loppersum?

Dit gaat hem duidelijk niet worden, en inmiddels is het 5 dagen geleden dat ik de vraag heb gepost, dus ik geef het op. Het antwoord was Stitswerd, een dorpje in de gemeente Het Hogeland, met de postcode 9999XL.

Ook al is Loppersum hemelsbreed nog zo'n 10km daarvandaan, het was wel de gok die het meest dichtbij lag, en ik heb zo snel geen nieuwe, dus Sikke, ga je gang.

Thanks.

beschrijving

Dit is de notre dame van Straatsburg. Tijdens de Franse revolutie wilden de revolutionairen de spits van de toren kapot maken (want die zou symbool staan voor ongelijkheid). Uiteindelijk is dit niet gedaan omdat iemand met een alternatief kwam om toch de toren te kunnen sparen, wat deed men met de toren?

Tip: denk kerst-achtig

Ze hebben hem versierd voor alle inwoners van Straatsburg?

Ze zetten er een mooie kerstster op om het spitse karakter wat te verzachten?

Ze hebben er een kerstmutsje op gezet.

Kerstlichtjes?

Erikv schreef:

Ze hebben er een kerstmutsje op gezet.

Dit is het antwoord dat ik zocht. Ze hebben een grote rode muts (officieel een Frygische muts, wat blijkbaar een symbool was voor vrijheid tijdens de Franse revolutie) over de spits getrokken.

In 1999 schreef Karl Jenkins het muziekstuk The Armed Man, een mis voor vrede, toegewijd aan de oorlogsslachtoffers van de Kosovo-oorlog. Het stuk bevat een Kyrie, een Sanctus, een Agnus Dei, en een Benedictus, zoals de meeste missen dat hebben. Daarentegen bevat het geen Gloria en geen Credo.

Naast traditionele onderdelen van de mis, bevat het prachtige gedichten op muziek gezet, die nu eens het idee van oorlog kan verheerlijken, en dan weer de luisteraar doet stilstaan bij de scheur en verdriet die het met zich meebrengt. Karl Jenkins heeft muziekstijlen van veel verschillende gebieden in een prachtige mis kunnen combineren.

Het muziekstuk (in originele vorm) heeft in 2016 een verbod gekregen in de katholieke kerk. Dit verbod is uitgebracht door aartsbisschop Eijk.

Wat was hier de voornaamste reden voor?

aartsbisschop Eijk.

.. Wilde Karl Jenkins de kerk moderniseren of was hij niet hard genoeg anti abortus?

Hint?

Het christendom en de islam zijn al eeuwen geen goede vrienden. Eijk wil dat graag zo houden.

Jenkins stopte Arabische/islamitische invloeden in het muziekstuk en Eijk vond dat niet leuk

Liz schreef:

Jenkins stopte Arabische/islamitische invloeden in het muziekstuk en Eijk vond dat niet leuk

Ja een islamitisch oproep tot gebed, o.a. met de tekst "Allah akbar", wat Arabisch is voor "God is groot".

Jij mag.

Geef feitjes, pls

Ok.

Het zal weinig mensen verbazen dat de Martinitoren het hoogste gebouw van de stad Groningen is. Ook de hoogte, 96,8 meter, heeft op vele pubquizzen al punten opgeleverd.

Maar: wat is na de Martinitoren het hoogste gebouw (geen zendmasten enzo) van onze stad?

Duo gebouw?

Klopt! Die is 5 meter lager. Jij bent.

Welk nummer is onlosmakelijk verbonden met de Vietnamoorlog?

Extra info: Je vliegt in je helikopter leunend op je m-60 en dit nummer gaat aan. Het wordt bijvoorbeeld in Forrest Gump zo gebruikt.

Paint it black rolling stones