Sjoerdtje

Omdat lezen gewoon n erg leuk tijdsverdrijf is, vooral in deze koude tijden, het idee om een topic over boeken lezen te openen. :lernen: Hier kun je kwijt waar je nu in aan het lezen bent; of het nu een literair meesterwerk, een sprookjesboek of een degelijke grefo-pil is. Verder zijn meningen of zelfs recensies ook leuk! Handig dus voor goeie boekentips.

Ik lees zelf op t moment: 'De Duisternis aanwezig' van Frank Peretti, een aanrader! Het is een boeiende christelijke thriller over de strijd tussen engelen en demonen.

wat een goed idee zo'n topic!

ik denk dat ik de nieuwe harry potter maar eens ga lezen!!

en ik moet nu zeker zeggen: "wat te denken van bijbellezen, Marchien?"
daar bedank ik dus voor.

ik lees 'licht door de duisternis' van dezelfde Peretti, of eigelijk moet ik nog beginnen. verder 'Brieven van een scepticus' van vader en zoon Boyd (boeiender dan ik had gedacht).

Kars, neem je vanavond Misdaad en straf weer mee? wordt m eerst toch niet voor mij.

o zo, ja dat is goed. Dan krijg jij Kafka weer terug. Ben eerst nog bezig om de Idioot uit te lezen.

Kreeg vandaag te horen dat de nieuwe Grondahl erg goed is: Piazza Bucarest.

Mag ik aanraden: Davita's harp, van Chaim Potok. Gaat over een Joods-Amerikaans gezin uit de jaren '30. Davita groeit op bij haar ouders die beiden hun geloof afgelegd hebben voor een radicale vorm van communisme. Davita is Joods, maar toch niet othordox opgevoed. Je ziet alles door haar ogen, dat maakt het nog interessanter. Een prachtig boek over niet alleen Amerika, maar ook over opgroeien en een beeld vormen van de wereld om je heen.

Edit: owja, en: In de Ban van de Ring rulez! :rofloriginal:

Ik lees nu HP en de halfbloed prins. Waanzinnig goed! Ik heb een waas voor mn ogen, denk nergens anders meer aan en lees het boek in één ruk uit. Beter dan alle eerste vijf delen bij elkaar. Lezen dus!

Ik heb net 'De tweede dochter' gelezen.

Het gaat over een meisje dat d.m.v. IVF als de perfecte donor voor haar zus op aarde wordt gezet. Het feit dat ze daarom verwekt is heeft grote impact op haar leven en eigenwaarde. Ze gaat zich afvragen of ze alleen nuttig is om donor te zijn en verder niet. Het komt zover dat ze naar de rechter stapt om haar eigen ouders aan te klagen. Ze wil zelf de beslissingen kunnen nemen over haar lijf. Het wordt dus een zeer ingewikkelde situatie. Ze houdt van haar ouders en zij van haar, toch klaagt ze ze aan. Ze houdt van haar zus die dood zal kunnen gaan als ze geen nier afstaat. Toch wil ze zelf kunnen beslissen en weigert ze daarom om donor te blijven.

Erg interessant en leuk om te lezen.

Iemand ooit van Linda Chaikin gehoord? Ook een hele goede schrijfster, je komt niet los. Niet zo erg verslavend als HP, maar net goed genoeg om je studie zo nu en dan ook een beetje tijd te gunnen... :wink:

Ursa schreef: Mag ik aanraden:

nee dat mag je niet!!! :wink:
Ik vond het geen leuk boek heel saai en niet om door te komen!!

Verder is de joodse bruid van edith hahn-beer ook een heel mooi boek! Tgaat over haar zelf. Ze was/is een joodse duitser die in de WOII trouwde met een nazi, wat haar lven redde. Interessant om eens door haar ogen naar de WOII te kijken. Tis niet zo'n dik boek, 240 paginaas, dus prima door te komen!!

:D Smaken verschillen.

Davita's harp heeft trouwens ook maar zo'n 300 pagina's en is daardoor prettig leesbaar. (alhoewel, ik moet zelf bekennen dat ik hem niet helemaal uitgelezen heb, omdat ik de zonde bega van het alvast vooruitlezen...)

Doei! 8)

De nieuwe Bernlef De onzichtbare jongen is ook een aanrader. Nog geen 200 pagina´s, dus goed leesbaafr en een mooi verhaal.
Centraal in de roman staat Wouter van Bakel. Op zijn dertiende ontmoet Wouter Max Veldman, die net naar Amsterdam is verhuisd. Tussen de twee jongens ontwikkelt zich een hechte vriendschap, ondanks het feit dat beiden volledig verschillend lijken te zijn. Waar Max met zijn neus in de boeken zit, droomt Wouter ervan hardlooprecords te verbreken. Wanneer het tweetal naar de middelbare school gaat, zien ze elkaar minder en minder. Wouter richt zich op de atletiek, Max legt een basis van kennis aan. En het duurt jaren voor ze elkaar opnieuw ontmoeten en zien wat er van de ander geworden is.
Centraal staat ook het thema 'onzichtbaarheid'. Wouter ervaart onzichtbaarheid wanneer hij zich beperkt tot de wereld van de atletiek en hij de rest van de wereld uit het oog verliest - en opnieuw wanneer hij uit het sociale leven wordt weggerukt door een plotselinge spierziekte. Juist in zijn revalidatie komt hij Max weer tegen...

Robert Ludlum - Het Prometheus project

absolute aanrader, zelden zo'n adrenaline rush gehad van een boek(!)

( prince: wat heb je toch een schattige avatar)

TuttieRuthie
Mausie schreef: Ik lees nu HP en de halfbloed prins. Waanzinnig goed! Ik heb een waas voor mn ogen, denk nergens anders meer aan en lees het boek in één ruk uit. Beter dan alle eerste vijf delen bij elkaar. Lezen dus!

Die heb ik de hele zondag gelezen, baalde toen ik em 's avond uit had.. Maar: inderdaad supertof boek! En nu lees ik deel 5 weer want ik was de helft weer vergeten :)

Haha, inderdaad! Ik dacht nog toen ik vandaag las: 'die Rowling moet wel geniaal zijn, dat ze al die dingen kan onthouden zodat het verhaal kloppend blijft'.

Momenteel lees ik Jan Siebelink's 'Knielen op een bed violen'. Heel aangrijpend.

Verder kan ik echt aanraden de bundel met 250 korte verhalen uit de nederlandse en vlaamse literatuur, verzameld door Joost Zwagerman. Echt leuk om te lezen. Zo ontzettend ondergewaardeerd die korte verhalen...

Harry Potter zes is niet het beste deel.

Het is nieuw, het is goed, de ontknoping nadert. Dat neemt niet weg dat de andere delen, bijvoorbeeld deel vier, minstens zo goed zijn. Mijn punt: je kan niet een beste deel aanwijzen (en zeker niet direct nadat je dat deel voor het eerst hebt gelezen).

Op dit moment: De wereld van Sophie, geschiedenis van de philosophie verteld op een aparte en toegankelijke manier. Niet vooruitlezen!
Toppers; Chaim Potok: The Chosen, The Promise, My Name is Asher Lev en The Gift of Asher Lev.
Verder niet zo erg bekend: Cynthia Voigt, oa The Runner.

ik ben bezig in de Illias van Homerus, in het kader van al die klassieken waar je veel over leest en hoort, maar die je nooit zelf leest of gelezen hebt. Het is veel leuker dan ik had verwacht, hierna meteen de Odyssee erachter aan!
Verder heb ik nog geen Umberto Eco gehoord als aanrader, of Gabriel Garcia Marquez, allebei ook erg leuk.

Christine schreef: Toppers; Chaim Potok: (...) My Name is Asher Lev en The Gift of Asher Lev.

Ik vond The gift of Asher Lev lang zo leuk niet, die ander van Potok zijn steengoed, maar deze vond ik een beetje een afknapper.

Wat ook aanraders zijn (die ik allemaal in één ruk heb uitgelezen) zijn o.a.

Thomas Rosenboom: Publieke werken en de boeken van Geert Mak.