Bash schreef:

Bump!

Het heeft met een pakje peuken te maken

Lucky Strike? Geen idee waarom en 'oh nee toch niet' gekozen werd voor de naam

Nee, helaas, beiden heeft er niets mee te maken!

Het is ook een merk waar ik verder nog nooit van gehoord heb, dus was ook een vrij waardeloze hint denk ik.

Nieuwe hint; het zou dezelfde naam krijgen als een berg.

Half antwoord, dus wordt meer een tip voor de volgende persoon: ze wilden ergens op een toffe locatie de cover-art maken (berg dus denk ik), maar dat was gedoe om daar te komen/duur. En toen zeiden ze fack it en gingen ze naar Abbey Road om de hoek van de producer.

Iets in die richting

GDwarshuis schreef:

Half antwoord, dus wordt meer een tip voor de volgende persoon: ze wilden ergens op een toffe locatie de cover-art maken (berg dus denk ik), maar dat was gedoe om daar te komen/duur. En toen zeiden ze fack it en gingen ze naar Abbey Road om de hoek van de producer.

Iets in die richting

Close enough.

Ze wilden het album eigenlijk Everest noemen, naar het sigarettenmerk Everest wat hun audio engineer Geoff Emerick graag rookte. Als album cover wilden ze dan inderdaad een foto van hun bij de Everest. Ware het niet dat ze hadden bedacht dat ze hier veels te lui voor waren, waardoor ze maar kozen voor iets wat (bijna letterlijk) het dichtst in de buurt was, te weten de straat buiten hun opnamestudio; Abbey Road.

https://en.m.wikipedia.org/wiki/Everest_(cigarette)#Abbey_Road_album_name

Gerko is!

Waarom zijn bioscoopstoelen altijd rood, en wat heeft dit van doen met het red-light district?

martijngaasbeek

Zodat je geen vlekken ziet, dit doen ze ook bij een red light district om de minder mooie plekken te verbergen bij de vrouwen.

nope

Iets met hoe licht werkt ofzo? Dat rood donkerder is? Je kunt voor het slapengaan ook beter naar een roodgetint scherm kijken dan naar een normaal scherm.

Of is het omdat theater vroeger nauw geassocieerd was met prostitutie en acteur zijn werd gezien als een oneerbaar beroep. En dat daarom stoeltjes in een theater ook rood waren (want ultieme seks-kleur ofzo) en bioscopen als het opvolgers van theaters die kleur overnamen?

Even wat gokjes, ben heel benieuwd naar het antwoord en het werk bij de dierverwenners is weer even enerverend als altijd.

Alexandra is close enough. De stoelen zijn rood omdat die kleur de eerste is die we niet meer kunnen waarnemen wanneer de hoeveelheid licht afneemt. Een felgroene stoel bijvoorbeeld zou je nog kunnen onderscheiden terwijl een dieprode al met de achtergrond/donkerte is geblend.

En omtrent:

, en wat heeft dit van doen met het red-light district?

volgens mij heeft het er niet per se iets mee van doen. Is ook een antwoord. get played

Komt ie!
Veel mensen weten dat Luxemburg een katholiek land is. Wat minder mensen weten is dat de groothertogen en hun familie altijd protestants waren. Daar is in 1907 verandering inkomen, na het overlijden van de laatste protestantse groothertog Willem Alexander, ofwel, Willem IV, toen zijn dertienjarige dochter Maria Adelheid de troon besteeg, met als voogdes haar moeder Maria Anne van Bragança.

Waardoor werden de Luxemburgse heersers katholiek?

(Ik vraag me af of iemand dit weet. Maar anders weet je nu eigenlijk genoeg om iets te verzinnen.)

Omdat Maria Anne van Bragança van Portugese adel afkomstig was, deze waren bijna allemaal katholiek. Doordat zij de voogdij op zich nam voor Maria Adelheid werd zij bepalend voor de religeuze leer van de jeugdige hertogin. Deze heeft waarschijnlijk gekozen om het geloof van haar voogdes op haar te nemen en over te dragen op haar kinderen zo werden de latere generaties hertogen/hertoginnen katholiek

Thesurgeon schreef:

Omdat Maria Anne van Bragança van Portugese adel afkomstig was, deze waren bijna allemaal katholiek. Doordat zij de voogdij op zich nam voor Maria Adelheid werd zij bepalend voor de religeuze leer van de jeugdige hertogin. Deze heeft waarschijnlijk gekozen om het geloof van haar voogdes op haar te nemen en over te dragen op haar kinderen zo werden de latere generaties hertogen/hertoginnen katholiek

Bijna! Alleen was het "waardoor" niet iets wat na de dood van de groothertog is gebeurt, en ik doel op een specifieker iets dan "geloof overnemen". :)

EliseReinders

hint of andere vraag?

Oja, helemaal vergeten!
Toen Willem met zijn Portugese lief trouwde, stond in het huwelijkscontract dat alle jongens en dus troonopvolgers protestants opgevoed zouden worden en alle vrouwen katholiek. Je raadt het al, Wim verwekte 6 dochters en 0 zonen.

Welk bizarre cadeau kreeg de crew van een Britse onderzeeër in de Tweede Wereldoorlog van de Russische marine en wat hebben ze ermee gedaan?

Wodka en opgedronken

Grietje_Eva

Thesurgeon schreef:

Wodka en opgedronken

Haha wodka-onderwaterspel

Hint #1: het leefde.

Een ijsbeer, die hebben ze goed afgericht en gebruikt in de oorlog

Was dat niet een rendier ofzo? Of een hert.

Charlotte mag!

In 1941 kreeg de bemanning van de onderzeeër Trident inderdaad een volgroeid rendier van de Russen. Blijkbaar had de kapitein aan een Russische admiraal verteld dat zijn vrouw moeite had met het duwen van de kinderwagen door de sneeuw, waarop de Rus vond dat hij een rendier nodig had. De 56 bemanningsleden moesten toen zes weken lang hun toch al beperkte leefruimte delen met het beest dat via een torpedoschacht naar binnen werd getakeld en ook nog eens superveel moest eten. Ze noemden het Pollyanna en het dier sliep graag onder het bed van de kapitein. Om het te voeden kreeg het vooral geconcentreerde melk, waardoor het uiteindelijk zo dik werd dat het bij het aanmeren in Engeland alleen met heel veel moeite van de boot afkon.