boristerbeek

Peterh14 schreef:

Cicero. Cetero censeo Carthago delendam esse?

Het is dus niet Cicero.

Dit was Cato (Major)!

boristerbeek

Correct! Weinig caritas en amor te bekennen in deze heer.

Peterh14 schreef:

Cicero. Cetero censeo Carthago delendam esse?

Peder, dit valt me wel van je tegen. Ceterum censere feriam habendam esse

Geen nieuwe na 3 dagen.

Wat was Unit 731?

boristerbeek

De Japanse legereenheid die tijdens de Tweede Wereldoorlog schuldig was aan verschillende gruwelijke misdaden tegen de Chinese bevolking, door o.a. biologische en chemische wapens op onvrijwillige proefpersonen uit te testen

boristerbeek

Geen respons na drie dagen, volgens mij was m'n antwoord goed.

Wat is het grootste park van Arnhem?

jonathanjonker

Sonsbeek park

boristerbeek

Correct

jonathanjonker

Dat is mooi! Nou mijn debuut. Mark Rutte wordt sinds kort beveiligd vanwege serieuze bedreigingen. Wat je ook vindt van die gast, bedreigen is nooit leuk. Daarom de vraag: Welke favoriete wereldkeuken is de favoriet van onze Mark?

Aziatische keuken

Indonesisch. Dat at hij waar mogelijk wekelijks met zijn moeder

boristerbeek

Koreaans

jonathanjonker

Amice Veldman had het meest specifieke en juiste antwoord! De beurt is aan jou Steven.

Precies een week geleden was het Prinsjesdag. De koning leest dan, al dan niet stotterend, de troonrede voor. Sinds de grondwetswijziging van 1887 vindt deze plaats op de derde dinsdag van september, daarvoor was het de maandag ervoor.

Vraag: waarom heet het Prinsjesdag?
Bonusvraag: waarom is het de dinsdag geworden?

Was het niet omdat het ooit de verjaardag van de stadhouder/koning aanduidde?

Ik geloof dat het uiteindelijk van datum veranderde omdat men vroeger meer tijd nodig had om door Nederland te reizen.

Valkje schreef:

Was het niet omdat het ooit de verjaardag van de stadhouder/koning aanduidde?

Ik geloof dat het uiteindelijk van datum veranderde omdat men vroeger meer tijd nodig had om door Nederland te reizen.

Klopt ongeveer, beide antwoorden. De naam Prinsjesdag komt al uit de 17 eeuw, waar het gebruikt werd voor de verjaardag van de prinsen van Oranje. Veel later werd er op de verjaardag van de prins massaal gedemonstreerd vóór Oranjegezindheid. Die prins werd later wel Koning, dus het is inderdaad ook zijn verjaardag, maar ik neem even de vrijheid om er een ander erg triviaal feitje in te gooien.

Trouwens, de Zondagsrust mocht inderdaad niet overtreden worden door de reistijd, waardoor van de maandag is afgestapt als Prinsjesdag.

Nieuwe vraag. Onze olim-minister-president Jan Peter Balkenende was voor zijn tijd in de Tweede Kamer al actief in de gemeenteraad van Amstelveen. Tijdens een saaie gemeenteraadsvergadering verveelde hij zich zo erg, dat hij een prachtige motie heeft ingediend, die vervolgens is aangenomen. Een soortgelijke motie werd later ook ingediend in Zwolle en Tynaarlo, waarbij in die laatste gemeente er flinke onenigheid over is ontstaan. Deze motie beschikt inmiddels over een eigen wikipediapagina.

Waar ging deze motie over (of: hoe heet deze motie)?

De kroketten motie

Een snack voor lange vergaderingen

Rein schreef:

De kroketten motie

Een snack voor lange vergaderingen

Correct.
https://nl.m.wikipedia.org/wiki/Krokettenmotie

AnnekeStokman

Aangezien de vorige al weer een tijdje geleden is, GRIJP ik mijn kans om hier eens tussen te komen.

Waarom ontwierp John Harvey Kellog (ook wel bekend van Kellogg’s) cornflakes?