Hamburger Philharmonie?

Grietje_Eva

Elbphilharmonie!

Haha, dat was het hele jaar lang de omslagfoto van de Nestorpagina van onze werkgroep Duits, kwam er in één van de laatste colleges achter wat het eigenlijk was (:

EliseReinders

Eva heeft het goed!

Grietje_Eva

Nice :) Ik ben benieuwd of iemand dit weet/kan raden:

Wanneer doe je in het Zweeds een -t achter een bijvoegelijk naamwoord?

Grietje_Eva

Kom op, dit kan je raden! In het Engels plakken ze ook wel eens iets achter een bijvoegelijk naamwoord waar we dat in het Nederlands niet zouden doen.

Dan zal het wel een bijwoord zijn.

Grietje_Eva

Goedzo 👍

Mooi. Wat ook mooi is, is deze vervolgvraag:

In welke linguïstische categorie valt de woordverandering die Eva hierboven beschrijft?

(Eva, jij mag niets zeggen.)

Wat bedoel je met een linguistische categorie? Een verandering op morfologisch gebied?

Joriekee schreef:

Wat bedoel je met een linguistische categorie? Een verandering op morfologisch gebied?

Yup.

Leek mijn studie voor het eerst in de geschiedenis van dit topic relevant, ben ik te laat...

Remco schreef:

Leek mijn studie voor het eerst in de geschiedenis van dit topic relevant, ben ik te laat...

Het is nog niet te laat: mijn vraag staat nog steeds. Joriekes vraag heeft mij echter doen inzien dat mijn originele vraag een parafrase nodig heeft:

hoe heet het morphologische proces waarin in het Zweeds een -t wordt geplaatst achter een bijvoeglijk naamwoord?

Niemand weet dit blijkbaar.

Jammer. Ik maak het meerkeuze:

A. Afleiden
B. Verbuigen
C. Samenstellen

Ik ga voor B

Alfred schreef:

Ik ga voor B

Neen, helaas.

Ik denk dat het dan A. Afleiden is en dat -t als affix voor een woord geldt.

Ik ben wel verbaasd dat Eva dit niet lijkt te weten :o

Om het af te maken ga ik dan voor C

Ik wilde ook A zeggen, dus dit...

Remco schreef:

Leek mijn studie voor het eerst in de geschiedenis van dit topic relevant, ben ik te laat...

... lijkt weer van toepassing te zijn

Grietje_Eva

Ja maar! Er stond expliciet bij dat ik het niet mocht voorzeggen dus ik dacht...