Iets van 42,1 km, wat harry bedoelt

Harryapperloo

Mijn topografische kennis is super matig maar ik vermoed wel meer dan dat

grasMaaiker

In 490 BC wilde Perzië Athene veroveren, waarna Athene de hulp van het machtige Sparta wilde inschakelen. De bode Pheidippides kreeg de opdracht om het verzoek om militaire steun aan Sparta over te brengen. Volgens de geschiedschrijver Herodotus vertrok de bode 's ochtends vroeg en kwam hij de volgende avond in Sparta aan.

De Spartathlon is een hardloopwedstrijd tussen deze twee steden, waarin de deelnemers de 246 km (!) binnen 36 uur moeten afleggen.

Harry mag!

Harryapperloo

Waarom worden de academy awards ook wel de Oscars genoemd?

De vrouw van een van de leden van de Academy vond het gouden beeldje heel erg lijken op een bekende van haar die Oscar heette

Zoiets dacht ik ook. Klopt het Harry?

Harryapperloo

Yes klopt helemaal!

Margot Herrick, bibliothecaresse en uiteindelijk directielid van de Academy – zo wil het verhaal – komt de eer toe de naam te hebben bedacht. Ze zou zich in 1932 hebben laten ontvallen dat het mannetje als twee druppels water op haar oom Oscar leek. Sindsdien spreekt men van de Oscars. Aldus Wikipedia.

Pak hem maar op Remco

Zoals wel vaker als ik aan de beurt ben in dit topic, blijven we in de filmsferen. Sterker nog, we gaan nog even door op de Oscars.

Parasite (2019) brak dit jaar alle records door als eerste niet-Engelstalige film de Oscar voor beste film te winnen. Het is echter niet de eerste niet-Engelstalige film die in deze categorie werd genomineerd. Tien films gingen Parasite voor. Noem er een!

Grietje_Eva

Chocolat?

Amelie

jelgerbijma

La vita è bella

Der untergang

Roma (staat op Netflix, aanrader)

Intouchables

jelgerbijma schreef:

La vita è bella

Daniel schreef:

Roma (staat op Netflix, aanrader)

Deze antwoorden kloppen beide. De volledige lijst met alle 11 films staat hier.
Degene met een leuke nieuwe vraag mag z'n gang gaan!

jelgerbijma

Dit is wellicht iets meer een volksmythe dan een feit, maar ik ben er persoonlijk 100% van overtuigd dat het klopt.

Nederland ontving van het Marshall-plan (Amerikaanse financiële steun aan Europa na WOII) in 1947 het hoogste bedrag per hoofd van de bevolking: 109 dollar. Waardoor kwam dit?

NienkeBraam

Iets met New York dat eerst Nieuw Amsterdam was?

jelgerbijma schreef:

Dit is wellicht iets meer een volksmythe dan een feit, maar ik ben er persoonlijk 100% van overtuigd dat het klopt.

Nederland ontving van het Marshall-plan (Amerikaanse financiële steun aan Europa na WOII) in 1947 het hoogste bedrag per hoofd van de bevolking: 109 dollar. Waardoor kwam dit?

is het niet zo dat een Amerikaanse ambassadeur of minister op bezoek kwam bij de premier van Nederland en één koekje bij de koffie kreeg en dat de amerikaan doorgaf dat je die Nederlanders wel kon vertrouwen om zuinig met de Amerikaanse investering om te gaan.

jelgerbijma

SikkeG schreef:

jelgerbijma schreef:

Dit is wellicht iets meer een volksmythe dan een feit, maar ik ben er persoonlijk 100% van overtuigd dat het klopt.

Nederland ontving van het Marshall-plan (Amerikaanse financiële steun aan Europa na WOII) in 1947 het hoogste bedrag per hoofd van de bevolking: 109 dollar. Waardoor kwam dit?

is het niet zo dat een Amerikaanse ambassadeur of minister op bezoek kwam bij de premier van Nederland en één koekje bij de koffie kreeg en dat de amerikaan doorgaf dat je die Nederlanders wel kon vertrouwen om zuinig met de Amerikaanse investering om te gaan.

"In a country where the Prime Minister lives like this, our money is well spent." - Twee Amerikanen naar het schijnt

Dit zocht ik inderdaad! Er is zelfs een Duitse Wikipedia-pagina over: https://de.wikipedia.org/wiki/Mariakaakje-Beratung

Geen idee waarom er geen Nederlandse is though

Michael Jordan is de beste basketballer aller tijden, hij speelde van 1984 tot 1998 voor de Chicago Bulls (met een kleine pauze er tussendoor om te honkballen*) maar Jordan eindigde zijn carrière niet bij de Bulls, bij welk team wel?

*bonuspunt als je kan vertellen welk honkbalteam hij voor speelde