De wiskundige is voornaam Perelman. Super gek dat Perelman de prijs af heeft geslagen want hij is niet zo heel rijk, en als klap op de vuurpijl had hij eerder ook al prijzengeld afgeslagen van een ander instituut. Geen flauw idee waarom hij het geld niet accepteerde, dus het echte antwoord laat ik aan iemand anders over :)

boristerbeek

Achternaam vind ik al heel wat, Grigori is z'n voornaam. Bonuspunt gaat naar Daniel, wie weet het antwoord?

Hij heeft het wiskundig Nirvana bereikt. Zijn enige verlangen is wiskunde en een whiteboard al het andere is het najagen van wind.

boristerbeek

Hoewel Grigori een gekke jongen is, is dat net niet de reden!

Ik geloof dat hij het niet eens was met dat alleen hij de prijs zou krijgen, maar dat de comissie die erover ging niet meerdere mensen kon of wou aanwijzen.

boristerbeek

Check! Jij mag.

De kortste dag van het jaar, 21 december, hebben we gelukkig weer achter de rug. Dit is de dag waarop we het minst lang de zon kunnen zien hier in Nederland. Onlangs heb ik geleerd dat het niet de dag is waarop de zon het laatst opkomt, en ook niet wanneer ze het vroegst ondergaat.

Welke dagen zijn dit wel? (Een van de twee is ook goed.)

grasMaaiker

jverbree schreef:

De kortste dag van het jaar, 21 december, hebben we gelukkig weer achter de rug.

Dit blijkt dus 22 december te zijn geweest, shook to the core

I stand corrected. Laat ik dan voor de zekerheid maar toevoegen dat ik het over 2019 heb met mijn vraag.

Grietje_Eva

Ik weet dat de zon het vroegst onder ging op 13 december. Krijg ik halve punten?

Een van de twee is goed genoeg voor mij. Ik heb het gecheckt, en normaliter is de vroegste zonsondergang 'rond' de 13e, in 2019 is dat op 12 december. De meest late zonsopkomst is 'rond' de 30e, in 2019 op de 31e. Het lijkt gek dat de een vroeger is, en de ander later. Ik heb geen idee waarom dat zo is.

Jij mag.

Grietje_Eva

Score.

Welke kleur is de huid van een ijsbeer?

Zwart

Grietje_Eva

Petersneef schreef:

Zwart

Klopt. Lekker warm.

Wie heeft als coach in de NFL (American Football) de meeste Super Bowls gewonnen?

Bill Belichick

Thijs99 schreef:

Bill Belichick

Correct, jij mag.

St. Patrick word veelal gezien als de man die christendom naar het Ierse eiland bracht maar wat zou hij daar hebben verdreven?

Leprachauns

Thijs99 schreef:

St. Patrick word veelal gezien als de man die christendom naar het Ierse eiland bracht maar wat zou hij daar hebben verdreven?

Slangen