Ik ben Peter Heidema
NienkeBraam

SikkeG schreef:

zijn het Joden (davidster), Zigeuners (wagenwiel) en Verzetsstrijders (vlam)?

Bijna goed. De vlam is voor de zigeuners en de verzetstrijders hebben geen symbool.
Goed genoeg voor een nieuwe.

Ter ere van koningsdag een royaal triviavraagje:

wie stond bekend als het konijn van Holland/Nederland?

Lodewijk napoleon

Erwin schreef:

Lodewijk napoleon

BAM! in één keer, lekker

Ik ben uw konijn

Pater, geef vraag dan.

Wat is het verschil tussen zoetwatervissen en zoutwatervissen in de manier waarop ze hun vochtbalans regelen?

Zoetwatervissen doen dit door osmose, zoutwatervissen niet

Juist, zoutwatervissen 'drinken' zoetwatervissen niet

Harryapperloo

Rob gooi vragen

Waarom heten aardbeien in het Nederlands aardbeien en in het Engels strawberries?

NienkeBraam

Rob Klok schreef:

Waarom heten aardbeien in het Nederlands aardbeien en in het Engels strawberries?

Iets met verschil ik kweken? De ene aardbei wordt gekweekt met stro ertussen en de andere aarbei wordt gekweekt zonder?
In Engelstalige gebied(en) is straw populairder geworden omdat ze daar met stro worden gekweekt en in Nederland is (bijvoorbeeld vanwege het klimaat) dat niet nodig en worden ze AARDbeien genoemd omdat ze op de grond groeien.

Niet helemaal wat ik zoek

Grietje_Eva

Wilde gok: straw- omdat je aardbeien op een grasspriet kunt rijgen tijdens het plukken en dan daarvanaf opeten?

Aard- komt vast wel doordat ze op de grond groeien in plaats van aan wat hogere struiken

Als het niet helemaal is wat je bedoeld dan maar proberen of meer van hetzelfde zeggen wel goed is. Voor zover ik weet heten aardbeien bij ons inderdaad aardbeien omdat ze laag groeien, en vaak op de grond (aarde hé) liggen. Helaas gaan onze prachtige gekweekte soortjes dan vervolgens rotten, zowel in Nederland als Engeland. Dit willen we liever niet en dus wordt er meestal een laag stro (of houtsnippers, of hooi) op de grond gelegd. Dan liggen de aarbeien niet op de grond en gaan ze minder snel rotten. Vervolgens noemden de Engelsen het hierom strawberries?

Exact Jasper, jij bent

Er blijkt zoveel fout te zijn aan mijn antwoord. De etymologie van het woord strawberry is volgens het internet niet geheel duidelijk: https://blog.oup.com/2015/04/strawberry-word-origin-etymology/. Overigens kwam ik Eva's suggestie ook nog tegen als een mogelijke verklaring.

Daarnaast wees Eva mij terecht terecht. Ooit zal ik leren hoe persoonsvormen correct te schrijven. Voor de neerlandici dan maar een (hopelijke) uitdaging. Kunt u door interpunctie toe te voegen duidelijk maken wat de volgende zin betekent?

Ik zou liever in plaats van ik zou jou wel eens willen hebben zien blijven staan kijken hebben willen zien durven blijven staan kijken hebben willen zeggen

Ik zou liever in plaats van "ik zou jou wel eens willen hebben zien blijven staan kijken", "hebben willen zien durven blijven staan kijken" hebben willen zeggen.

Correct natuurlijk, jij bent.