boristerbeek

Tapir

AnnekeStokman

strontvlieg (hopelijk heeft dit insect een staart)

Nijlpaard

David O schreef:

Nijlpaard

Correct, jouw beurt!

Als je aan de meest waardevolle bedrijven ter wereld denkt, dan denk je aan techgiganten als Microsoft, Google en Apple. Toch verbleken de waardes van deze bedrijven als je het vergelijkt met de waarde van de VOC in haar hoogtijdagen omstreeks 1637 (tijdens de tulpenmanie). Hoe hoog was de waarde van de VOC toen als eerste beursgenoteerde bedrijf ter wereld, en hoe hoog is die waarde als je het omrekent naar vandaag?

jelgerbijma

Volgens mij is dat iets van 30 keer de waarde van Apple toen Apple $ 700 mld. waard was, dus om en nabij de 20 biljoen dollar.

Toen waren dat ongeveer 100 tulpen.

Verder zie ik dit soort cijfers alleen maar in meme-achtig format voorbijkomen, dus ik weet niet hoe waar het allemaal is.

Janvantende

10 biljoen dollar

Een gokje ertussen dan maar: 15 biljoen

2 biljoen

6 biljoen dollar

Een aantal zitten in de buurt, maar nog niet dicht genoeg. Je mag er 10% naast zitten. En aangeven of het bedrag dollars of euro's zijn!

5 biljoen

Het goeie antwoord is niet gegeven, het was namelijk 78 miljoen gulden in 1637, omgerekend naar vandaag zou dat ongeveer 7.9 biljoen dollar of 6.7 biljoen euro zijn. Gerianne zat daarmee het dichtbij, dus jij mag!

Wat is anatidaefobie?

Gerianne schreef:

Wat is anatidaefobie?

moet je deze man ff vragen

Beetje laat, maar kwam deze link nog tegen. Een interessant tegenwicht. 1 biljoen vs. 8 biljoen is nogal een verschil

https://www.worldsfirststockexchange.com/2020/11/17/was-the-voc-the-most-valuable-company-ever/#:~:text=A%20staggering%20%248.28%20trillion&text=The%20most%20valuable%20company%20of%20all%20time%2C%20however%2C%20was%20the,staggering%20%248.28%20trillion%20in%201637.

Wat waar is, hangt allemaal af van wie werkelijk de juiste koerswaarde in 1637 opnoemt...kan die data echter niet vinden

SikkeG schreef:

moet je deze man ff vragen

Neeeuh, ik hoor het veel liever concreet van een amice/amica

5 dagen is lang zat. We kennen allemaal het woord inflatie wel, maar wat is krimpflatie dan?

boristerbeek

Inflatie die leidt tot economische krimp?

Janvantende

Een stijging die eerst een hogere stijging was, en daarna kleiner werd, maar nog steeds een minimale stijging bleef.