WollyQamonrian

Als ik me het nog goed herinner van de 'ethiek' lessen op het Gomarus college gebruikt de gemiddelde Nederlander 4 aardbollen als ecologische voetafdruk (als alle inwoners van de aarde zouden leven als die gemiddelde Nederlander).
Om de oppervlakte van een bol uit te rekenen gebruik je de wiskundige formule: oppervlakte = 4πr^2. Als je er van uit gaat dat de aarde een mooie bol is en de straal van de aarde 6.371 km is (6,371x10^6 m in de natuurkundige notatie) volgt dat de oppervlakte van de aarde 4πx(6,371x10^6)^2 = 5,1006x10^14 m^2.
Als je de totale oppervlakte van de aarde deelt door het aantal bewoners van de aarde, krijg je het aantal vierkante meter aardoppervlak per aardbewoner. Op dit moment zijn er volgens http://www.worldometers.info/nl/ 7.588.480.003 bewoners op aarde. Dit geeft dat er (5,1006x10^14 / 7.588.480.003) 67.216 m^2 aardoppervlak per aardbewoner is als de aarde in gelijke hoeveelheid aardoppervlak zou verdeelt zijn onder de wereldbevolking.
Een hectare is 100 x 100 meter, dus 1,00x10^4 m^2. Het aantal vierkantemeters aardoppervlak gedeelt door 1,00x10^4 geeft het aantal hectare aardoppervlak per persoon. Dit geeft: (67.216/(1,00x10^4)) 6,72 hectare per persoon. In de 6,72 hectare wereldoppervlak zit natuurlijk ook al het water op aarde. Als we uitgaan dat de aarde voor 29,2% bestaat uit land (hier gaat het om voor de ecologische voetafdruk gezien dat op het land over het algemeen de productie voor de mens plaatsvindt) is er per persoon op aarde (6,72x0,292) 1,96 hectare aan productiemogelijkheden om in de consumptie/productiebehoefte te voorzien.
Als de herinnering van mij juist is (eerste regel van dit bericht) over die 4 aardbollen, betekent dit dat de ecologische voetafdruk van de gemiddelde Nederlander 4x1,96= 7,85 hectare bedraagt.
Is dit correct?

Waar is die hbo grap gebleven?

WollyQamonrian

Boedi schreef:

Waar is die hbo grap gebleven?

De hbo grap heb ik na nogmaals overlezen weer uit mijn bericht gehaald. Zelf vond ik 'm wel grappig maar bij nader inzien begon ik te twijfelen of de gemiddelde hbo'er wel daadwerkelijk tot het einde van mijn bericht zou komen. Ik vreesde, gezien de intellectuele grens, dat menig hbo'er al voor het einde van het bericht zou zijn afgehaakt en dat hierdoor mijn grap zou worden ontdaan.

Goed punt. Klootjesvolk is het.

WollyQamonrian schreef:

Is dit correct?

Nee.

Grietje_Eva

Gedeeld door moet natuurlijk wel met een d. Als het daar al mis gaat mag je eigenlijk ook geen hbo-grapjes maken, vind ik.

Verder wel een mooi rekensommetje, dat doe ik je niet na. Dus ik ga gokken :) 9 hectare dan?

Dingen opzoeken voor je antwoorden in dit topic is uit den boze Christof.
Ook als het maar voor een deel van je antwoord is.

Ik gok 'm op 5 hectare.

peterbuchner

leuk sommetje Christof, wel jammer dat het geen accurate berekening betreft omdat je begint met de waarde van 4 aardbollen wat natuurlijk afgerond is. Hierdoor is je gehele berekening onderhevig aan een gigantische afrondingsfout en kan je antwoord zomaar 1 hele hectare afwijken. Gelukkig had jij dit als academici natuurlijk allang bedacht.

Ik denk trouwens 6 hectare.

PS ik begreep je hele berekening en las ook helemaal door tot je grapje goed he?

Jij als academici. Gaat lekker met die hbo discussie.

peterbuchner schreef:

Ik denk trouwens 6 hectare.

Lekker gedaan hbo'er, dichtbij genoeg! :) Het is 6,2 hectare. Jij mag!

Aangezien de HBO'er te druk is met kerstvakantie, doe ik even een nieuwe.

Wat is een eologisme?

Een nieuw woord dat ontstaat door de eerste letter van een bestaand woord weg te halen (n-eologisme)

Lekkerrrr.

Het is bedacht door Neerlandicus Wim Daniels. Dus of het officieel al iets is weet ik niet. Maar wel triviaal.

Jij mag tessa!

Nice.

Een beeldvraag deze keer: wie worden hier afgebeeld?

beschrijving

(Bonuspuntjes voor de naam van de schilder)

Narcissus

edit: en nog iemand, geen idee

Narcissus en Echo, geschilderd door John William Waterhouse!

Beide goed én bonuspuntjes yaay

Jij mag Liz!

Gaaf. Ik wil meer gebruik van bewegende gifs op het forum, dus:

Dit shot

beschrijving
beschrijving

komt uit de animatiefilm Perfect Blue uit 1997, geregisseerd door Satoshi Kon. Het is ook perfect nagemaakt in een andere film, uit het jaar 2000:

beschrijving
beschrijving

Over welke film gaat dit?

requiem for a dream

Correct!