Marjan Dwarshuis

Ohja is ook zo. Echt wel een gaaf nummer!

Oké, ik doe maar even een vraag uit mijn tentamenstof:
Wat is het stijlfiguur chiasme? Liefst met voorbeeld.

jelgerbijma

Een kruisstelling (omdraaien van de woordvolgorde). Bijvoorbeeld:

Eén voor allen
Allen voor één

Een chiasme is, als ik het me goed herinner, een kruisstelling, waarbij je twee paar woorden kruislings opschrijft. Je kan dit o.a. doen door eerst een attribuut van object A en dan één van object B te noemen, om vervolgens de naam van object B en dan die van object A te verkondigen. Ik vind het wat lastig om uit te leggen, daarom inderdaad maar een voorbeeld:

"Ik keek naar buiten en zag zowel een razendsnel dier als een supertraag beest voorbij komen. Het waren, geloof ik, een schildpad en een haas."

Marjan Dwarshuis

Jullie hebben allebei gelijk. Het is een kruisstelling in de vorm ABBA.
Dus bijvoorbeeld ook
''Ask not what your country can do for you, ask what you can do for your country.''

Jelger was net eerder. Dus jij mag!

jelgerbijma

Nice! Een gokvraag:

Het bruto binnenlands product is de waarde van de totale productie (goederen/diensten) van een land, vaak per jaar. Als je dit voor alle landen bij elkaar optelt, krijg je dus de waarde van de wereldwijde productie per jaar. Dit bedrag is echter zo groot dat je je er toch niks bij kunt voorstellen. Een bedrag waar je je misschien iets meer bij kunt voorstellen is de wereldwijde economische productie per seconde.

Hoeveel is dit (in euro's)?

1.8 miljoen euro

jelgerbijma

Rob Klok schreef:

1.8 miljoen euro

Erg dichtbij! Ik kwam zelf uit op 2,1 miljoen euro, maar verschilt natuurlijk weer per jaar.

Jij mag

Yes!

De Adelskalender is de wereldranglijst aller tijden voor het allround schaatsen. Per persoon worden hier de persoonlijk records ingevuld om tot een rangschikking te komen. Wie voert deze lijst aan bij de heren?

Sven Kramer

Nee, het is iemand anders

Ronald Mulder

Shani Davis

Arnoutlieffijn schreef:

Ronald Mulder

Dit zou heel knap zijn geweest, want Ronald Mulder is een sprinter

Chad Hedrick

grasMaaiker

Håvard Bøkko

Remco schreef:

Arnoutlieffijn schreef:

Ronald Mulder

Dit zou heel knap zijn geweest, want Ronald Mulder is een sprinter

Eric Heiden was ook een sprinter

Overigens gaan we lekker rap vandaag, Marten heeft het goede antwoord al gegeven. Het is sinds 2009 Shani Davis

De film 'A time to kill' is gebaseerd op het gelijknamige boek van John Grisham. De film gaat over een donkere man wiens dochter wordt verkracht en mishandeld door twee blanke mannen. De man vermoordt vervolgens de twee blanke mannen en moet voor de rechter komen. De donkere man wordt gespeeld door Samuel L Jackson, maar welke acteur speelt zijn advocaat?

Tom cruise?

Matthew McConaughey