Wie wordt ook wel "De slager van Lyon" genoemd?

Ursa schreef: Titoville?

Bijna, maar dan op z'n Slavisch: Titograd.

De slager van Lyon zou ik niet weten. Klinkt als een topsporter.

Is dat niet de paus Urbanus II? Volgens mij zaten er destijds veel Katharen rond Lyon (Zuid-Frankrijk) en is er op een gegeven moment een kruistocht gehouden tegen deze als ketters beschouwde beweging.

Overigens, m'n vraag over Nieuw Guinea staat er nog. Kom op, historici!

Ha Stien, die weet ik! Klaus Barbie!

Doe es een vraag erbij Mausie!

Mausie schreef: Ha Stien, die weet ik! Klaus Barbie!

Helemaal goed! Nu mag je weer een vraag stellen.

Hoe heet de hoofdpersoon uit Les Miserables? Wie heeft het boek geschreven (koekje)? Tot welke stroming behoort deze schrijver?

Jean Valjean - Victor Hugo - genre wellicht realisme, weet ik niet zeker. Hij heeft ook historische romans geschreven (klokkenluider van onze dame) en heeft tot een meer romantische stroming gehoord.

Ik bedoelde inderdaad Romantiek. Doe jij nu eens een leuke, buddy!

Ok'e, ik heb geen antwoord gegeven, maar ik neem het stokje toch even over.

Jonge wolfjes hebben blauwe ogen. Na 8 tot 16 weken worden ze geel. Ik weet niet hoe het zit met albinowolven. Wellicht hebben die wel rode oogjes.

Over Nieuw-Guinea: ik denk Nederland, Duitsland en Japan. Maar ik denk dat Indonesiƫ het land ook wel graag wil(de) hebben.

Volgende vraag: Wanneer werden de eerste concentratiekampen gebruikt? Door wie? Waar? En wie waren de slachtoffers?

Luuk schreef: Jonge wolfjes hebben blauwe ogen. Na 8 tot 16 weken worden ze geel. Ik weet niet hoe het zit met albinowolven. Wellicht hebben die wel rode oogjes.

Even off-topic, ik heb hier zaterdag een hele mooie 'documentaire' over gezien met oud-James Bond acteur Timothy Dalton.

De concentratiekampen zijn "uitgevonden" door Lord Kitchenen en Robert Baden-Powell. Ze werden voor het eerst gebruikt in de Boerenoorlog van 1899-1092 in Zuid Afrika. Daar vochten de boeren (Needrlandse kolonisten) tegen de Britten. De Britten konden de guerillatactieken van de boeren niet aan en daarom werden de vrouwen en kinderen van de strijders in kampen gestopt.

Waardoor wordt de geelzucht veroorzaakt bij mensen met hepatitus?

1899-1092

Voor christus?

Lizzy schreef: Robert Baden-Powell

Dat is toch die enorme padvinder?

Tekort aan vitamine C?

In het verlengde van de vraag over het concentratiekamp: waardoor werd winston churchill bekend bij het grote publiek?

Lizzy schreef: Waardoor wordt de geelzucht veroorzaakt bij mensen met hepatitus?

Hee HBO-ver volgens mij is het hepatitIs, en het gele wordt volgens mij veroorzaakt door bilubirine.

Lizzy schreef: Waardoor wordt de geelzucht veroorzaakt bij mensen met hepatitus?

Het is idd, zoals Pytric melde, hepatitis. Virale infectie van de lever. Bilirubine is het afbraakproduct van erytrocyten (rode bloedlichaampjes) welke worden afgebroken in de milt. Bilirubine wordt geconjungeerd in de lever. Bij een leveraandoening zoals hepatitis is dit proces gestoord en blijft er meer bilirubine in de bloedbaan waardoor geelzucht ontstaat.

Volgende vraag: Wie was de grote vriend van Teigetje en Woelrat?

Perikles schreef:
1899-1092

Voor christus?

Foutje, moet natuurlijk 1902 zijn...

En tsja, hepatitIs, die U en I ziiten naast elkaar; typfoutje

@Zieron: Gerard Reve?

@ Zieron: volgens mij kun je aan dit lijstje ook nog 'Matroos Vos' toevoegen.