Tis een heel leuk boek hoor, gaat over een klein meisje (heel lief natuurlijk) haar moeder is overleden en ze gaat met haar vader de organist op het platteland wonen... En vanuit daar ontdekt zij de heeele wereld... :wink:

Aanraders:
Anna Karenina - Tolstoi
Graaf van Monte Cristo - Alexandre Dumas
Henri Esmond - Thackery
Bel Ami - Guy de Maupassant
Siegfried en Ontdekking van de hemel van Mullisch
Ilias en Odyssea - Homerus
te veel om op te noemen

Afraders:
In de ban van de ring - gebroeders Grimm
In de naam van de roos -umberto eco
alles van Marquis de Sade

Harm Watergeus, van K. Norel himself.

achterkant schreef: Harm is met zijn ouders en zijn broertje Kees in 1568 gevlucht uit Enkhuizen naar de Duitse vrijplaats Emden. Zijn vader wordt kapitein op een geuzenschip. Na veel omzwervingen waarbij het vaak ruw toegaat, komt de vloot voor Den Briel. We maken de inneming mee. Daarna volgt Vlissingen. Mede door toedoen van Harm verklaart Enkhuizen zich eveneens voor de Prins van Oranje.

@ Musch: zoek eens naar 'Hermen de Haas', 'Hermen de Slak' ofzo. 'Hermen de Mus krijgt een nieuw vriendje' ;)

Geertsma schreef:
Prince schreef: Robert Ludlum - Het Prometheus project absolute aanrader, zelden zo'n adrenaline rush gehad van een boek(!)

Geldt voor zeker driekwart van de Ludlum's. Overigens is de Jasontrilogie in boekvorm nog 10x beter dan de (beide) films, wat mij betreft. de Daedalus dreiging is ook een aanrader.

Gayle Lynds is ook tof, heeft een aantal boeken samen met Ludlum geschreven (Jon Smith - Covert One serie), maar kan er zelf dus ook wel wat van met 'Mesmerize':

After a heart transplant saves brilliant Washington attorney Beth Convey, she inexplicably acquires new tastes and abilities, and finds herself haunted by strange dreams - or are they memories? Her search for answers leads Beth to former FBI agent turned reporter Jeff Hammond. Together they hunt down the truth and discover top-secret information that could re-ignite the Cold War.

over een advocate die een harttransplantatie ondergaat, en vervolgens zichzelf niet meer is, droomt in het russisch, en te veel van wapens afweet...

K. Norel schreef: Mede door toedoen van Harm verklaart Enkhuizen zich eveneens voor de Prins van Oranje.

en terecht...

Jackhals schreef: Graaf van Monte Cristo - Alexandre Dumas

[off-topic]Leuke grap in Shawshank Redemption, trouwens: "A - lex -ander Dum.... ass.[/off-topic]

Godfried Bomans is lang (en misschien nog wel) zwaar ondergewaardeerd. Deze man is echt geniaal! Ik heb als laatste 'mijmeringen' van hem gelezen. Dat zijn korte stukjes, dingen die hij zelf heeft meegemaakt. Hij steekt hierin vaak de gek met de mens en zijn rare eigenschappen, en de samenleving. Heerlijk gechargeerd allemaal!

Ursa schreef: zoek eens naar 'Hermen de Haas', 'Hermen de Slak' ofzo. 'Hermen de Mus krijgt een nieuw vriendje' ;)

gezocht en te licht bevonden

agent_Fox_Mulder

Ik lees nu: extreem luid en ongelooflijk dichtbij. Goed boek.

ik lees nu de sics van het jaar 89/90. WordPerfect doet zijn intrede.

Wauw!!! Ik heb Peretti net uit. :D Wat een supergoed boek! Een ongrijpbaar onderwerp over hogere machten wordt in een heel alledaagse context geplaatst. Dat maakt het een begrijpelijk verhaal, boeiend van begin tot eind. En wat nog het mooiste van dit boek is, is dat er enorm veel troost van het verhaal uitgaat. Ik ga alle boeken van hem lezen!

Ik heb ook leuke tips gezien op dit topic: 'De tweede Dochter' en dat boek van Siebelink wil ik ook altijd nog graag lezen.

Bomans is idd ook een goede schrijver en dan vooral 'Erik of het klein Insectenboek'. Verder leest Renate Dorrestein altijd wel lekker weg en vind ik Isabel Allende goed. 'Camera Obscura' van Hildebrand is ook lachen. Standaardboeken als 'De Tweeling' en 'Afke's Tiental' blijven ook leuk.

agent_Fox_Mulder schreef: Ik lees nu: extreem luid en ongelooflijk dichtbij. Goed boek.

Hahaha, inderdaad een aanrader. Vooral de opmaak van het boek is weer eens wat anders.
Van wie had je deze tip ook al weer?

De boeken van Frank Westerman zijn ook altijd leuk, onder andere 'El Negro en ik' waar Harm H. ooit een boekrecensie over heeft geschreven in SiC.
En reisverhalen van Carolijn Visser.

Verder wil ik zeggen: zoek je een goed boek? Kom naar de Scholtens & Wristers!

Sjoerdtje schreef: Wauw!!! Ik heb Peretti net uit. :D Wat een supergoed boek!

Heb er één van gelezen, maar die vond ik dan ook met afstand beter dan de gemiddelde Alcorn. Alleen 'Op het randje van de eeuwigheid vond ik wel goed'. Maar ik snap nog steeds niet waarom mensen zo weg kunnen zijn van Deadline. Als thriller is het gewoon ronduit slecht en de christelijke kant vind ik knap storend met superbrave christenen en megafoute heidenen...

Ik vind Alcorn met afstand beter dan Peretti. Peretti combineert een oninteressante 'alledaagse' verhaallijn met een bombastisch getouwtrek tussen engelen en duivels. Het bevalt me niet.

Je hebt trouwens wel gelijk over de superbraven en megafouten van Alcorn.

Geertsma schreef: Alleen 'Op het randje van de eeuwigheid vond ik wel goed'.

Rare titel...

En Luuk, ik ben het helemaal met je eens!

Mausie schreef: Rare titel...

Is ook een apart boek. Heel wat anders dan de surrogaat-thrillers (sorry, dat blijf ik ervan vinden... ;)). Ik vind het een absolute aanrader.

Genoeg over de reli-thrillers. Het enige wat je erover kunt zeggen is dat de een nog waardelozer (lees: Amerikaanser) is dan de ander.

Het lijkt mij wel tof om te horen of er ook wat gedaan wordt met de tips. Gezien het lijstje van Jackhals ben ik van plan eens te gaan kijken naar deze twee:
Henri Esmond - Thackery
Bel Ami - Guy de Maupassant
Kan je er misschien iets meer over vertellen?

Sjoerdtje schreef: Bomans is idd ook een goede schrijver en dan vooral 'Erik of het klein Insectenboek'. Verder leest Renate Dorrestein altijd wel lekker weg

Bomans' Sprookjes is tof, juffrouw Prillewits is mijn lievelings. En van Renate Dorrestein word ik altijd een beetje misselijk, ze schrijft zo bizar soms, maar wel goed inderdaad. Ik lees echt te weinig tegenwoordig, het blijft vaak bij een verhaaltje van Toon T. voor het slapengaan. Stimulerend, zo'n topic! :lernen: :lernen: :lernen:

Ik ben zelf nogal fan van de historische roman, en daar vallen Dumas en Thackery onder. Thackery speelt dan ook in Engeland in de tijd van Queen Anna en de tijd dat stadhouder Willem de derde koning van Engeland was. William Makepeace Thackeray staat echter vooral bekend om zijn maatschappij kritische houding, dit komt ook terug in boeken als The Book of Snobs en Vanity Fair (kermis der ijdelhied). Als je wat anders wilt dan Shakespeare of het gejammer van de Brönte zuster/Jane Austen, dan is dit wellicht wel aardige engelse literatuur. Verwacht echter niet een diep filosofisch literair werk, het is gewoon wereldliteratuur dat makkelijk wegleest.
Alexandre Dumas schrijft ook historische romans, maar duidelijk als schrijver van de Romantiek, waarin het vooral edelmannen betreft die de hele dag bezig zijn met duelleren en amourettes. Daartegenover staat het naturalisme waarvan Guy de Maupassant deel uitmaakt. Hier worden sociale misstanden aan de kaak gesteld en is de invloed van de industrialisatie duidelijk merkbaar. Waar Dumas vaak de man van adel volgt, zijn de hoofdpersonen uit Guy de Maupassant gewone burgers waarvan de slechte kanten niet verheeld worden. Schrijvers als Tolstoi en Dostojevski hebben ook naturalistische trekjes en zeker ook invloed gehad op het ontstaan van het naturalisme (alhoewel tolstoi in Oorlog en Vrede en in Anna Karenina nu niet echt van de gewone burger uitgaat). Ook Bel Ami leest vlot weg en schets goed de sfeer van Parijs eind 19e eeuw.
Dit was even kort wat over deze boeken/auteurs. Het is mijn inziens erg leuk en leerzaam om boeken uit verschillende (literaire) stromingen met elkaar te vergelijken. vaak is het dan ook handig om bij dergelijke boeken achtergrond informatie over de auteur, tijd, plaats en sociale context op te zoeken.

Oeps, dat is wel erg lang.