regelementen:
Als er meerdere teams in de groepswedstrijden eindigen met hetzelfde puntenaantal, dan zal de winnaar uit de onderlinge wedstrijd doorgaan naar de volgende ronde. Hebben zij gelijk gespeeld in de groepswedstrijd dan telt eerst het doelsaldo, dan het aantal totaal gescoorde doelpunten en eventueel doelpunten tegen. Wanneer dit nog steeds geen uitkomst biedt, resteert óf een penalty shoot-out óf loting.

loting: altijd leuk.

p.s. waar heb je deze bron vandaan? :roll:

Arnold schreef: loting: altijd leuk. p.s. waar heb je deze bron vandaan? :roll:

uefa.com staat het ergens, ik heb het vrij vertaald.

telegraaf van vandaag:

"Reken is al begonnen

Wil het Nederlands elftal achteraf niet worden uitgespeeld door Duitsland en Tsjechie bij de bepaling van de nummer een en twee in Groep D, dan moet het winnen van de Tsjechen. Houden de drie toplanden in groep drie elkaar allemaal in evenwicht en winnen ze allemaal van het bescheiden Letland dan eindigen drie landen bovenaan met 5 punten. In dat geval zal het aantal gescoorde doelpunten in de onderlinge resultaten tussen NL, Tsjechie en Duitsland bepalend worden.

Met de wetenschap, wat de uitslag van Nederland Tsjechie is kunnen de Duitsers en Tsjechen in hun laatste puolewedstirijd aansturen op een resultaat waarmee beide landen zich plaatsen voor de kwartfinale. Wordt Nederland - Tsjechie 0-0 dan is 1-1 bij Duitsland - Tsjechie toereikend voor beiden om de eerste ronde te voerleven. bij 1-1 moeten de Duitsers en Tsjechen 2-2 spelen en zo verder. Pas als alle drei onderlinge wedstrijden tussen NL, Tsjechie en Duitsland in 1-1 eindigen gaat het doelsaldo tellen en wordt het resultaat tegen Letland van belang
Overignes is Oranje met zeges tegen Tsjechie en Letland zeker van een kwartfinale plaats alsa groepswinnaar of nummer twee.

Toernooireglement groepsvolgorde bij gelijk aantal punten:

  1. meeste punten in onderlinge wedstrijd(en) betreffende teams.
  2. doelsaldo onderlinge wedstrijd(en) betreffende teams
  3. aantal gescoorde doelpunten in onderlinge wedstrijd(en) betreffende teams.
  4. doelsaldo van drie gropeswedstrijden
  5. aantal gescoorde doelpunten in drie groepswedstrijden
  6. coefficient kwalificatieduels wk2002 en euro 2004 (aantal punten gedeeld door aantal wedstrijden)
  7. Fair play klassement
  8. loting (alleen bij gelijk eindigen drie teams)"

Maar toen wij dit vanochtend lazen onder het genot van een bakkie koffie kwam mijn nooit genoeg geprezen huisgenoot amice kruidhof erachter dat er een foutje in het artikel staat. Want er staat dat als Nederland - Tsjechie 0-0 wordt, dat Duitsland en Tsjechie dan bij een 1-1 allebei doorzijn, maar dat is niet zo. Want dan hebben Tsjechie en NL namelijk allebei 2 goals gemaakt in de onderlinge wedstrijden tussen de 3 landen. Voor de rest klopt het wel. NL moet dus winnen van Tsjechie, anders spreken Tsjechie en Duitsland vrijwel zeker een gelijkspel af met meer doelpunten dan NL - Tsjechie en ligt NL eruit!!!! Aan dat afspreken van Tsjechie en Duitsland over hun resultaat hoeven we niet te twijfelen, het blijven Duitsers...

Benieuwd naar jullie mening over deze mogelijk, bijzondere ontknoping
in groep D

PS heb het snel getypt vandaar de typfouten.

nederland zal gewoon moeten winnen van tsjechie, zo simpel ligt het. dan houden ze alles in eigen hand. maar om te winnen van tsjechie zal dickie toch een keer vooraf moeten doen alsof het al rust is, zodat hij zijn meesterlijke herstel-wissels kan toepassen (in de kwalificatiewedstrijden t/m ne-du al 7 keer!!!) en dat zie ik nog niet zomaar gebeuren. ik zeg zenden en bouma eruit, cocu achterin en robben en sneijder in de basis. ik heb trws ook nog geen enkele keer een goeie reden gehoord waarom het elftal van schotland-thuis niet nog een keer uitgeprobeerd kan worden. kennelijk heeft advocaat een alles-of-niets-wedstrijd nodig om een normaal elftal het veld in te sturen. maar jah, met stammie op koller en davids op nedved komt nederland er wel uit.

agent_Fox_Mulder

De Tsjechen winnen van de Duitsers. Nederland was alleen zo gruwelijk slecht dat ze nu weer af moeten gaan wachten wat andere landen doen. Als het tegen Tsjechië zaterdag niets wordt ben ik voor de Zweden :winner:

Vriend Niels

Ik denk dat jij je niet met voetbal moet bezig houden.

das toch prachtig! de nummers 1-5 van het toernooireglement der groepsvolgerde zijn behoorlijk acceptabel, hoewel daar natuurlijk discussie over kan bestaan. maar dan, nummer 6-8: hoe haal je het in je hoofd. een superslecht elftal dat bijvoorbeeld niet eens op het WK verscheen, ik herinner me Zwitserland, zal bij dat coëfficient voor het WK tenminste op 1 uitkomen (0:0 is nog altijd 1), terwijl een goed elftal als Tunesië naar het WK kan maar superslecht presteert slechter af is, doordat die onder de 1 uitkomt. nou vraag ik je. :roll:
maar dan het Fair Play-klassement: waanzin! we hebben het toch net met z'n allen gehad over het onomstotelijke feit dat Nederland resultaten moet halen en daarmee de kwartfinales moet bereiken. tja, waar gehakt wordt vallen spaanders, en dus zul je keuzes moeten maken tussen Fair Play of keizuivere doelpunten. :shock:
nee, geef mij maar penalties, is tenminste beter dan loting! :D

Volgens mij is er maar een juiste reactie op jou betoog:

:shock: waar heb je het over?? :shock: :shock:

nou, over zaken waar de gemiddelde voetballiefhebber niet over zal nadenken maar die toch van belang, wat zeg ik, levensbelang zijn. het was vooral bedoeld ter opluistering van het gebazel en gespeculeer over de al dan niet juiste opstelling van de Nederlands elf.

:wink:

Henri!! schreef: Volgens mij is er maar een juiste reactie op jou betoog: :shock: waar heb je het over?? :shock: :shock:

De echte liefhebber wéét dat. J.C drukt zich ook niet uit in foutloos grammaticaal Nederlands, maar iedere liefhebber volgt hem. Zo kan iedere liefhebber Arnold ook volgen. Hij heeft het over wie door gaat bij gelijk eindigen.

wie heeft hier commentaar op de juistheid van de door mij gebruikte grammatica?
overigens begrijp ík juist johan cruijff weer niet altijd. :D

Arnold schreef: wie heeft hier commentaar op de juistheid van de door mij gebruikte grammatica? overigens begrijp ík juist johan cruijff weer niet altijd. :D

J C roept altijd theoretische dingen, wat in de praktijk niet/nauwlijks is uit te voeren

Graag kom ik nog even terug op de afspraken die Duitsland en Tjechie zouden kunnen maken. Dat lijkt mij namelijk zeer onwaarschijnlijk. Stel dat je met 2-1 voor staat, dan ga je toch geen eigen doelpunt maken of wat ook om 2-2 te spelen? Daar komt bij dat Tjechie natuurlijk weet dat ze veel beter zijn dan de Duitsers, en dat er twee Ajacieden bij Tjechie spelen.
Natuurlijk moet je het hier niet op aan laten komen: verslaan die Tjechen, dat kan best!

Jurrian schreef: Toernooireglement groepsvolgorde bij gelijk aantal punten: 1. meeste punten in onderlinge wedstrijd(en) betreffende teams. 2. doelsaldo onderlinge wedstrijd(en) betreffende teams 3. aantal gescoorde doelpunten in onderlinge wedstrijd(en) betreffende teams. 4. doelsaldo van drie gropeswedstrijden 5. aantal gescoorde doelpunten in drie groepswedstrijden 6. coefficient kwalificatieduels wk2002 en euro 2004 (aantal punten gedeeld door aantal wedstrijden) 7. Fair play klassement 8. loting (alleen bij gelijk eindigen drie teams)" Maar toen wij dit vanochtend lazen onder het genot van een bakkie koffie kwam mijn nooit genoeg geprezen huisgenoot amice kruidhof erachter dat er een foutje in het artikel staat. Want er staat dat als Nederland - Tsjechie 0-0 wordt, dat Duitsland en Tsjechie dan bij een 1-1 allebei doorzijn, maar dat is niet zo. Want dan hebben Tsjechie en NL namelijk allebei 2 goals gemaakt in de onderlinge wedstrijden tussen de 3 landen. Voor de rest klopt het wel. NL moet dus winnen van Tsjechie, anders spreken Tsjechie en Duitsland vrijwel zeker een gelijkspel af met meer doelpunten dan NL - Tsjechie en ligt NL eruit!!!! Aan dat afspreken van Tsjechie en Duitsland over hun resultaat hoeven we niet te twijfelen, het blijven Duitsers... Benieuwd naar jullie mening over deze mogelijk, bijzondere ontknoping in groep D

Over die regels: ik vind met name regel 3 niet zo voor de hand liggen... waarom zou een 2-2 uitslag je meer moeten opleveren dan 1-1? Ik zou deze regel in ieder geval iets lager in de rangorde zetten.

Verder: in jouw verhaal heb je het over twee goals voor Nederland en Tsjechië in de onderlinge wedstrijden (Dld, Ned, Tsj). Dit moet volgens mij één zijn (Dld-Ned werd immers 1-1, dat is de enige goal die mee telt voor Ned, voor Tsjechië geldt ook alleen de goal tegen Dld).

Maar ik denk dat we ons niet zoveel zorgen hoeven te maken over afspraken. Alleen als ergens in de tweede helft toevallig een voor beide teams gunstige uitslag op het scorebord staat, loop je de kans dat er geen initiatieven meer worden genomen. Als één van beide vóór staat, lijkt het me sterk dat ze de ander nog langszij laten komen, alleen om Nederland dwars te zitten.
Dus dat Duitsland en Tsjechië van te voren afspreken om met bijvoorbeeld 2-2 of 3-3 gelijk te spelen lijkt me ondenkbaar. Dit is ook bijna onuitvoerbaar trouwens.

kramer schreef: [..] Verder: in jouw verhaal heb je het over twee goals voor Nederland en Tsjechië in de onderlinge wedstrijden (Dld, Ned, Tsj). Dit moet volgens mij één zijn (Dld-Ned werd immers 1-1, dat is de enige goal die mee telt voor Ned, voor Tsjechië geldt ook alleen de goal tegen Dld).

klopt! maar de strekking blijft hetzelfde.

Voor vanavond, wat verwachten we???

Ik denk namelijk dat er iets gebeurd dat niemand verwacht; Nederland gaat met 4-0 over Tsjechie heen. Robben en Overmars op de flanken en Kluivert in de spits, vdVaart erachter en Sneyder en davids aan dezijkanten op het middenveld. Voor de verdediging cocu en in de verdedigen bronkhorst, stam en heitinga. in de goal uiteraard Sar!
Als ze zo spelen kan het niet meer misgaan. Tuurlijk is Tsjechie goed (en dan heb ik het eigenlijk alleen over Nedved en Rosicky, want komop, verder hebben ze geen goede spelers van wereldkaliber). Hun grootste kracht is dat ze een team zijn. Maar achterin zijn ze erg kwetsbaar, kijk maar naar de goal van Letland tegen hen.

benieuwd naar jullie prognoses.

Ik heb vaak slechte scheidsen gezien, maar vanavond. oioioi dit sloeg echt alles, allereerst minstens één penalty onthouden en verder was die tweede kaart echt bullshit. En dat nog wel voor een scheids die in de voorbeschouwing werd aangemerkt als het talent. Pff na denemarken-italie en deze wedstrijd mag hij wat mij betreft die fluit aan de wilgen hangen

Ik ben bang dat dit ook zijn laatste wedstrijd is van dit EK. Maar wij liggen er nu ook zo goed als zeker uit.

Maar vonden jullie de eerste wissel van Nederland ook slecht? Ik snap echt niet waarom Robben gewisseld moest worden! Verdedigen is geen manier voor Nederland om een voorsprong te behouden! Ik had iig het gevoel dat het na die wissel slechter ging.

Advocaat mag daarom ook weg. Het liefst nu!

Tsja, Nederland riep het over zichzelf af. de opbouw van achteruit was bagger en dat geldt bijna voor de hele verdediging. Alleen Van Der Sar verdient een pluim en misschien Bouma omdat hij scoorde. De wissel van Advocaat was onbegrijpelijk en dat pakte verkeerd uit (gaf hij zojuist ook toe) Verder ben ik het wel aardig met Martijn en de weer als vanouds orakelende Cruijff eens. Advocaat hoeft van mij niet weg. Bosvelt mag wat mij betreft wel inrukken, want hij gaf echt veel te veel ruimte aan Nedved.

Nu gewoon hopen dat Nederland van Letland wint en Duitsland gelijk speelt of verliest van Tsjechië, niets aan de hand dus... :?