Een schildpad

jverbree schreef:

Een schildpad

Oui

Welke gebeurtenis markeert het begin van de Arabische kalender? Bonuspunten voor wie weet welk jaar het nu is volgens die kalender.

jverbree schreef:

Welke gebeurtenis markeert het begin van de Arabische kalender? Bonuspunten voor wie weet welk jaar het nu is volgens die kalender.

Mohammed die de Koran ontvangt, is ongeveer 600~ na Christus, dus het jaar 1400?

Volgens mij is het wanneer je boy Mo van Mekka naar Medina gaat (of andersom?). Als ik het me goed herinner is het nu inderdaad ergens in 1400.

Arnoutlieffijn schreef:

Volgens mij is het wanneer je boy Mo van Mekka naar Medina gaat (of andersom?). Als ik het me goed herinner is het nu inderdaad ergens in 1400.

Van Mekka naar Medina inderdaad. Dit gebeurde in 622 AD, maar het huidige jaartal volgens de arabische kalender is 1441, omdat hun jaar 10-12 dagen korter is dan dat van de gregoriaanse kalender.

Een keer wat anders.
In treinen zitten vaak twee knoppen bij de deuren. De een om de deur te openen, de andere om hem te sluiten. De eerste wordt het meest gebruikt, de tweede eigenlijk alleen door conducteurs.
Waarom is de knop om de deur te sluiten dan vaak het meest versleten?

boristerbeek

Omdat de knop om de deur te openen wél vervangen wordt en die niet?

Conducteurs hebben de grootste zweethanden

Harryapperloo

Conducteurs gebruiken de knoppen vaker dan passagiers.

jelgerbijma

Ze hadden voorzien dat die eerste knop vaker gebruikt zou worden en hebben er daarom een hoogwaardige kwaliteitsknop voor gekozen?

De plaatjes bij de knoppen zijn dubieus waardoor ongeduldige treinreizigers als een malle op de sluitingsknop drukken en zich afvragen waarom de deur nou niet opengaat?

U komt nog niet eens in de buurt

Omdat de deuren vaker vanaf één kant opengemaakt worden en vanaf de andere kant vaker gesloten?

Omdat conducteurs de knop vaak niet met hun vingers indrukken maar met zo'n ijzeren sleutel die ze daarna ergens in moeten steken zodat gewone mensen de deuren niet kunnen sluiten? En dat er daardoor zo vaak krassen op de knop zitten?

Wel erg coronatechnisch verantwoord

steven schreef:

Omdat conducteurs de knop vaak niet met hun vingers indrukken maar met zo'n ijzeren sleutel die ze daarna ergens in moeten steken zodat gewone mensen de deuren niet kunnen sluiten? En dat er daardoor zo vaak krassen op de knop zitten?

Wel erg coronatechnisch verantwoord

Zeker! De conducteurs gebruiken een sleutel om te zorgen dat hun deur niet dichtgaat als de machinist de deuren sluit. Zo kunnen zij buiten staan om te kijken of de deuren dicht kunnen. Dan fluit hij, stapt hij naar binnen, haalt de sleutel uit het 'slot' en sluit de deur; vaak met de sleutel die hij daarvoor heeft gebruikt, want die heeft hij nog in zijn hand.
Steven is!

Hoe komen tanks in het leger eigenlijk aan de naam tank?

steven schreef:

Hoe komen tanks in het leger eigenlijk aan de naam tank?

Hij is echt niet heel moeilijk hoor jongens

Omdat het in opzet een gesloten metalen omhulsels is net als een opslagtank?

een engelsman bedankte ervoor?