St Louis

Nienke had het goed! Dit kunstwerk is op een gebouw op de grens tussen Israël en Palestina gezet. De jongen representeert een Palestijnse protesteerder die uit woede een bom van bloemen gooit. In 2005 werden deelnemers van de gay parade in Jeruzalem aangevallen door protesteerders en dit kunstwerk is een reactie op die actie. Tevens is het kunstwerk op de grens van Palestina en Israël geschilderd, omdat Palestina door die grens, in Banksy's ogen, 's werelds grootste gevangenis is geworden.

"make love, not war!"

NienkeBraam

Mooie actuele vraag Do

Nieuwe vraag in de categorie naaien (met naald en draad): Wat is een paspel?

NienkeBraam

He jammer, de vraag was te moeilijk. Graag verzin ik een nieuw feitje voor u.

Hieronder ziet u een foto van Brunost, oftewel bruine kaas. Welk ingrediënt zorgt voor de kleur van deze kaas? Bonuspunten voor degene die weet wat voor melk voor deze kaas wordt gebruikt.

beschrijving

Gokje, ik denk dat de gecondenseerde melk wordt gekarameliseerd en daardoor bruine tint krijgt

en verder schaap

Afrikaanse koeien.

Wat was nou een paspel dan?

Kaas gemaakt van pindamelk?

Grietje_Eva

Brunsås wordt met gefermenteerde sojabonen gekleurd volgens mij, misschien de kaas ook?

Gokje voor de melk van rendieren:)

Kaneel

Karamel

Zoethout

NienkeBraam

Hoewel ik vier maanden lang heb gehoord dat de kleur en smaak door karamel werd veroorzaakt, werd ik er vorige week terecht op gewezen dat het geen ingrediënt is maar een proces die de bruine kleur en smaak veroorzaakt. Door het toevoegen van room aan het einde van het kookproces ontstaat een millardreactie die zorgt voor de bruine karamelkleur en -smaak.
Brunost wordt overigens gemaakt van geitenmelk.

Thijs, jouw antwoord komt het meest in de buurt, jij bent.

De vakantie is voorbij dus we kunnen weer.

19 november is mooie dag, met feestdagen zoals Internationale Mannendag, Wereld Toilet Dag of Vlag dag in Brazilië.

Ook wordt er op deze dag Garifuna Settlement Day gevierd.
Dus de vraag is; wat is Garifuna Settlement Day en wie zijn de Garifuna?

Bonuspunt: Hoe ziet hun vlag eruit?

72u voorbij, ik pak hem graag over

In 1942 vond de slag om de Java zee plaats, waar de geallieerde marineschepen het moesten afleggen tegen de Japanners.
De Japanners waren sterker en hadden controle over zee en lucht, waardoor nagenoeg niemand kon ontsnappen of in de vlucht alsnog is gepakt. Eén Nederlands schip is het echter toch gelukt te ontsnappen.
Hoe?

boristerbeek

Het schip is ontsnapt door het te vermommen als eiland. In die hoedanigheid is het rustig voorbijgedreven en viel het de Japanners niet op

Correct.

Na 8 dagen zenuwlijden (overdag stilliggen, 's nachts sloom varen) waren ze eindelijk in veiligheid. Waar vele mede-militairen helaas niet zo gelukkig waren, toch een bijzonder verhaal.

boristerbeek

Welke conservatieve Romeinse senator eindige elke senaatsvergadering (ten tijde van de Punische oorlogen) met de woorden "overigens ben ik van mening dat Carthago vernietigd moet worden"? Bonuspunten voor degene die het welbekende relevante Latijnse citaat weet te geven

Cicero. Cetero censeo Carthago delendam esse?

? - ceterum censeo Carthaginem delendam esse

boristerbeek

Anne schreef:

? - ceterum censeo Carthaginem delendam esse

Dit komt heel goed in de buurt. De werkelijke boodschap luidt: ceterum censeo Carthaginem esse delendam. Kwestie van woordvolgorde dus, bonuspunt gaat naar Anne voor het juiste gebruik van de accusativus! Maar nu nog de naam :)

P.S. Geïnteresseerd in wat een accusativus is, of waarom woordvolgorde er niet toe doet in het Latijn, of in het algemeen hoe de Latijnse grammatica werkt? Stay hyped voor het Latijndispuut dat binnenkort volgt!