Als het hard regent zeggen wij Nederlanders wel es 'het regent pijpestelen'. In het Engels hebben ze ook zo'n uitdrukking: 'it's raining cats and dogs'.
Nu de vraag: hoe is deze uitdrukking (de Engelse) ontstaan?

Als het heel hard regent dan glijden katten en honden van de heuvels af in gebieden met wat meer reliƫf dan in Nederland. Daar komt het vandaan

Wanneer het in stedelijke gebieden (Londen oid) heel hard regende, kon het water nog wel eens zo hoog komen te staan dat veel van de straathonden en -katten verdronken. Men kon de lichamen daarvan dan over straat zien drijven, en zo leek het net of het honden en katten had geregend.

Ja Loran heeft gelijk, jij mag (:

Yes!

Op welke conceptuele machine zijn alle hedendaagse computers (mobieltjes, laptops, al dan niet slimme thermostaten; alles) gebaseerd? En wat is het beroemde probleem waar deze machine mee kampte?

Bedoel je Turing Machine met de Halting Problem?

Dat is een Turingmachine. Een Turingmachine bestaat uit een lint met vakjes en een lees/schrijfkop, die de waarde van een vakje op het lint kan lezen en kan bewerken en zo alle berekeningen uit kan voeren. Het probleem van zo'n Turingmachine is dat het oneindig zal doorgaan met berekenen als het een oneindig probleem krijgt voorgeschoteld, zoals de waarde van pi, waardoor je hem niet meer kan gebruiken.

Edit: Voogd

Ik vind dat jullie antwoorden allebei kwalificeren voor het goede antwoord. Ik zou eerst Maurits antwoord kiezen als het beste omdat die het uitgebreidst is, maar het Halting Problem is daarin niet helemaal volledig uitgelegd: het probleem is niet perse dat de machine oneindig zal doorgaan, maar dat er geen algoritme bestaat dat van tevoren voor alle programma's en mogelijke inputs kan bepalen of de machine oneindig zal doorgaan. Misschien was mijn vraagstelling een beetje misleidend. Beschrijving van Turing Machine is wel goed!

Maurits of Erik: wie het eerst komt, wie het eerst maalt.

Het is niet zozeer een probleem waar het model mee kampte, het formuleert eerder een wiskundig bewezen stelling. Het is ook niet zozeer een model waarop alle computers gebaseerd zijn, eerder een model waarbinnen men relatief gemakkelijk bewijzen kan aanvoeren. Maar nu hang ik misschien teveel de betweter uit.

De volgende vraag is: hoe bepaalt men ieder jaar de datum waarop Paaszondag zou vallen?

Maurits en Alfred doen niet mee.

Ik dacht dat het te maken heeft met de maancyclus, maar ik weet niet precies hoe dat gebruikt wordt.

Ja iets van de eerste zondag na de eerste volle maan van april oid

De eerste zondag na de eerste volle maan van de lente?

Peterh14 heeft het goed. De eerste zondag na de eerste volle maan na het begin van de lente, dus wanneer de zon over de evenaar is en weer onze kant opschuift. De komst van nieuw leven! Ik heb gehoord dat deze cyclus zich elke 28 jaar jaar herhaald, dus dat Pasen in 1989 op dezelfde dagen viel als 2017, maar dit heb ik niet gecheckt en hier weet ik het fijne niet van.

Peterh14, het podium is van jou.

Bedankt voor het podium!

Gisteren was ik bij de slijterij en daar kwam ik een likeur tegen met de naam 'Poire Williams'. Deze drank wordt, niet geheel verrassend, gemaakt van Williamsperen en is in de winkel direct te herkennen.

De vraag: waaraan herken je een fles van deze likeur en hoe krijgen ze dit herkenbare element voor elkaar?

De fles heeft een peervorm en is gemaakt met glasblazen

Marit Venhuizen

Is dat die fles waar een peer in zit? Volgens mij wordt dat gedaan door de peer in de fles te laten groeien

Dat klopt Marit, jij mag!

Grietje_Eva

Duurt lang...

Dit heb ik van de week maar eens opgezocht, omdat ik harde cijfers nodig had om mijn huisgenootje uit het hoofd te praten dat Utrecht (een vriendin van haar doet daar haar buitenlandsemester) een voorstadje van Amsterdam zou zijn.

Hoe veel keer zo groot als Utrecht is Amsterdam (als je kijkt naar inwonersaantal)?

Kinkt alsof Utrecht groter is, had ik ook niet verwacht. 1,5 keer?

Amsterdam zo'n 800k, Utrecht gok ik 400k. Dus ongeveer 2 keer zo groot.