Wat is een 'deepity'? Een term in 2009 bedacht door Daniel Dennett. Voorbeeld erbij geven is bonus.

Voordat iemand de drie dagen regel claimt en de kans op kennis verloren doet gaan.

Noobs: https://rationalwiki.org/wiki/Deepity
Niet meer gebruiken als drogreden vanaf nu.

Nieuwe vraag

Naast Simon Petrus had Jezus nog een apostel genaamd Simon. Hoe werd hij genoemd?

Van Loon

Simon de zeloot

Correct, ook wel de IJveraar. Jij mag Marten

Boedi schreef:

Voordat iemand de drie dagen regel claimt en de kans op kennis verloren doet gaan.

Noobs: https://rationalwiki.org/wiki/Deepity
Niet meer gebruiken als drogreden vanaf nu.

Wow ik zou geloof ik niet eens goed weten hoe ik deze zou moeten gebruiken. Ben wel benieuwd: wat was de aanleiding voor deze vraag? :)

tessabos1 schreef:

Boedi schreef:

Voordat iemand de drie dagen regel claimt en de kans op kennis verloren doet gaan.

Noobs: https://rationalwiki.org/wiki/Deepity
Niet meer gebruiken als drogreden vanaf nu.

Wow ik zou geloof ik niet eens goed weten hoe ik deze zou moeten gebruiken. Ben wel benieuwd: wat was de aanleiding voor deze vraag? :)

'Bijzijn is meemaken' lijkt mij dan een deepity. Of heb ik er nou niks van begrepen?

Gebruik is iets zeggen wat diepzinnig klinkt, maar eigenlijk bullshit is. Komt vaak genoeg voor op bijvoorbeeld een BK-avond of tijdens een HV.

Was het begin van een collegereeks over historiografie van de wereldgeschiedenis en over de filosofische aspecten die daarbij komen kijken. Aangezien historici ook wel eens een deepity bezigen.

Edit @David: love is just a word is een voorbeeld. Love is immers just a word, maar het is daarnaast ook veel meer dan een woord.

Boedi schreef:

Correct, ook wel de IJveraar. Jij mag Marten

Een vraag over het Nederlands voetbalelftal: Virgil van Dijk is tegenwoordig de aanvoerder van Oranje, maar welke speler heeft het vaakst de aanvoerdersband gedragen?

Arjen Robben

Marten1995 schreef:

Boedi schreef:

Correct, ook wel de IJveraar. Jij mag Marten

Een vraag over het Nederlands voetbalelftal: Virgil van Dijk is tegenwoordig de aanvoerder van Oranje, maar welke speler heeft het vaakst de aanvoerdersband gedragen?

Wesley Sneijder

Harryapperloo

Frank de boer

Harryapperloo schreef:

Frank de boer

Dit is correct. Frank de Boer heeft in totaal 112 interlands gespeeld, waarvan het respectabele aantal van 71 als aanvoerder. Harry mag

Boedi schreef:

Voordat iemand de drie dagen regel claimt en de kans op kennis verloren doet gaan.

Noobs: https://rationalwiki.org/wiki/Deepity
Niet meer gebruiken als drogreden vanaf nu.

Nieuwe vraag

Naast Simon Petrus had Jezus nog een apostel genaamd Simon. Hoe werd hij genoemd?

Over drogredenen gesproken, je moet de voorbeelden die ze op deze wiki geven eens doorlezen. Veel daarvan zou ik categoriseren als 'bewijs door intimidatie'.

Zoals bij het voorbeeld 'Good without God is zero'. Niet dat ik het eens ben met het sentiment achter die uitspraak, maar ze doen daar wel alsof de waarheid in pacht hebben.

Vond ik opvallend voor een stuk over foutieve argumentatie.

*edit:
Eigenlijk krijg ik het idee dat dit concept gebruikt word om uitspraken, of de gedachten daarachter, te kunnen wegwuiven zonder een goeie argumentatie daarvoor te geven.

Harryapperloo

“…en een infame Brabander worden? Dan liever de lucht in.”

Wie sprak deze woorden?

Het verhaal is dat dat Jan van Speijk was, is echter zoals zoveel "laatste woorden" nog enige discussie over.

Boedi schreef:

Gebruik is iets zeggen wat diepzinnig klinkt, maar eigenlijk bullshit is. Komt vaak genoeg voor op bijvoorbeeld een BK-avond of tijdens een HV.

Heeft Van der Lee hier niet patent op?

Harryapperloo

WillemJvA schreef:

Het verhaal is dat dat Jan van Speijk was, is echter zoals zoveel "laatste woorden" nog enige discussie over.

Correct. Jij mag

Harryapperloo schreef:

“…en een infame Brabander worden? Dan liever de lucht in.”

Wie sprak deze woorden?

Is dit ook een deepity?

Liz schreef:

Harryapperloo schreef:

“…en een infame Brabander worden? Dan liever de lucht in.”

Wie sprak deze woorden?

Is dit ook een deepity?

nee, dit is een absolute waarheid