Eén van de dingen wat ons mensen onderscheidt van veel diersoorten is de hoeveelheid wit van onze ogen dat zichtbaar is.

Wat is hier de reden voor?

Bash schreef:

Eén van de dingen wat ons mensen onderscheidt van veel diersoorten is de hoeveelheid wit van onze ogen dat zichtbaar is.

Wat is hier de reden voor?

Wij hebben geen natuurlijke vijanden en daarom boeit het niet dat je ons makkelijker kunt spotten aan het wit in onze ogen?

LauraFrancke

Wit reflecteert licht. zorgt er zo voor dat enige licht dat op ons netvlies valt het licht is dat via de pupil naar binnen komt?

Eén van de dingen wat ons mensen onderscheidt van veel diersoorten is de hoeveelheid wit van onze ogen dat zichtbaar is.

Wat is hier de reden voor?

Is het iets met communicatie/oogcontact?

Zodat je kan zien waar andere mensen heen kijken.

Bash schreef:

Eén van de dingen wat ons mensen onderscheidt van veel diersoorten is de hoeveelheid wit van onze ogen dat zichtbaar is.

Wat is hier de reden voor?

Mensen kunnen zich hierdoor makkelijker aanpassen aan dag/nacht omstandigheden? Waar dieren vaak dag- of nachtdieren zijn?

Roorda schreef:

Zodat je kan zien waar andere mensen heen kijken.

Wat Sikke zei zat er in de buurt, maar dit is het antwoord wat ik zocht. Door het grote contrast tussen de witte sclerae enerzijds en onze iris (en pupil) anderzijds zorgt ervoor dat duidelijk gezien kan worden waar mensen naar kijken. Door de sociale aard van de mens is dit een belangrijk non-verbaal communicatiemiddel (geworden).

Leuk additioneel feitje: Diergedragswetenschappers hebben geconstateerd/getheoretiseerd dat de hond, naarmate deze steeds meer gedomesticeerd raakte, ook de vaardigheid heeft ontwikkeld om a.d.h.v. onze sclerae visuele aanwijzingen te begrijpen. Het zoveelste argument dat honden oneindig veel beter zijn dan katten.

Philip is!

Alleen rashonden zijn dat niet, tenminste als ik Arjen mag geloven. https://www.youtube.com/watch?v=RXthDm-qhjk

De witte neushoorn is helemaal niet wit. Gewoon grijs.
Waarom noemen we 'm dan zo?

Harryapperloo

is dat niet omdat ze in het land van oorsprong hem wit noemnde, maar dat in die taal iets anders betekende en dat Nederlanders hem wit zijn blijven noemen?

Het heeft te maken met de lip van de neushoorn dacht ik. Witte neushoorn hebben een wijde lip en zwarte neushoorns een spitse lip.

NienkeBraam

Volgens mij hadden een Engelsman en een Nederlander het eens over een dergelijke neushoorn en toen zei de Engelsman: 'wide neushoorn' (in de zin van een grote, brede neushoorns(bek?)), maar verstond de Nederlander dat als een 'white neushoorn' en is het sindsdien een witte neushoorn.

NienkeBraam schreef:

Volgens mij hadden een Engelsman en een Nederlander het eens over een dergelijke neushoorn en toen zei de Engelsman: 'wide neushoorn' (in de zin van een grote, brede neushoorns(bek?)), maar verstond de Nederlander dat als een 'white neushoorn' en is het sindsdien een witte neushoorn.

Volgens mij is het in het Engels ook white rhino/black rhino

NienkeBraam

Liz schreef:

NienkeBraam schreef:

Volgens mij hadden een Engelsman en een Nederlander het eens over een dergelijke neushoorn en toen zei de Engelsman: 'wide neushoorn' (in de zin van een grote, brede neushoorns(bek?)), maar verstond de Nederlander dat als een 'white neushoorn' en is het sindsdien een witte neushoorn.

Volgens mij is het in het Engels ook white rhino/black rhino

Volgens mij had die Engelsman het dus over de bek (die dus breed was) van de witte neushoorn en doelde hij helemaal niet op de kleur.

Mm, niemand weet waar de klepel hangt maar Nienke zit er het dichtst bij in de buurt.

Dat verhaal zou echter niet verklaren waarom er in het Engels ook van white/black rhino gesproken wordt, wat wel het geval is, zoals Liz al scherpzinnig opmerkt.
Het was juist een Engelsman die het het Afrikaanse wyd als white opvatte. De andere Afrikaanse soort hebben ze toen maar black genoemd. Het white en black is toen weer door Nederlanders en Afrikaners overgenomen.

Nienke mag!

NienkeBraam

Gisteren ging ik met de kinderen uit mijn stageklas naar kamp Westerbork. Op het voormalig kampterrein staat een monument ter nagedachtenis van de mensen die niet terugkwamen nadat ze kamp Westerbork per trein verlieten. Dit zijn 102.000 stenen met verschillende hoogtes.
Voor welke drie groepen mensen uit de Tweede Wereldoorlog is dit monument neergezet en welke symbolen hebben deze gekregen op de stenen?

Joden (davidsster), homoseksuelen (roze driehoek) en zigeuners (?)

NienkeBraam

Liz schreef:

Joden (davidsster), homoseksuelen (roze driehoek) en zigeuners (?)

Helaas, (deels) niet correct.

zijn het Joden (davidster), Zigeuners (wagenwiel) en Verzetsstrijders (vlam)?

 Joden
 Homo's
 Gehandicapten