Geertsma schreef: Hoeveel regen kan er vallen op een dag?

Ik verbind je even door met Noach...

K%S aka Boter... 60B schreef: Waarom ja zeggen Groningers 'nodig zijn' in plaats van 'nodig hebben'?

ja, daar erger ik me ook altijd aan, maar dat zeggen ze niet alleen in Groningen hoor.

Rossatron, hoe wil je dat gaan doen? doorverbinden met Noach? kan ik gelijk nog even wat andere dingetjes aan hem vragen die vast niet in dit 'lastige vragentopic' opgelost kunnen worden.

Ook 'nodig zijn' en opmerkingen als 'dat ben ik nodig' ipv 'dat heb ik nodig' komen niet alleen voor in groningen. Mijn huisgenootje uit Bergentheim heeft er ook een handje van. Toch lijkt t me gewoon fout taalgebruik...

Liesje schreef: Rossatron, hoe wil je dat gaan doen? doorverbinden met Noach? kan ik gelijk nog even wat andere dingetjes aan hem vragen die vast niet in dit 'lastige vragentopic' opgelost kunnen worden.

Als practisch theoloog heb je bepaalde mogelijkheden... Kom maar met die andere vragen, als ik je niet kan doorverbinden kan 1 van zijn collega-bouwmeesters of collega-dierenvrienden je probleem vast wel oplossen.

Liesje schreef:
vet schreef: Waarom zeggen mensen uit Zuid-Holland 'heb jij al eens carrot cake op', wanneer ze bedoelen 'heb jij al eens carrot cake gehad/ gegeten'?

dat zeg ik ook altijd, is dat gek dan?

Nee hoor, ik zeg het ook altijd zo. Dat is gewoon nieuw ABN waar een verstokte neerlandicus die z'n hele leven in Groningen heeft gewoond en maar niet wil afstuderen niet aan kan wennen. :wink: Carrot cake is trouwens wel heel lekker, heb ik al een aantal keer OP.

Wie weet wat fino is? (spreek uit als vieno)
En waarom noemen sommige mensen dit fine? (spreek uit als viene)

Stuifzand?

Ook bekend onder de naam zachtzand.

hugo boss schreef: Wie weet wat fino is? (spreek uit als vieno) En waarom noemen sommige mensen dit fine? (spreek uit als viene)

Die heeele grote baby van amaranth die ik zondag tijdens het novitiaat 'mocht' dragen, heette Amafino.
Misschien heb je daar iets aan...

hugo boss schreef: Wie weet wat fino is? (spreek uit als vieno) En waarom noemen sommige mensen dit fine? (spreek uit als viene)

in sommige delen van overijssel wordt het woord fine gebruikt als aanduiding voor mensen die de gereformeerde leer aanhangen. fine komt van 'fijnen' en wat dat met gereformeerd(vrijgemaakt) te maken heeft mag je zelf bedenken

waarom zet ik trouwens, als ik een fiets van iemand leen, de paal waar het tegenaan staat op slot in plaats van de fiets?

Kunnen twee redenen voor zijn: 1. Je had een beetje errug veel drank op (misschien is geheel onthouding een idee...) en 2. Je was bang dat de paal bij de fiets zou weglopen waardoor de geleende fiets om zou vallen. Een combinatie van beide is ook nog mogelijk.

Waarom staat er tijdens het fietsen in een heftige regenbui op mijn rechterknie van mijn spijkerbroek veel meer schuim dan op mijn linkerknie? :?

Leanne schreef: Waarom staat er tijdens het fietsen in een heftige regenbui op mijn rechterknie van mijn spijkerbroek veel meer schuim dan op mijn linkerknie? :?

Logisch, je moeder is rechtshandig en kan bij het uitspoelen van je broek na het wassen meer kracht zetten op alle linkerbroekspijpen

Waarom gaat het altijd regenen op de terugweg van het mensen thuis brengen???

Pater schreef: [..] Nee hoor, ik zeg het ook altijd zo. Dat is gewoon nieuw ABN waar een verstokte neerlandicus die z'n hele leven in Groningen heeft gewoond en maar niet wil afstuderen niet aan kan wennen. :wink: Carrot cake is trouwens wel heel lekker, heb ik al een aantal keer OP.

Het zou ABN kunnen worden, als maar genoeg mensen dit gebruik overnemen. Net als de voorbeelden van 'nodig zijn' overigens. Van 'beter als' lijkt me het zelfs waarschijnlijk dat dit binnen de taalnormen van het ABN opgenomen wordt. Dit is niet erg, niemand ligt er toch wakker van dat we nu niet meer zeggen: "mij lusten nog wel wat aardappelen" in plaats van "ik lust nog wel wat aardappelen"?

O dan weet ik nog een leuke. Waarom stoten Groningers er hun hoofd aan als ik het heb over "wat heb je voor je verjaardag gehad?" ipv "gekregen"? Grappig toch? Je snapt het toch gewoon?

schuim?

Lizzy schreef: O dan weet ik nog een leuke. Waarom stoten Groningers er hun hoofd aan als ik het heb over "wat heb je voor je verjaardag gehad?" ipv "gekregen"? Grappig toch? Je snapt het toch gewoon?

Ik snap niet dat jij die zoveel afwijking ten opzichte van de taalstandaard vertoont, valt over sommige noordoostelijke (Saksische) exotismen als 'beter als' en 'nodig zijn'.

Macht der gewoonte. Ik kan er natuurlijk heel serieus op in gaan maar dat doe ik niet :wink: want in principe is gewoon dat taalgebruik wat je gewend bent te horen en gebruiken in de omgeving waar je opgroeid je norm. Alles waar andere gewoontes de kop op steken is raar en bestempel je voor de grap als fout, terwijl, zolang we elkaar maar begrijpen... :roll:

MaaT schreef: Waarom gaat het altijd regenen op de terugweg van het mensen thuis brengen???

Dat is een psychologisch fenomeen. Jij wilt dat het gaat regenen, want je voelt je al wat minder en je denkt gewoon: 'nu zou het moeten regenen.', want dat is passend in deze melancholische situatie. Het kan trouwens ook gewoon zijn dat het de hele tijd regent en het je dan opvalt. Gewoon positief denken, zoals: 'Oh, wat is Vinkhuizen recht, ik kan bijna niet verdwalen!' of 'Hmm, straks een lekker kopje koffie, hetzij thee!' e.v.a. mogelijkheden.