zaten die niet op wegenkaarten van michelin, om aan te geven of een (weg)restaurant goed is?

Harryapperloo

Het stond in gidsen naast andere handige tips en trucs over hoe het omgaan met je auto.

Voor de rest idd alles wat sikke zei

Grietje_Eva

Dus de restautantsterren en de autobanden hebben wel met elkaar te maken? Leuk feitje

Dat van de wegenkaart is juist!
Kleine toelichting: 1 ster is bezoeken als je er langs rijdt, 2 sterren is er een omweg voor maken, 3 sterren is een apart bezoek waard.

grasMaaiker

Aan het begin van de twintigste eeuw probeerde het Franse bandenmerk Michelin bekender te worden en bracht het een gids uit met handige informatie voor weggebruikers. Naast uitleg over hoe je een band moet vervangen, locaties waar een tankstation zat etc., werden er Michelinsterren gegeven voor eetgelegenheden, en werd er, zoals Mark zegt, inderdaad onderscheid gemaakt tussen één, twee en drie sterren. Hier werd erg veel gebruik van gemaakt en tegenwoordig zijn de Michelinsterren echt een ding op zichzelf. :)

Sikke mag!

Net de aflevering 'andere tijden sport' gekeken over Rudy Lubbers, de enige nederlander die ooit tegen Muhammad Ali bokste, een het ook nog eens 12 ronden vol hield met "the Greatest". (aanrader om nog ff te kijken, als je tijd hebt)

En dus trivia puntje of watdanook voor degene die het citaat afmaakt:

"I done something new for this fight. I wrestled with an alligator. I tussled with a whale. I handcuffed lightning, I thrown thunder in jail. Only last week I murdered a rock, injured a stone, hospitalised a brick. .....”

crippled a trombone

I'm so mean I make medicine sick

WillemJvA schreef:

I'm so mean I make medicine sick

He floats like a butterfly and stings like a bee
Willem heeft het antwoord goed: hij is een genie

jij mag!

Super, volgende dan maar.

Paraskevidekatriafobie is een irrationele angst voor wat?

Grietje_Eva

Vrijdag de dertiende? Ik zie deka tria 🤷🏼‍♀️

Grietje_Eva schreef:

Vrijdag de dertiende? Ik zie deka tria 🤷🏼‍♀️

Kijk eens, helemaal goed. En door!

Grietje_Eva

Leuk!

Ik heb laatst een project ingeleverd over een antroposofisch kinderdagverblijf hier om de hoek. Fascinerend. Naast antroposofische kinderopvang en scholen bestaat er ook (onder (veel) meer) antroposofische architectuur. Welk bekende gebouw is daar een voorbeeld van?

Gasunie gebouw

Grietje_Eva

Klopt, jij mag! Mooi ding hoor. Vroeger kon je geloof ik binnen kijken met Google Streetview, maar dat kan ik niet terugvinden :(

Leuk! Additioneel feitje: wat onder andere zorgt voor het organisch uiterlijk van het gebouw is het feit dat er weinig tot geen hoeken van 90 graden voorkomen in het ontwerp.

Van mij een muziekvraag.

Eén van m'n fav nummers is Butterfly (even zo sportief zijn niet in de comments te kijken) van de verder niet noemenswaardige band Crazytown. U zult begrijpen dat mijn teleurstelling enorm was toen ik leerde dat het (gitaar)loopje wat het nummer onder andere zo leuk maakt niet door henzelf was verzonnen.

Uit welk relatief onbekend nummer van welke toch behoorlijk bekende band is dit loopje gesampled?

Ik vermoed RHCP, nummer weet ik niet

Lekker Norb, band is correct.

Krijg zo het idee dat het niet geraden gaat worden.

Het nummer wat ik zocht was Pretty Little Ditty (sample te horen @ 00:50) van inderdaad de Red Hot Chilli Peppers. Andere bekende voorbeelden waarbij dit is gebeurd zijn bijvoorbeeld Rock DJ van Robbie Williams (It's ecstasy when you lay down next to me van Barry White), Talk Dirty van amice Derulo (Balkan Beatbox - Hermetico) en Bittersweet Symphony van The Verve (The Last Time - The Andrew Oldham Orchestra). Er zijn uiteraard meer. Google/Youtube is uw vriend.


Dierenvraag!
De Harris Hawk is een roofvogel verwant aan de buizerd die veelal voorkomt in Zuid- en Midden-Amerika.
pic
Welk gedrag vertonen Harris Hawks wel, wat vrijwel geen enkele andere roofvogel vertoont?

monogamie?