Stephanie (en Remco) had(den) het goed! Door het suffix -t verandert de woordcategorie (bn -> bw), en die verandering in woordcategorie is juist wat alleen een resultaat kan zijn van afleiden.

Verbuigen is een proces waarbij de woordcategorie onveranderd blijft. Voorbeelden zijn:

  • het toevoegen van bijvoorbeeld -en of -s om een meervoud te maken;
  • het weghalen van -en of het toevoegen van een -t om een werkwoord in de juiste persoon en het juiste getal te krijgen;
  • het toevoegen van -er en -st in klein -> kleiner -> kleinst.
    Fun fact: het Engels heeft maar zeven verschillende verbuigingen.

Samenstellen is precies wat je denkt dat het is: je pakt twee woorden die normaal op zichzelf kunnen staan (zoals 'zak' en 'doek'), en plakt ze aan elkaar om een nieuw woord te maken ('zakdoek').

Duurt veel te lang.

Wie kan mij vertellen wat het Tonkin-incident inhoudt?

JøhnDylån

Iets met een scheerlijn en vuur?

Lol

De vietnamezen vielen een schip aan van de Amerikanen in 1964. Dit leidde tot luchtaanvallen van Amerika op Vietnam en Johnson kreeg vanaf dit incident een carte blanche om troepen te sturen naar Vietnam en dus tot een flinke toename van Amerikaanse troepen in Vietnam

Nee hoor. Philip deze weet je vast, dan mag jij weer

Wat is pompernikkel en bonusvraag: uit welk land komt dit?

Lekker Hendrik!
Jij mag.

Stephanie, tough luck, de vier-dagen-regel bestaat al langer dan jij lid bent, dus niet huilen.

Fijn zo. Focus Stephanie.

Vroeger hadden we andere senaatslinten. In de tijd van onze verwekkers hadden ze ook een andere kleur. Leuk he.

In 1985 is er een besluit aangenomen om nieuwe linten aan te schaffen. Van welke kleur kwamen en naar welke kleur gingen we toe?

Boedi schreef:

Fijn zo. Focus Stephanie.

Vroeger hadden we andere senaatslinten. In de tijd van onze verwekkers hadden ze ook een andere kleur. Leuk he.

In 1985 is er een besluit aangenomen om nieuwe linten aan te schaffen. Van welke kleur kwamen en naar welke kleur gingen we toe?

Van geel naar rood als ik me niet vergis.

Correct. Jij mag

Volgende vraag is vast een eitje voor alle IBIO'ers:
Wat is het Knox D'Arcy-verdrag?

Tip of nieuwe vraag?

Knox D'Arcy mocht ergens begin 1900 van een sjeik op zoek naar olie. Naar mijn weten de eerste commerciële overeenkomst voor het boren naar zwart goud.

Alaberto schreef:

Knox D'Arcy mocht ergens begin 1900 van een sjeik op zoek naar olie. Naar mijn weten de eerste commerciële overeenkomst voor het boren naar zwart goud.

Raak! Het is inderdaad de eerste grote olierechtenovereenkomst tussen een commerciële uitbater en de shah van Iran (toen nog Perzië). Sommigen denken dat Iran's diepgewortelde wantrouwen tegen het westen hier oorsprong vindt.
U bent!

Eitje voor de echte Groningers;

In welk dorp is Hendrik Goeman Borgesius geboren?

EliseReinders

Boerakker

Slochteren

Ik heb geen idee, maar ben wel heel benieuwd waar ik de beste man van zou moeten kennen. Of komt dat na het goede antwoord pas?

Peterh14 schreef:

Ik heb geen idee, maar ben wel heel benieuwd waar ik de beste man van zou moeten kennen. Of komt dat na het goede antwoord pas?

Shame on you!

Schildwolde waarschijnlijk. De narcist in huzol vindt dat vast supermooi

Schildwolde klopt. Wist je dat Tom-Jelte Slagter, je weet wel die berggeit op z'n fiets, wel uit Slochteren komt Hendrik? Zelfs drie huizen verder dan de mansion van Piet 'n Jannie.