes) een VIJFDE ZINTUIG! ;-)

Zojuist was op Yorin een verfilming te zien van van John Grisham. Toevallig had ik een half uur voordat hij begon het boek afgerond, dus het verhaal lag nog vers in mijn geheugen. Het boek was goed geschreven en leuk om te lezen, en de cast (o.a. Matt Damon en Danny DeVito) van de film sprak me ook wel aan. Genoeg potentie voor een leuke film dus.

Maar helaas. Al na twee scènes blijkt er van alles mis te gaan. Belangrijke gebeurtenissen die bepalend zijn voor het verhaal worden weggelaten, of in het voorbijgaan even genoemd en geregeld. Hierdoor valt de achtergrond en motivatie van de karakters volledig weg, en springt het geheel van de hak op de tak in een wanhopige poging om alle essentiële onderdelen toch de revue te laten passeren. Gevolg is dat er van alles in een veel te kort tijdsbestek gebeurd en de film onrealistisch over komt. Het hele circus tijdens de zitting wordt vervolgens weer veel te uitgebreid behandeld, waarbij er ook nog eens allerlei conversaties en acties voorbij komen die niet, of heel anders, in het boek staan beschreven.
Het acteerwerk is ook niet bepaald hoogstaand. Een matige Thunderbirds-aflevering is overtuigender. De acteurs zitten niet in de rol, en de bewegingen en conversaties zijn klungelig en ingestudeerd. Vooral Danny DeVito zet met zijn staat van dienst een lachertje neer. Matt Damon heeft in hetzelfde jaar Good Will Hunting gemaakt, waarin hij wèl een goede prestatie levert. Waarom hij in deze film dan zo loopt te stuntelen is mij een beetje een raadsel.
Het boek en ook de film vallen onder de noemer 'Thriller'. Bij het boek had ik mijn thrillingen al prima onder controle, maar bij de film wordt dit genre wel heel breed benaderd. Het doet af en toe meer denken aan een B-comedy. Ook de soundtrack is volgens mij niet gekozen met het oog op het genre. Fluitjes en riedeltjes proberen met name tijdens DeVito's optreden een jolige sfeer op te wekken, maar het overtuigd geen moment. Deze irritante stukjes tussendoor zorgen alleen maar dat de aandacht verslapt en de film verder wordt afgebroken.

Kortom; het boek is leuk om te lezen en is goed uitgebelanceerd wat betreft de verschillende (overigens zeer dunne) verhaallijnen. De film gooit deze balans volledig overboord, en rolt voorbij als een snel in elkaar gevouwen papieren bootje, dat bij het te water gaan al snel doorweekt raakt en naar een diepe kuil in de bodem zakt. De eerste helft gaat veel te snel en laat belangrijke zaken achterwege, terwijl de tweede helft maar voort blijft slepen en de sfeer van het boek als pottenbakkerswerk aan gort slaat.
Zonde.

Kan iemand mij vertellen wat er zo eng of geweldig is aan The Blair Witch Project? Ik vond het concept heel leuk, maar er had volgens mij veel meer uit gehaald kunnen worden.
Het vervolg erop is trouwens helemáál huilen met een rietje.

Vriend Niels
Jean schreef: Kan iemand mij vertellen wat er zo eng of geweldig is aan The Blair Witch Project? Ik vond het concept heel leuk, maar er had volgens mij veel meer uit gehaald kunnen worden. Het vervolg erop is trouwens helemáál huilen met een rietje.

Toen ik een jaar of 16 was zag ik deze film geloof ik voor het eerst en vond ik hem helemaal geweldig en superspannend. En opzich is het concept heel origineel en is de film op een simpele doch sublieme manier best eng.
Toen ik de film later nog is zag vond ik hem ook niet zoveel meer aan, maar dat is vaker zo als je een film twee keer bekijkt. Deel 2 is inderdaad heeeel erg slecht.
Je hebt trouwens zeker pas geleden op een avond allebei de delen achter elkaar gekeken...